Kondens på kolde mure

Hej
Har fået et problem med fugtig og klam mur indvendigt i min ene stue.
Som man kan se på vedhæftede filer er tapetet taget ned over et vindue, da det bulede og sad ikke fast. ydermere har vi lige fået nye vinduer i sidste år, og i den forbindelse blev buen over vinduet isoleret, da det bare før var massiv udfyldt med mursten.
Indvendigt blev buen lukket med mdf plade, hvilket nu var svulmet op som bølgepap.
Vi troede det var fugt kommende fra udefra igennem vore rigtig dårlige fuger (huset er fra 1909 med originale fuger), så vi fik fuget hele gavlen om med trykkede fuger. tapetseret om, malet mm.
så skulle den være i vinkel.....troede vi
Muren var stadig fugtig og mdf blev ødelagt igen. Denne gang var der kun fugt i murværk over vinduet i ca 10 cm på begge sider af vinduet og så over vinduet op til loftet.
Kom til at tænke på om det mon var et kondens problem, da huset jo fra dengang det blev muret op da ruder konge var knægt, har fået lavet muret stik ovenover vinduer (som det bør gøres i dag også), men det er massivt og helt uden isolering
Lånte et varmefølsomt kamera på arbejde og gik igang.
Som man kan se på billederne indefra er muren helt kold i det omtale område og udefra er muren tydeligt varmere end det øvrige med hulmur.
Spørgsmålet er nu, hvordan dælen jeg kan/skal isolere dette område???
Ved godt man kunne efterisolere hele væggen indvendigt, men jeg ville helst kunne isolere muren imellem yderside/inderside i dette område dette også grundet at jeg så igen skal lave nye vindueskarme (fræset mdf plade), da lysningen så bliver dybere, samt vi har stuklofter som skal laves om også
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey, det ser desværre ud som om der er skimmelvækst over vinduet. Håber du finder en løsning mod din kuldebro samt tilhørende kondens.

Elektronikteknikeren
Det ser da meget trist ud.
Er det det eneste vindue i den gavl? Og hvis der er flere, har de så samme problem med fugt?
Det minder lidt om et tilsvarende problem, jeg havde med mit hus fra 1904. Der var gavlen mod syd meget misligholdt hele vejen op til kip, nærmest mørnet i stykker af frost som følge af dårlige fuger, murbier og afskallet plasticmaling.
Jeg rev gavltrekanten ned, byggede en udestue uden på og lavede overdækket terrasse oven på, men alligevel blev der ved at være tegn på fugt i muren, der nu var helt uden for vejrlig og var opvarmet. Der gik en del år, før der slet ikke var flere tegn på fugt.
Mit gæt er altså, at det er gammel skade du døjer med.
Kan du ikke leve med det, må du pille hele buen ned og bygge den op igen, men denne gang med f.eks. Leca mursten som bagmur. Jeg var nær ved at rive hele muren ned og genopføre den, men heldigvis fortog problemet sig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skriver: "....forbindelse blev buen over vinduet isoleret, da det bare før var massiv udfyldt med mursten."

Hvordan er den isolering udført og er den der endnu?

Og hvad med de andre vinduer i samme gavl. Er temperatur-og fugtforholdende i de pågældende ens, eller hvad. Uden at der derved opstår samme problemer med overlæggeren.

Men der er jo den simple metode til at konstaterer om fugten kommer ude- eller indefra. Du påklæber et stykke plast direkte på det rå murværk - og venter. På om der dannes kondens på indvendig side af plasten eller imellem plast og murværk. Og ikke noget med for megen ventilation i rummet i perioden og afvent osse en solid gang regnvejr på gavlen.

Er ydervæggen iævrigt hulmursisoleret?
Det kan også være at fugten trækker op nedefra, hvis der ikke er drænet ordentligt langs soklen...
Og som ktm skriver, tager det en del år, før alt fugten er ude af murværket igen.

 

Skrevet af hpox på 04 jan 2012 16:40
Du skriver: "....forbindelse blev buen over vinduet isoleret, da det bare før var massiv udfyldt med mursten."

Hvordan er den isolering udført og er den der endnu?

Og hvad med de andre vinduer i samme gavl. Er temperatur-og fugtforholdende i de pågældende ens, eller hvad. Uden at der derved opstår samme problemer med overlæggeren.

Men der er jo den simple metode til at konstaterer om fugten kommer ude- eller indefra. Du påklæber et stykke plast direkte på det rå murværk - og venter. På om der dannes kondens på indvendig side af plasten eller imellem plast og murværk. Og ikke noget med for megen ventilation i rummet i perioden og afvent osse en solid gang regnvejr på gavlen.

Er ydervæggen iævrigt hulmursisoleret?

Hej igen
Ja buen over vinduet blev isoleret med støbebats som sidder fast med fugeskum. det sidder der endnu og isoleringen er ikke fugtig eller noget, hvilket også indikerer fugten ikke kommer udefra.
Men det er jo kun det stykke over vinduet fra oversiden af karmen og op imod murværket.
Selve stikket i murværket (buen) er fra huset blev bygget, desværre lavet massivt i mursten. dette gør jo dette stykke af indervæggen iskold med mulig kondensering af den varme indvendige luft til følge ikke!
Resten af gavlen er hulmurs isoleret, og jo det andet vindue er også ret kold i murværket lige over vinduet (buen), men der er ikke fugt problemer i samme omfang. har dog observeret at tapet sidder og buler i det stykke over vinduet.
Tror heltklart det er kondens, da resten af murværket er tørt og ikke så koldt som lige over vinduet.
Men vil da prøve det med plastikbetrækket
Kewin



 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Annonce
Skrevet af Steensen på 04 jan 2012 16:58
Det kan også være at fugten trækker op nedefra, hvis der ikke er drænet ordentligt langs soklen...
Og som ktm skriver, tager det en del år, før alt fugten er ude af murværket igen.

Hej Igen
Fugten trænger ikke op nedefra i dette tilfælde, da det murede stik er 4 meter over jordniveau og alt andet murværk ikke er fugtigt rundt omkring
Kewin



 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

OK. altså selve fugenover karm og stik.

Men stiikket i så gamle huse har altid været massive. Ligeså falsene og måske osse under vinduet.

Fugtproblemet forekommer altså stortset kun over 1 af vinduerne!

Der er kun 3 muligheder.

1. Enten fugt kommende udefra
2. Kondens
3. En kombination af de to.

Jeg tror at fugten primært er udefra-kommende.

Fordi murværk ikke er tæt for slagregn. Det har naturlifvis hjulpet at der er blevet fuget, men dels er stenene formodentlig blødbrændte og dels skal der ikke megen revne til at der trænger vand i muren eller stikket..
(Faktisk kan det osse være revnede tagsten alt efter gavludhængets udformning og om der er hulmur hele vejen op i gavl3kanten.)

Prøv at opserverer på plasten en uge eller 2.

Hvis det ikke giver klarhed kan der ophænges en pressening fra underside gavludhæng til overkarm vindue, måske ca. en meter bredere end vinduet. Det vil forhindre regnpåvirkning af væggen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også