Fjernvarme forklaring

Hej,

Første post fra nybagt husejer - der kommer sandsynligvis mange flere 

Jeg har netop overtaget et hus med fjernvarme.
Jeg aner absolut intet om fjernvarme, så læste lidt på fjernvarmeværkets hjemmeside. Her kan jeg se at afkøling er det helt store issue, når det kommer til fjernvarme, så jeg gik ud og tjekkede min Kamstrup 601 måler. Ifølge hjemmesiden bør man have en afkøling omrking 35 grader, men jeg har 11 graders afkøling!
Men fremløbstemperatur er cirka 69 grader, og tilbageløb er så omkring de 58 grader. Det ligger rimelig stabilt sådan hele døgnet.

Jeg kan se inde i skabet at der sidder et væld af ventiler og termostater, men jeg er ikke vild efter bare at begynde at skrue på noget, uden at vide lidt mere om det.
Jeg har taget et par billeder, og håber at noget kan tyde hvad der er hvad.



 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan set burde du bare kunne skrue ned for dit flow, da det lader til at du har varme nok på i hele huset.


På billedet ser det ikke ud som om der er nogen ventil på vvb, hvis det er tilfældet, kommer en stor del af din høje retur temperatur nok her fra. Prøv og mærk på frem og retur på din vvb.

Mvh Thomas Hansen

Det er så her min uvidenhed kommer ind i billedet.
Jeg går udfra at frem og retur rørene er de to rør, hvor der er en slange tilkoblet?
Isåfald er der lidt varme i røret til højre, mens det venstre rør er en del koldere.

Det er forøvrigt en HS Tarm VBF 60 beholder

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Her hvor jeg bor kan vi få en mand ud fra fjernvarme værket og indstille
det så det kommer til at passe bedre, mener ikke det koster noget.

Hilsen Jan
Umiddelbart vil jeg sige at den med "slangen" på er den som det varme brugsvand kommer ud af. Den til venstre for, med en sikkerhedsventil, som går ned i afløbet er kold vands tilførslen.

Dvs. de to forreste, som sidder ret tæt, bør være henholdsvis frem og retur fra fjernvarmen. Den ene skulle gerne være koldere end den anden, specielt hvis i ikke har brugt varmt vand i en periode 3-5 timer.

Er de begge brandvarme, ligger din fejl nok her.

En løsning kan være at montere en retur termostat på retur røret, og på den måde indstille vvb til 55-60 grader. Når så beholderen har nået den temperatur, lukker den for gennemstrømningen.

Her er et link til en: http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfoss-ventilhus-lige-fjvr1-2-p743

Mvh Thomas Hansen

@badedyr
Det var selvfølgelig en mulighed, det vil jeg prøve at undersøge. Dog synes jeg også det er rart nok at kunne finde rundt i det selv...

@Hansen7717
Ahh, jeg så bare at de to pex rør gik ned dertil hvor fjernvarmen kommer ind og går ud igen.
Så passer det bedre med temperature på rørene - den til højre er ret varm, mens den til venstre er lunken... så må det vel formodes at være OK.

Der sidder et par ventiler på frem/retur rørene nede i højre hjørne. Skulle der være noget i vejen for at regulere flowet ned her ?
Pt. står begge ventiler fuldt åbne, hvilket ifølge displayet giver et flow på ca. 330 liter i timen. Sænkes flowet så vandet bliver længere i det indvendige rørtræk, burde afkølingen vel stige ?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så længe det ikke er ballofiks ventilerne, altså der hvor fjernvarmen kommer op af gulvet, så regulere du bare løs, indtil du har fundet en bedre løsning.

De kan godt være du skal justere lidt på de ventiler, når vejret skifter. Så du får den rigtige afkøling. Altså lidt ligesom vi andre piller lidt ved pillefyret en gang i mellem.

Mvh Thomas Hansen

Af ren nysgerrighed, hvad sker der hvis der justeres på ballofix ventilerne ?

Jeg har prøvet at justere mig lidt frem på en ventil der sidder på returløbe, og den lille ventil der sidder ude foran ved flowmåleren(?)
Flowet kan bringes ned fra de 330liter i timen, til cirka 150 - således stiger afkølingen til lige under 30 grader.

Jeg kan se hvor mange m3 fjernvarmevand der er brugt i hver enkelt måned et års tid tilbage, så det kan jeg prøve at sammenligne med. Desværre kan jeg ikke se den gennemsnitlige afkølingstemperatur for de forgange måneder. Jeg ved dog at forrige ejer har brugt 20MWh sidste, hvilket i mine ører lyder af en del for 130m2 med en enkel person boende.

Forrige ejer har forøvrigt været lidt kreativ i soveværelset, og lavet et opvarmningssystem jeg aldrig har set før. Der er simpelthen lagt en sløjfe lavet af pex rør rundt i hele værelset, der så er tildækket af en plastik-bakke. Det er absolut uvirksomt, da pex rørene knap er meget mere end lunkne - jeg vil prøve at nappe et billede imorgen.

 

Det sker vidst ikke meget andet end at du begrænser flowet, men jeg mener at have hørt at det er niks pille ved de ventiler.

Den på returen du justere på, lader til at være den rigtige. Men hvis ikke der er noget afspærring på vvbeholderen, så vil den sende varmt vand retur døgnet rundt. Jeg tror du skal kigge lidt mere på den.

Mvh Thomas Hansen

Det lyder forøvrigt meget spændene med den pex løsning. En kreativ mand må man sige.

Han skulle nok bare have brugt kobberrør, da varmelednings evnen på pex er meget lille.

Mvh Thomas Hansen

Du bør få en VVser til at se på installationen, det hele lyder som noget klamp, pex røret er "usædvanligt", og meget risikabel, hvis samlingerne ikke er lavet korrekt og bliver utætte får du alt varmeværkets vand ind i huset.

Har du en tilstandsrapport og ejerskifteforsikring?
Tilstandsrapporten bør indeholde noget om at pex installationen ikke er i orden

Kan du ikke få en tekniker fra varmeværket ud for at se på anlægget, han kan give dig råd om justering, og han kan se om installationen i fyrrummet er i orden, rørføringen ser rædsomt ud, men det er almindeligt når der er skiftet måler flere gange, huset er sikkert født med m3 måler, så hver gang bliver der fæjet nogle ekstra rør og fittings til.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også