Ejerskifteforsikring ved salg af lejlighed

Hey

Der var lavet en tilstandsrapport på lejligheden og bygningen da jeg købte lejligheden for 6 år siden. Der blev så også lavet en ejerskifteforsikring.
Jeg står nu og skal sælge lejligheden, og står med dilemmaet om jeg skal ofre penge på ovenstående, og om det er nødvendigt ikke mindst.
1: Det er sjældent at der bliver lavet tilstandsrapporter på lejligheder og tegnet ejerskifteforsikringer
2: Hvad kan jeg komme til at hæfte for helt konkret hvis jeg ikke tegner ovenstående. Kan jeg feks hæfte for de små sætningsskader i hjørnet af huset (synlige), eller hvis der nu er en skjult kloak, som jeg ik har opdaget i min tid som ejer. Eller er det kun ting som jeg har ændret i min ejertid, og så i tilfælde af at det ikke er efter bogen? Feks den klassiske manglende fuge rundtom gulvristen i badeværelset

En tilstandsrapport vil jo nævne alle mulige ting som der nu vil være på et 80 år gammelt hus, som ikke vil være salgsfremmende, men som ikke har noget at gøre med ejerskifteforsikringen.

Tak for feedback

Mvh
Jan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du får lavet tilstandsrapport og tilbyder at betale halvdelen af ejerskifteforsikringen vil du være stort set ansvarsfri. Så er det kun hvis du bevidst har lavet en grov lovovertrædelse at du kan blive draget til ansvar.

Hvis du ikke får lavet tilstandsrapport vil du kunne blive hængt op på det hele. Det vil så blive din sag at gå efter de tidligere ejere, hvis du overtog lejligheden med de pågældende fejl.

Det skal selvfølgelig siges at ovenstående er min fortolkning af reglerne - Jeg er lydhør overfor rettelser/tilføjelser :o)

Jeg har selv lige solgt hus et 80 år gammelt hus og jeg går og overvejer om man skulle tegne en sælgerforsikring til 1900kr. oven i hatten, bare for at være på den sikre side. Netop fordi der kan og har været lavet mange ting i et gammelt hus, som man ikke nødvendigvis har opdaget.

Jeg ville ikke undvære tilstandsrapporten.

Mvh. Martin
hmmm fandt det her på nettet:

Hvis du skal sælge en ejerlejlighed er tilstandsrapporten til gengæld af begrænset praktisk betydning. En tilstandsrapport på en ejerlejlighed kan ikke nøjes med at dække den del af bygningen, hvor selve lejligheden ligger. En fejl ved fælles bygningsdele - som f.eks. ydermure, etageadskillelser og tag - vil jo også forringe den enkelte lejligheds værdi og er derfor at betragte som en fejl også i forhold til den enkelte lejlighed. En tilstandsrapport på en ejerlejlighed er derfor meget mere omfattende end på en villa - og en ejerskifteforsikring er tilsvarende dyrere. I praksis er der derfor et meget begrænset marked for ejerskifteforsikringer på ejerlejligheder, og forsikringsselskaberne udbyder som hovedregel slet ikke ejerskifteforsikringer på ejerlejligheder. Der er dog enkelte selskaber, som tilbyder ejerskifteforsikringer for ejerlejligheder, der ligger som en del af et rækkehus, eller på anden måde er villa-lignende

Ved ik om jeg blev klogere af det..

Jan
Hmm lyder spændende..
Jeg var ikke klar over at der var så stor forskel på betingelserne for ejerlejlighed og villa..

Jeg trækker bare snablen tilbage og følger med i hvad du får af kompetente svar ;o)
Jeg solgte min ejerlejlighed for et par år siden, og der oplyste mælger at man tilbød en ejerskifte forsikring, men det var ikke altid det blev tegnet, og at tilstandsrapporten var noget ejerforeningen fik lavet samlet for hele byggeriet, det var en større ejerforening på omkring 180 lejligheder, så selvfølgelig dyrt at få den lavet.
Mælgeren kunne "bare" rekvirere tilstandsrapporten når lejligheden skulle sættes til salg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis