Ønsker måske at bygge mini CNC

Hej CNC'ere

Jeg har med stor interesse læst jeres indlæg og er blevet meget inspireret.  Overvejer kraftigt at bygge en selv. Jeg kan se på de forskellige projekter at der er tale om forholdsvist store CNC-fræsere, og det er ikke den størrelse jeg er interesseret i.

Mine krav er følgende:

1. Arealmæssigt skal der håndteres et område ca. et A4-ark - måske en anelse større.
2. Der skal fræses i:
            a. Blød plast - polystyren - 1-2 mm
            b. Plexiglas - max 5mm
            c. Krydsfiner max 5mm
            d. pap(1mm) - karton - evt. ved udskiftning af fræser med laser
            e. PCB - printplader

3. Da det er små emner der skal udfræses vil 0,01 cm præcision være højeste krav
4. Z-aksen skal kun kunne indstilles til en fast højde

10.000kr spørgsmålet er nu hvordan det kan gøres og især hvad den samlede pris kommer til at ligge i. Er projektet realisabelt indenfor 5.000kr - alt inklusive ?

mvh
Steen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke hvorfor j håndstad bare skriver nej da man godt kan bygge en lille maskine for under 5000 kr du kan ind da finde en på ebay til lige under de 5000,- men man kan jo også selv bygge den i træ eller plast og samt i metal jeg bygget en lille som du sankker om for under 1500,-
Tak for dit indlæg. Har kikket lidt på din hjemmeside, men kan du give lidt mere uddybende info om hvordan jeg kommer i gang og hvor faldgrupperne er ?
Jeg vil gerne bygge noget af den selv, men har ikke adgang til maskiner der kan lave rammerne. Jeg vil fortrække en i metal....
Hvis du ikke vil lave den i træ/plast og ikke har adgang til et værksted hvor du kan svejse så skal du nok finde nogen aluprofiler så du bare kan skrue det sammen så skal du have noget software der er mange men her er der en som er gratis http://www.linuxcnc.org/ bare husk det er linux ikke til windows der skal du nok have et som mach3 men det koster der efter skal du så finde den model du vil bygge der er så mange måder man kan bygge den på så søg rundt på internet og finde den du ønsker at lave. youtube er en god ting inden du går igang

Softwaren vil jeg nok først bekymre mig om senere - der findes flere muligheder....
ja plast er ok til det din maskine skulle køre
men du kan altid skrive eller ringe til mig hvis skal have mere hjælp
Hej Steen & Bo. Ja jeg skrev nej og det var forde der er endnu ingen der har opstillet et regnskab over en maskine i den størelse og med en præsicion på 0,01 mm. Iøvrigt har vi haft den snak før med en der påstod at det kunne han men vi hørte ikke fra ham siden.
Inden man får købt spindler,lejer,rails,motorer,elektronik,fræsespindel samt det jeg har glemt så er de 5000 kr. brugt og mere til
Nu vil Steen jo også bygge rammen i metal formodentlig aluprofil det koster også. så med den viden jeg har angående prisen på en maskine vil jeg stadig påstå at det koster mere end 5000 kr.
Mvh Jørgen.
hej jørgen jeg har snakket med ham 0.01 var lige overkanten og han prøver at få den lavet i metal som den lille maskine jeg har bygget så prøver jeg at finde de dele han skal købe så han kan komme igang. så må vi se om jeg ikke kan fixe en liste sammen hvad det vil løbe op i
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis