Vindue med fast karm som redningsåbning ?

Jeg har et vindue på 1. sal som jeg gerne vil benytte som redningsåbning også, men jeg ville egentlig gerne have et vindue med fast karm.

Kan et fastkarmsvindue benyttes som redningsåbning ? - og i såfald hvilke (ekstra) krav stilles til et sådant ? - Jeg antager at glasset i hvert fald skal være af en type som ikke danner skarpe kanter når det smadres...   



 Henning, Lolland

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke.
Ideen med en redningsåbning er at den skal være nem at komme til, igennem eller du venter på redningsmanskabet
Husk iøvrigt på at langt de fleste brande i boliger udvikler sig om natten når folk sover og at redningsåbningen er absolut sidste udvej når almindelige adgangsveje er umulige at benytte.

Nu skriver du "....vil benytte som redningsåbning også." Der må jo allerede nu være de "lovbefalede" redningsmuligheder i huset. Eller handler det om ombygning?
Hvorfor vil du have et vindue med fast ramme? Det enkelste var vel at vinduet kunne åbnes på normal vis i en redningssituation. Men ellers kunne rammen vel holdes fast af haspe i begge sider. Tror ihvertfald ikke det kan godkendes hvis du er nødt til at smadre glasset for at kunne komme ud. Så risikerer du jo også at få nogle skræklige snitsår.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

@hpox
Tak for svar. 
1. salen er ikke indrettet til beboelse endnu derfor mit:  "....vil benytte som redningsåbning også."

Redningsmandskabet må vel nødvendigvis altid skulle smadre en rude hvis de vil IND gennem et lukket vindue udefra -  Så at et fast vindue ikke kan godkendes i bolig må vel bero på at man ikke vurdere at det er nemt at komme UD af et sådant.

Jeg kan måske godt se logikken, i det tilfælde at det er en gæst som forsøger at undslippe og derfor måske ikke ved at vinduet skal smadres. Vi ser ellers princippet i både busser og toge, hvor der tillige hænger en lille hammer ved vinduet - men folk er nok mere vandt til dette i transportmidler.

 Henning, Lolland

@kermit.
Tak for svar.

Hvorfor vil du have et vindue med fast ramme ?
Det er et gulv til loft vindue og der er 2,5 meter ned udenfor. Jeg kan ikke rigtig se at nogen skulle have lyst til at åbne det. Der er et mindre vindue i taget også som kan åbnes for udluftning, men det er ikke stort nok til en redningsåbning.

Tror ihvertfald ikke det kan godkendes hvis du er nødt til at smadre glasset for at kunne komme ud. Så risikerer du jo også at få nogle skræklige snitsår.
Det skulle i så fald jo være den type glas som ikke splintrer i skarpe kanter. Samme type som i busser mv.



 Henning, Lolland

Tror at du helt har misforstået alvoren, med hensyn til redningsåbninger i bygninger.

I busser og. lign. er folk vågne, påklædte og og for størstedelen så mobile at de kan klare sig selv. Når du skal ud af en bus er det sjældent pga. brand, men fordi dørene er blokerede. Og du derfor gerne vil ud ved at knuse ruderne, som iøvrigt er hærdet glas som man ikke skæerer sig på.

Når det brænder i en bolig er det en ganske anden situation. Som sagt er redningsåbningen sidste udvej. Forestil dig børn, ældre mennesker eller folk i panik, alle i bar røv, der skal overveje om de skal smadre ruden eller gemme sig under sengen!

Redningsmandskab kan altid komme ind, gennem døre, taget, lette ydervægge osv.

Nej, det er ikke nemt at slippe ud af en redningsåbning 2,5 meter over jorden. Men at skulle gennem en smadret termorude først gør det næppe morsommere.

Glem det.

Annonce
Ah... Mit spørgsmål var vel ikke så tosset. Det handler om at skaffe sig nem og sikker adgang til det fri. Man kunne godt forestille sig at mennesket havde været i stand til at opfinde en løsning som ikke nødvendigvis indebar brugen af hængsler...

 Henning, Lolland

Det handler om at overholde bygningsreglementets bestemmelser. Som når det gælder brand IKKE overlader meget til til hverken fantasi eller tilfældigheder.

Det jeg kan foreslå er at du gennemgår de muligheder der gives i BR10.
Eller laver en "fast karm" der er oplukkelig.
Eller en meget spinkel ramme som er "usynlig"
Det er jo lykkedes rigtig mange bygherrer før dig at få redningsåbningerne indarbejdet i projektet. .o)
Ja, reglementet skal naturligvis overholdes. (Kunne ikke drømme om andet)
Jeg vil tjekke med nogle vinduesproducenter hvilke løsninger de kan tilbyde for godkendte redningsåbninger.

Tak for svar. 

 Henning, Lolland

jeg har boet i ældre hus fra 1940. (krigshus) mit "øgenagn" (æblegården).
i refsvindinge. i æblevej 1.
og der var brand åbning der består af en "original type" vindue.!
af den model med "løs midter stolpe" med låse der blot skal trækkes op
fra neden. og trækkes ned. oppe fra.!
så har du stolpen i hånden.
og begge vinduer er åbne og springe ud. og ca 1.5 m. ned.!

og jeg mener hasperne skal løftes af før du kan fjerne stolpen med skyderiggel.
fra orven og fra neden. i een snuptag. med begge hender.!
og skal afprøves en gang om året.
for at sikker at den er i funktionsdygtigt stand.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis