Chateu Briand Lav-Det-Selv 3049 31-03-2000 14:48 Hej! Jeg er på udkig efter opskrift/fremgangsmåde påChateau Briand - er der nogen der har nogle links?Anders Roel 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:49 François Auguste René de Chateaubriand var en fransk adelsmand,politiker og forfatter og ikke et slot. Hans navn skrives i ét, men detændrer nok ikke smagen :-)Og så kan man i øvrigt læse mere om den gode mand her: http://www.diplomatie.fr/culture/france/biblio/folio/chateaubriand/ -- Brian BjørnStud.med.
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:49 http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/1342.htmlDet hedder ikke Chateau Briand men Chateaubriand, der er navnet på enadelsmand og ikke et slottet Briand.Hvis det skal være heeelt ægte, mener jeg at opskriften originalt krævede atoksemørbraden blev placeret på en grillrist mellem to stykker kød, hviseneste formål var at beskytte kødet mod varmen bortset fra den side, derskulle brunes.mvhJan
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:50 Den franske version af Chateaubriand Pommes Pailles:Midterstykket af mørbraden (fileten) skæres i passende stykker på4-500 gram, lægges på en varm gril og ristes over ild i ca. 10min. på hver side. Drysses med salt og peber.I mangel af gril og ild kan en meget varm (støbejerns-) pandeanvendes. Kom ikke for meget kød på panden, da den så bliver forkold.Nye kartofler skæres i stave som tændstikker, og steges lysebrunei smør. Serveres overhældt med smørret samt et drys salt.Bruges almindelige kartofler, frituresteges disse icentimetertykke stave, og serveres med smør og lidt salt.Dansk udgave af Chateaubriand (Fransk bøf):Skær oksemørbrad i 2-3 cm. tykke skiver (150-200 gr.) og steg demi brunet smør på en hed pande i 2-4 min. på hver side.Serveres med persillesmør, béarnaisesovs eller tomatsovs.Tilbehør: Ovnbagt kartoffel, smørstegte friske hele champignonsog haricots verts. Evt. grøn salat.Med venlig hilsen, Emil
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:50 Det mener du da ikke? Jeg har da aldrig set eller hørt at en stribe bøfferskåret af oksemørbrad skulle hedde Chateaubriand.mvhJan