vindueskarm der flugter med væg

Hej,

jeg er ved at bygge hus, og vil gerne have at vindueskarmene flugter med væggene istedet for at stikke en halv eller 4 cm ud over væggen.

Udfordringen i en vindueskarm der flugter med væggen skulle være at, hvis man f.eks. bruger MDF til at ligge som vindueskarm, vil denne arbejde, så man risikerer at der til sidst dannes en sprække mellem vindueskarm og den underliggende væg.

Spørgsmålet er så hvilket materiale man skal bruge som vindueskarm, så dette ikke sker?

Mvh Asger

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med en multiplade. Jeg ved den er forholdsvis blød, men med
en hjørnebeskytter og evt spartlet op på vinduesfladen med en hård spartelmasse
eller fliseklæb.

der skal nok også god understøtning til.

Sådan lige hvad jeg kunne komme i tanke om...!

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

En MDF plade er desideret uegnet til formålet. Den er ikke fugtstabil og er sværd at overfladebehandle så den bliver tilstrækkelig robust.
En sten-, marmor, fiberbetonplade af en slags må være oplagt.
Måske osse div kunstmarmorplader. Tykke glasplader, farvede. Mosaikker osv.

Men husk på at "vinduesbundplader" ofte er meget udsat for solllys, kraftig varme samt snavs og efterfølgende hårdhændet rengøring
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis multipladen er forholdsvis blød, så er det måske ikke den rette. Men igen det kommer an på underlaget.

Jeg tror først jeg vil undersøge muligheden for at bruge fiberbetonplader.

Men så er spørgsmålet om filten kan klæbe til en fiberbetonplade, der hvor vægger møder fiberbetonpladen. Men det er vel bare et spørgsmål om at bruge den rigtige lim...

Det forekommer mig at løsningen med at afslutte vægbeklædningen/filten glat med vinduesbundpladens overside - og derved skjule vinduesbundpladens tykkelse er mindre hensigtsmæssig.

Hvis pladen ikke må stikke udenfor væggen så afslut med en fuge eller skyggefals mellem væg og vinduesbundplade.
Er karmen på vinduer ikke for det meste lavet af fyrtræ eller mahogni. Har da hvertfald aldrig set den være lavet af mdf eller fiberbeton. Og hvis disse findes hvad har man så lavet rammen af
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der skal skelnes imellem fagsprog og det "gemene" sprog. :o)

Det enhver husmor kalder vindueskarmen er den plade hvorpå f.eks. potteplanterne står. Altså ikke selve vinduet.

I fagsproget hedder denne plade en vinduesbundplade, (eller måske blot vinduerspladen)

Vindueskarmen, eller blot karmen, består normalt af en overkarm, 2 sidekarme og en bundkarm. Og igennem karmen fastgøres vinduet til omgivende bygningsdele, måske murværk.

Og du har helt ret i at det er overordentligt sjælden at man ser en karm af fiberbeton. Aldrig faktisk. :o)
Haha ja det var måske en lidt billigkøbt kommentar da jeg udemærket vidste hvad der blev ment. Har forresten ser indvendige glaspaetier i mdf.
@hpox

nu siger du en skyggefals, hvad er det nu lige det er? Vil du beskrive ved hjælp af det gemene sprog? :-)
En skygge diffucerer overgange, gør dem uskarpe!
En skyggefals forekommer f.eks. på de skyggelister, 2 stk. endda, man trpisk monterer i overgabgen mellem et alm. bræddeloft og væggen.
En skyggefals kan fremhæve adskillelsen mellem 2 emner, materialer, brædder, bygningsdele osv.

Det er principielt en not som danner en skygge når den ikke bliver direkte belyst.

I dit tilfælde kan det være en 45 gr. affasning af såvel vægbeklædningspladen og vinduesbundpladen. Den fuge/forsænkning der derved dannes vil synliggøre "vinduesbundpladens" dimension. Og samtidig danne en skygge:

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også