Gulvvarme, første indregulering.

Hej,

Jeg har netop tilsluttet et mindre gulvvarme anlæg med tre kredse. Jeg har justeret fremløbstemperaturventilen til en fremløbstemperatur på ca 35 grader og har skruet flowbegrænseren helt ud for at få maksimal flow igennem systemet. Indstilling af hver kreds har jeg beregnet via tool og de er indstillet til henholdsvis N, 1 og 3½. Pumpen står til adapt og forbruger ca 5W.

Problemet er at der ikke er særligt meget varme i gulvene, så jeg undre om der er mere der skal åbnes for for at få mere flow igennem. Skal der åbnes for "skruerne" på manifolden på fremdriftssiden eller skal disse være lukkede?

mvh Erik

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal anlæget selvfølgelig lige køre nogen døgn, så gulvet har opnået den rette temperatur. Men når det så er gjort, er det en god ide at måle med et infrarødt termometer, hvor varm overfladen på gulvet er, denne skal gerne være ca. 25 grader, for at det føles behageligt for føderne.

Kniber det med at få 25 grader på overfladen, skal der enten laves mere flow gennem den kreds som det er galt med, eller fremløbstemperaturen skal justeres lidt op.

Hvis du har en stor beton masse, kan det godt tage adskellige døgn, før gulvet har opnået den rigtige temperatur.

Mvh Thomas Hansen

Hej Thomas,

Det har også fået et døgns tid til at svinge ind, men der er for lidt varme i gulvet, hvorfor jeg skal have mere flow igennem. Jeg forsøgte mig med at stille på skruerne på fremløbs manifolden og dette gav noget mere flow og varme i den kreds som jeg justerede på - men er det den rette måde at foretage justeringen på. Umiddelbart vil jeg tro det burde gøres anderledes, idet der jo er de justeringsskruer under motorventilerne og også en skruer til at stille det generelle flow med.

Sååå - har du erfaring med at indstille gulvvarme fra Danfoss - så giv mig lige et hint eller to og kast lidt lys over hvordan det skal gøres for at blive gjort korrekt .

mvh Erik
Der er ikke rigtigt andre muligheder end at justere flowet op, eller tilføre mere energi/varme til kredsen.

Du burde kunne se i manualen, hvilke skruer du skal stille flowet op på.

Mvh Thomas Hansen

Hmm, ja der er selvfølgelig ikke andre muligheder. På indløbsmanifolden sidder der nogle umbraco skruer, med nogle "ringe" der kan kontraskrues mod umbracoskruerne - er der mon nogle der ved om disse skal åbnes op og eventuelt hvor meget?

mvh Erik,
Lige umiddelbart ved jeg ikke hvad de er til, men hvis du har model/navn på den danfoss shunt/gulvarme styring da har, så burde det da kunne findes.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Hej Erik,
Jeg har samme problem med et danfoss system. Nu er det en del tid siden. Har du løst dit problem, hvis ja hvordan ?

Mihai

 

Hej Mihai,

Jeg beregnede indstillingerne ved hjælp af et tool fra Danfoss og sikrede et godt flow gennem systemet ved at åbne få flowbegrænseren. For at få lidt mere varme i gulvene øgede jeg tempersturen og i vinterperioden kører pumpen højere en adapt.

Det virker fint for mig efter det nu er reguleret ind, så klø på men vær tålmodig - det tager jo lang tid mellem hvert forsøg.

Mvh Erik
Husk også at tjekke der er tryk på systemet. Hvis det er tilsluttet for nyligt, lufter systemet ud i løbet af en uges tid og så taber du trykket. Jeg har lige fyldt på mit system i går, efter at have koblet de sidste fire kredse på. Da jeg tændte fyret var der 1,1 bar i systemet, det var faldet til 0,3 og nu har jeg fyldt på så der er 2 bar og det var nok til at varmen mærkbart kom ud i gulvet i løbet af natten.
Og Danfoss har en pdf hvor man kan aflæse på en graf samt beregne varmeforbrug og give indstilling af ventilerne som sidder på returen under åbne/lukke hætterne
og de har faktisk lavet et excel ark: http://dk.varme.danfoss.com/Content/cb4ddef8-3753-405a-b6c8-d41ffce53532.html
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis