Gulvvarme, første indregulering.

Hej,

Jeg har netop tilsluttet et mindre gulvvarme anlæg med tre kredse. Jeg har justeret fremløbstemperaturventilen til en fremløbstemperatur på ca 35 grader og har skruet flowbegrænseren helt ud for at få maksimal flow igennem systemet. Indstilling af hver kreds har jeg beregnet via tool og de er indstillet til henholdsvis N, 1 og 3½. Pumpen står til adapt og forbruger ca 5W.

Problemet er at der ikke er særligt meget varme i gulvene, så jeg undre om der er mere der skal åbnes for for at få mere flow igennem. Skal der åbnes for "skruerne" på manifolden på fremdriftssiden eller skal disse være lukkede?

mvh Erik

Hej, Jeg har netop tilsluttet et mindre gulvvarme... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik og fotografikeren,

Super du/i gad vende tilbage. Jeg har endnu ikke løst mit problem helt. Jeg fik sat mit gulvarme til Ons d. 16 Oktober .

Mit fyr er Bosch Europur ZSB 14-3 E med Vejrkompensering som ikke er "konfigureret" endnu, der mangler en der skal konfigurere den dog producerer den varme men varmekurven er sikker ikke sat helt perfekt op. Jeg har ændret lidt i cirkulationspumpe kurven da jeg vil prøve om det gav mere tryk/løse mit problem.

Mit problem er at sætter jeg Danfoss shunten til 4 så producerer den 25 grader. Jeg har ved at justere lidt på flowbegrænseren (den på shunten, en skrue, det er ikke alle shunts der har dette) opnået at ved 5 får jeg 35 grader ud hvilket er 5 grader fra det som Danfoss dokumentation siger den skal. Jeg synes det er en lidt stor tollerence. Erik hvad står din shunt på altså talmæssigt for at du får 35 grader ud ?

Mit anlæg har automatisk udluftere både på fremløb og returløb så den burde udlufte sig selv. Måske går der mere tid ??

Trykket på naturgasfyrret er omkring 2 men jeg er i tvivl om det er det samme tryk der er inde på gulvarme siden ? Er det et andet tryk der er der ? De to systemer er jo afkoblet af shunten og cirkulationspumpen. 

Et andet tvivl element har været hvad cirkulationspumpen (shunt) skal stå på. Danfoss har sagt den bør stå på Konstanttryksregulering 1 eller fast hastighed trin 1. På billedet er den på trin 2 så jeg har sat den ned på trin 1 som anbefalet. Erik, jeg kan se du kører Adapt.

Mit naturgasfyr producerer nok varme til systemet altså det jeg beder om på shunten er altid mindre end det naturgasfyrret producerer i fremløb.

Erik, du siger du har pillet i flow begrænseren, det må være på fremløb ? Jeg gætter på du har en manifold med flowmetere ? Hvorfor ikke pille ved trinreguleringen på retur ? 

Jeg har iøvrigt brugt både Excel regnearket men også KvikDim fra Danfoss. Problemet med KvikDim er at den laver flere kredse når jeg taster rum m2 ind fordi den mener jeg burde have lavet to strenge 2 steder ud af 5 og dermed kan jeg ikke få nogle gode trim tal fra den. Excel regnearket er ligeglad med dette.

Nå men her kan i se hvordan mit grej ser ud :

https://drive.google.com/folderview...sp=sharing

/donnib

 

Jeg har den ældre model pumpe, hvor man regulerer med en drejeknap. Jeg har den på auto normalt, men når kulden virkelig slår ind sætter jeg den manuelt én gang i slutningen af december, så står den på manuel frem til slut februar. Der er fint tryk på dit system, så der kommer varmt vand frem til shunten. Jeg var også overrasket over at temperatur tabellen fra Danfoss ikke holder, jeg tror faktisk også jeg skal op på 5 for at den giver 35 grader. En anden måde du kan indregulere på, er at sætte alle termostater til max, åbne alle inderdøre i huset, og så se hvordan temperaturen fordeler sig. Der hvor der er varmest, skal du så lukke ned for reguleringen på returen - men det fungerer bedst hvis du kun har én kreds pr. rum. Méeen, det kan altså også påvirkes hvis dit hus ligger lidt udsat. Hvis vinden blæser fra øst, har vi åbent land med flade marker så langt øjet rækker, så jeg roder aldrig med regulering under østenvind, da vi har vestenvind 90% af årets dage. Jeg er selv lidt spændt på hvordan min indregulering af åben stue/køkken med 4 kredse bliver - jeg sørgede dog for at lave alle kredsene ca. lige lange, det var IKKE helt nemt at planlægge, og om et år eller to skal jeg lave gulvvarme på første sal hvor sangeren bliver en anden dimension, det forestiller jeg mig også kan blive lidt drilsk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis