Manglende varme i ratiatorer

Jeg har et relativt nyt rækkehus som er 5 år gammelt. Vi har fjernvarme, men de seneste måneder har jeg haft problemer med at få nok varme på radiatorerne.

Lige hjemkommet fra juleferien, og radiatorer som jeg havde skruet kraftigt ned, har jeg nu to dage senere, stadig kun svagt lune ratiatorer, og en inde temperatur på 18 grader (der var 16 grader inden jeg skruede op for termostaterne), selvom samtlige termostater incl gulvvarmen i bad og toilet på max.

Jeg har luftet radiatorer ud, smidt vand på systemet så trykket er det korrekte, samt haft termostaterne af, og checket at den lille ”tap” ikke sidder fast. Jeg er i tvivl om problemet er på selve anlægget (nok det eneste sted det kan være), men varmen som går ind er på 82 grader, og varmen ud er 27 grader (inden jeg skruede op for samtlige radiatorer var den ca. 45 grader ind og 27 grader ud, hvorfor jeg antager at det et eller andet sted fungerer korrekt, når varmen ind stiger til 82 grader.

Hvad kan problemet være, siden varmen ikke kan mærkes i radiatorerne, og der trods alt ser ud til at være et stort varmetab på fra den indadgående varme til den går ud igen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første spørgsmål jeg tænker på er: Er der gennemgang i radiatoren? Oplysningen om "et stort varmetab fra den indadgående varme til den går ud igen" for mig til at tænke på manglende gennemstrømning i systemet. Du har  "haft termostaterne af, og checket at den lille ”tap” ikke sidder fast". Min erfaring er, at selv om stiften kan bevæge sig, kan membranen, som sidder bag ved, godt sidde fast. Det har jeg løst ved at skrue pakdåsen ud, hold en klud under, der kan komme lidt vand ud, og prøve at løsne membranen med f. eks. en stump genstand, enden af en unbraco nøgle. Når der kommer varmt vand igennem, så skru pakdåsen i igen, og lad det løbe igennem radiatore i et stykke tid, inden du skruer termostaten på igen.

fase
Det må jeg teste af når jeg kommer hjem.

Undrer mig dog over at det er alle 9 radiatorer og 2 gange gulvvarme som på samme tid viser samme adfærd, såfremt det er noget på den enkelte termostat/membran som er problemet.

Når termostaten er taget af, hvad er det så helt nøjagtigt for en pakdåse du refererer til, og hvordan løsner jeg denne (min skræk er at afmontere noget som jeg ikke kan samle igen)?

Når du har taget termostaten af, kan du se en "dims" af messing med et sekskantet hoved på.
I midten af den stikker det stykke metal, som du har motioneret, ud. 
Den skruer du af med en skiftenøgle/svensknøgle. Der kan, som før skrevet komme lidt vand ud.
Såfremt du vil undgå at skrue pakdåsen ud, kan du til at starte med gøre det, at du med enden af en tang påvirker enden af den lille stang, der stikker ud af pakdåsen, og se om det virker.
Du skriver i dit første indlæg, at der har været problemer med varmen i længere tid. Det er min erfaring, at såfremt ventilen ikke har været i brug i længere tid, kan gummimembranen sætte sig fast i sædet, og derfor, når der åbnes for gennemgang fra termostatens side, bliver hængende fast i sædet.
Jeg har tidligere brugt en dorn eller enden af en unbraconøgle til at lirke membranen fri ved at trykke ind på den og derefter slippe. Du kan mærke, om der strømmer vand igennem, ved at føle på røret, det skal blive tydeligt varmere.

Jeg går ud fra at din cirkulationspumpe køre som den skal, og at der er flow igennem din fjernvarmeinstallation. Er der en snavssamler  på fjernvarmerørene?


 


 


 

 

 


fase
Jeg tror nærmere at det er manglende flow, på fjernvarme siden. Med den afkøling tyder det på det.

Hvad siger din måler, hvor mange liter pr. time kommer der igennem ?

Mvh Thomas Hansen

Du har øjensynligt en varmeveksler, siden du skal hælde vand på. Er den tilstoppes? Er der lukket for en shuntventil? Kører cirkulationspumpen?

 

Annonce
Da der kommer varme frem til radiatorerne, må der være et vist flow gennem systemet. Prøv at måle (med fingrene) hvad temperaturen er på fremløbet direkte efter din varmeveksler. Den bør være over 40 grader. Er dette ikke tilfældet er din varmeveksler eller styringen af denne defekt.

Afgives der varmt vand fra varmeveksleren (40-50 grader) og temperaturen ved indløbet til radiatorerne er væsentlig mindre, må der være noget galt med flow i systemet, f. eks pumpen eller en forstoppelse i rørene.

Det virker usandsynligt, at alle dine ventiler på radiatorerne er defekte, men selvfølgelig kan det ikke udelukkes
Enig med Hansen 7717 - manglende flow.. kig efter en tilstoppet snavssamler på primærsiden.
Du kan søge en del på emnet i dette forum
Tak for mange rigtigt gode svar.

Jeg har checket cirkulationspumpen, og synes at kunne mærke og høre at den kører, selvom den er meget lydløs. Når jeg rører den er den bragndvarm. Jeg har haft den slukket et par gange, og justeret hastigheden, uden at jeg synes at det har ændret noget (flowet går selvfølgelig i nul når jeg slukker). Der kommer mellem 2 og 40 liter igennem i timen de ca. 20 gange jeg har checket her til aften.

Kunne se at trykket var lidt lavere end da jeg sidst checkede for et par uger siden, så det rettede jeg op på.

Efter at jeg har lavet ovenstående to ting, er radiatorerne blevet iskolde, så det spiller ikke helt. Kan se at fremløbs og tilbageløbstemperaturer er hhv 49 og 29 grader.

Jeg har ikke leget med ventilerne endnu, men må være opgaven til i morgen, hvis der ikke dukker en løsning op.

Varmeanlægget kan ses forøvrigt ses på http://www.oxfordhave.dk/misc/info1/images/Bilag%20AJ,%20DV%20varmeanl%C3%A6g.pdf

Det er ikke helt magen til, men samme fabrikat, og stort set samme detaljer.

Jeg har lige skuet op for fremløbsventilen, selvom jeg stadig undrer mig over at mit check af cirkulationspumpen, og påfyldning af vand har fået fremløbstemperaturen til at falde til 49 grader.

Hvad er forøvrigt grunden til at den var 49 grader da vi kom hjem fra juleferie, og den stiger når jeg "tænder" for radiatorerne? Jeg troede (sandsynligvis fejlagtigt) at fremløbstemperaturen udelukkende blev indstillet på varmeanlægget?
Hov. Mht snavssamleren, er der sådan en på anlægget, som det ses i linket ovenfor. Men, der står også at det skal gøres af en vvs'er. Kan jeg selv gøre dette, eller er det bedst at få en fagmand til det (med andre ord, kan jeg så komme galt afsted ved at prøve selv)?

EDIT: Nu jeg har kigget efter, ser det ud til at jeg har to identiske enheder, som jeg tror er snavssamlere. Kan det passe, og skal de i såfald renses begge to?
Hvis du kan lukke for de to hovede haner til fjernvarmen, og tage trykket af dit eget anlæg, så kan du sagtens selv rense snavs samlerne.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis