Valg af el gulvvarme

Hej

Skal igang med etablering af badeværelse på 1. salen af et hus fra 1923. Min plan er at lægge el gulvvarme som sekundær varmekilde, der lægges i fliseklæben. Er 100 w/m2 nok, eller skal jeg op på 150? 

Gulvvarmen er udelukkende til komfort - altså for ikke at få kolde fødder. Hvordan styrer jeg det bedst muligt, og billigst muligt (i drift)? Nogen der kan anbefale styringer? Skal føleren sidde i selve gulvet, i rummet eller være en infrarød der måler på gulvoverfladen. Erfaringer?

Hvilke producenter af gulvvarme kan I anbefale?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I bund og grund er det lige meget om du ligger 100 eller 150 watt, den ene vil bare skulle køre længere end den anden, for at nå den temperatur som du har indstillet.

Hvis det kun er et spørgsmål om komfort, vil en føler der måler gulvets temperatur nok være at foretrække, da den ikke ser på om rummet er koldt.

Hvad er din primære varmekilde, siden det kun skal holde gulvet lunt ?

Mvh Thomas Hansen

Hej Hansen

Tak for svar. Min primære varmekilde bliver en håndklæderadiator (ca. 600-700 W) sat til fjernvarmeanlægget.

Den føler du taler om, sidder den i selve gulvet?

Kan du anbefale nogen producenter til selve måtten, og styringerne?
Når nu du har fjernvarme, var det så ikke mere oplagt at lave vandbåret gulvvarme, da el løsningen altså er en rigtig dyr løsning.

Du kan eks. bruge mini heat, som kun fylder 8 mm i højden. Se evt. link.

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=845

Så kan du også bruge gulvet som primær opvarmning, da håndklæde tørren måske er lige lille nok.

Hvis du alligevel holder fast i el løsningen, så er der faktisk kun et mærke som jeg har erfaring med.
Det hedder devimat og bliver produceret af ewers. Det er en udmærket kvalitet.

http://eshop.silvan.dk/vare_Devimat-varmemaatte-dtif-100_98252

Mvh Thomas Hansen

en vandbaseret løsning var også første valg. Har talt med VVS'eren om 8 mm løsningen, hvilket han fraråder. Han vil kun anbefale 20 mm rør. Dertil kommer et lag til korrekt fordeling af varmen. I alt vil den vandbårne løsning blive ca. 70 mm højere en el-løsningen, og da der er tale om en konstruktion oven på bjælker, kan vi ikke bare grave ud. Idet el-måtterne vil ligge i klæben, forventer jeg at få hurtigere respons, og dermed kunne dæmpe varmen i perioder for at spare på strømmen.

Lad mig endelig høre kommentarer til det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis