Manglende varme og dårlig afkøling

Hejsa derude.

Mit fjernvarmeanlæg er små 4 år gammelt og kører slet ikke optimalt.

Lidt info om anlægget:
Det har veksler.
Fremløb fra værket er ca. 75 grader.
Termostat for radiatorer viser 55 grader.
Returløb ca. 62 grader.
Pumpeindstilling er trinløs og står  ca. i midten.
Flow 0,275 m3/h.
Effekt 4,0 kW.
Tryk på omkring 1,8 bar.

Huset er i 2 plan. 5 radiatorer i stueplan og 4 på 1. sal.

Der er ikke nok varme i radiatorerne, og har besvær med at varme hytten op. Derudover er der problemer med radiatorerne i stueplan. De 3 af dem har det med skiftevis at blive helt kolde. Alle pakdåser har været ude og gennemgået. Pakdåserne har endda været afmonteret i længere tid uden at radiatorerne blev varme.

Jeg har luftet ud utallige gange med der kommer intet luft. Snavssamler på fremløb er renset.

Nogle gode råd vil være meget velkomne.

Mvh Baltser
Hejsa derude. Mit fjernvarmeanlæg er små 4 år... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ps når du skruer den store skrue ud i pumpen kan der godt lige komme en sjat vand det er helt normalt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hvis en varmeveksler skal fungere økonomisk er den første forudsætning at der er maksimal afkøling af fjernvarmevandet.

I den ideelle situation er det varme vand der løber ud fra varmeveksleren til varmtvandsbeholder og radiatorer lige så varmt som fjernvarmevandet, og det vand der løber retur til varmeværket så koldt som muligt, og lige så koldt som returvandet fra varmtvandsbeholder og radiatorer.

I praksis kan det ikke lade sig gøre, der vil altid være et tab i veksleren, så det varme vand til huset er koldere end fjernvarmevandet, og returvandet til varmeværket er varmere end returvandet fra huset.

Din lave afkøling tyder på at forholdet mellem flow i fjernvarmesiden og hussiden i veksleren er forkert, hvordan er trykdifferensventilen indstillet, den styrer flowet på fjernvarmesiden.
Hvis der løber mere fjernvarmevand gennem veksleren end det pumpen sender rundt bliver afkølingen dårlig.

Har du prøvet at sætte pumpen på max?

Men uanset de råd du har fået mener jeg stadig at det bedste du kan gøre er at få varmeværket til at sende en mand ud for at se på anlægget og give dig råd, det er næsten umuligt for os andre der ikke kan undersøge temperaturer og indstillinger, hvis varmeværket ikke kan rådgive må du have fat i en VVSer, han kan indregulere det på max en time.
akselj jeg tvivler på at det hjælper på hans problem at indregulere på fjervarmesiden når at det er varme i huset han mangler(det lader jo til at der er rigelig varme til rådighed pga den dårlige afkøling men afkølingen skulle jo helst ændre sig når at han begynder at forbruge mere varme).Det vil da være meget bedre at få det varme i huset som han har brug for først også bagefter begynde at indregulere på fjervarmesiden så du får den bedste afkøling.
I øverigt håber jeg da ikke at retur vandet fra radiatorer er ca 62 grader for så er der da noget helt galt han skriver jo osse at returen fra radiatorer er hånd lunken.
jeg tror stadigvæk på at det er flowet til radiatorer det er galt med da han mangler varme på dem

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
@golf.
Det du skriver passer fint med min konklusion, at forholdet mellem flow på de to sider af veksleren er forkert.

Jeg ville nok først sænke differenstrykket, hvis det er for højt fosser vandet gennem veksleren, det oplyste flow på 275 l/h er ret højt, jeg har for tiden 110 l/h, ganske vist i et anlæg uden veksler, men der burde løbe ret meget mere gennem veksleren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis