grundfos cirkulationspumpe til varmt brugvand virker ikke

Kære alle 

vi har netop haft aut. vvs til at montere en grundfos comfort UP BA PM cirkulationspumpe med auto adapt i forbindelse med en ændring af vandsystemet i huset. 

Jeg må dog stadig stå i både halve og hele minutter og vente på varmt vand - hvilket undrer mig meget. Min fornemmelse er at pumpen ikke er sat rigtigt. 

Efter varmtvandsbeholderen deler det varme vand sig i to rør, hvor det ene går til husets nordlige ende køkken + 2 bad. Det andet rør går til badeværelset lige ovenpå bryggerset. 

VVS har valgt at sætte cirkulationspumpen på fremløbet mod husets nordlige ende og sensoren (auto adapt) sidder ligeledes på fremløb. 1.5 meter efter pumpen deler røret sig igen i 2 rør hvor det ene er retur og det andet fremløb. 

Kan det overhovedet lade sig gøre at sætte en pumpe på et fremløb som senere deler sig i retur og fremløb?

Jeg har vedhæftet et billede af pumpens placering samt et billede af fyret hvor man kan skimte at fremløbet deler sige efter pumpen. 

I skal ikke lade jer snyde af at det ser ud til at røret går til varmtvandsbeholderen efter pumpen - rørene går bag ved varmtvandsbeholderen.

Så et par spørgsmål:
1) sidder pumpen korrekt
2) kan man have en pumpe på et system som deler sig i to og hvor der kun er retur på det ene?
3) kan pumpen vende forkert
4) der ser ikke ud til at være nogen kontraventil

Alle råd modtages med stor glæde - da vi meget gerne vil have pumpen til at virke.

vh. Anders


 

 

Venlig hilsen, Anders

Tænk på miljøet - tag cyklen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en cirkulations ledning, fra enden og tilbage til vvb?

Hej - tak for spørgsmål


retur sidder i monteret på fremløbsrør efter cirkulationspumpen. dvs. 

1) fremløb fra VVB
2) fremløb deler sig i to fremløb a) går til badeværelse over fyrrum uden retur og b) går til kælderbadeværelse 20 m fra fyrrum m. retur

nedenstående punkter gælder kun b

3) cirkulationspumpe sidder på fremløb ca. 1 meters afstand til VVB
4) Sensor fra cirkulationspumpe sidder på fremløb ca. 20-30 cm før pumpe
5) på fremløbsrør efter cirkulationspumpe sidder returslangen dvs. retur er monteret på fremløb ca. 1.5 m efter cirkulationspumpen og i kælderbadeværelset ca. 20 meter fra fyret.
6) efter returen i kældebadeværelset deler varmtvandsledningen sig igen til hhv. køkken, bad 1 og bad 2. Dvs. returen sidder ca. 2-3 meter før aftapningsstederne


Det er ikke verdens nemmeste opsætning at forstå - men det vigtigste er at returen går fra fremløbsrøret ca. 3 meter før de sidste aftapningssteder og tilbage til samme fremløbsrør ca. 2 meter fra VVB og 1.5 m fra cirkulationspumpen. 

Det jeg har svært ved at forstå er hvordan cirkulationspumpen skal kunne virker når den sidder på fremløb men når returen samtidig også er monteret på samme fremløb (uden forbindelse tilbage til VVB. 


I min verden burde cirkulationspumpen sidde på returen og dermed trække varmt vand fra VVB rundt i fremløb således at der var varmt vand i cirkulation tæt på aftapningsstederne. I dag kan den kun presse varmt vand fra VVB ud i fremløbet som derefter kan cirkulere i returslangen (som sidder monteret i "lukket" kredsløb på fremløbet)... 

 

 

Venlig hilsen, Anders

Tænk på miljøet - tag cyklen

Hej Anders

Ja - fuldstændig enig. Cirkulationspumpen skal sidde på retur'en. Dels så 
1) blokerer cirkulationspumpen for at vand løber til tapstedet når du åbner en vandhane. Det kan betyde, at vandet skal løbe baglæns gennem returen ud til vandhanen 
2) dels så skal pumpens sensor sidde på returen. Som der er nu, så stopper den cirkulationen, når dens sensor fortæller at der er sendt en mængde varmt vand forbi pumpen - men nødvendigvis ikke helt ud til fjerneste tapsted.

Endvidere så lyder det som om der er flere parallelle veje, vandet kan løbe. Det kan medføre at hovedparten af flowet løber den vej der er mindst modstand og at der ikke er nogen cirkulation i 

Jeg mener at det er en ommer, både med rørføring og med placering af pumpe...
mvh 

Janus
Kan ikke se din cirkulations ledning "retur" er der ikke en tilslutning til den i vvb?
Nej returen ender tilbage i fremløbsrør efter pumpen. Dvs. VVB -->fremløbsrør-->pumpe-->fremløbsrør møder retur.

Jeg har ikke forstand på VVS - men min fornuft siger mig at i og med der ikke er forbindelse tilbage til VVB - så kan jeg ikke få kredsløbet til at "cirkulere" som jo er meningen med pumpen. Men måske det bare er mig der er galt på den?


 

 

Venlig hilsen, Anders

Tænk på miljøet - tag cyklen

Annonce
Så burde cirkulationen ha´været koblet på den kolde, til vvb sammen med pumpe og føler. Pumpen kan jo ikke cirkulere noget, når vandet ikke kan komme tilbage, dvs den kører bare i sit eget vand.

Sådan skal det fungere..

Cirk pumpen kan anbringes mange steder..

Det ser ud som han har gjort et eller andet galt.?

Tror din cirk pumpe skal side på det kolde vand, og pumpe op i din vandvarmer. du skal have en kontra ventil på cirk røret og på koldvand røret så du sikre dig det kolde vand ikke løber ind i det varme og kortslutter..

Men umiddelbart ser det ud til du kun har 2 rør og ikke 3?

Du skal jo have varmt vandrør. kold vandrør. og cirkualtions vandrør. = 3 rør!!

Hvis man laver det på denne måde skubber du jo det varme vand frem til det sted hvor cirk røret går ind på dit varmt vand rør længere inde i huset?
Knoxwille`s tegning ser rigtig ud. Der skal sidde en kontraventil på det kolde, før sikkerheds ventilen. Det set det også ud til der gør.
Tak for svar til LL1 og Knoxwille og ikke mindst tegningen.

I installationen er der faktisk tre rør. Problemet er at det tredje rør = retur'en sidder på varmtvands fremløbsrøret og dermed ikke kan cirkulere vandet.

Jeg henvendte mig til vvs firmaet i morges - men de er ikke vendt tilbage endnu. Det virker bare underligt at en autoriseret vvs'er kan finde på at lave en opsætning på den måde - for det giver jo ikke meget mening at lave cirkulation - hvis ikke der kan komme varmt vand fra varmtvandsbeholderen ind i cirkulationen.

Er der mon fare for at pumpen går i stykker - da den slet ikke kan pumpe? den kan jo ikke presse vand ind i et system som er lukket? returen sidder jo på samme fremløb som den skal pumpe ind i?

Jeg må ringe til dem igen i morgen og høre hvad søren de har tænkt sig med den opsætning.

vh. Anders

 

 

Venlig hilsen, Anders

Tænk på miljøet - tag cyklen

så længe pumpen har vand at træde i sker der ikke noget. men hvis jeg var dig ville jeg slukke for den hvis den alligevel ikke gavner... den må bare ikke løbe tør for vand.

er selv vvs mand, har været det i 13 år.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis