Én skorsten til både brændeovn og gasfyr?

Hello kloge lav-det-selv folk.

Hvis en skorsten "har to rør" i skorstenen, må man så bruge én til et gasfyr og én til en brændeovn? Jeg ved ikke helt hvordan skorstenen er konstrueret, men der går to "piber" op af toppen af skorstenen. Det er et hus fra slut 60'erne.

//mrtn
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne bruge en skorsten med 2 løb som du beskriver, men det forudsætter at de er tætte. Typisk vil du skulle bruge en foring f.eks. kedelleverandørens originale plastaftræk til rørgas fra kedlen ført i det ene løb og selve skorstensvangen til at tillede forbrændingsluft til kedlen, men du bruger det andet løb til brændeovn.

Hvis skorstenen er meget slidt, kan gasselskabet forlange en trykprøvning af skorstenen.

Samtidig skal du tilsikre, at gaskedlen ikke trækker røggas fra brændeovnen ind - det gøres typisk ved at dreje forbrændingsluftindtaget ud i siden på på det skorstensløb der anvendes til gaskedel.
Jeg vil nu anbefale dig at lade den lokale skorstens fejer tjekke din skorsten, ja det skal du faktisk inden du tager den i brug. Og så vidt jeg er orienteret må du under ingen omstændigheder selv lave en gasindstalation og opsætning af et gas fyr selv. Det skal være en autoriseret vvs.
Skorstens fejeren skal også godkende din indstalation af brændeovnen inden du tager den i brug, men den må du godt selv indstalerer
Tak for super kompetent svar...

//mrtn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis