Støbning af betongulv - familiekrise

Vi er i fuld gang med at renovere et gammelt hus, og inden hele projektet udvikler sig til en uoverskuelig familiekrise, så skal jeg lige have et godt råd med på vejen.

Vi har nu fået alt ud af det gamle hus, selv vægge og gulv, og skal igang med at støbe gulvet påny efter isolering osv.

Og så er det at krise opstår.

Min kæreste køber et halvt læs støbeblanding (støbemix), da han mener, at det er det, man bruger idag. Men min far (jep, vi har fået god hjælp fra ham, og han har arbejdet med byggeri igennem hele sit arbejdsliv) mener absolut ikke, det er sikkert at brug det, da det vil skride ud i blandingen, når man graver i det, så det vil ikke give en ensartet beton. Vi skal bruge sand og sten hver for sig!

Så nu går diskussionen jo på, hvad der er normen at bruge idag og hvad der er mest sikkert osv. Håber der er nogle herinde, som kan komme med et godt råd eller 5 inden det hele eskalerer her. (2 hanløver med hver sin mening - og stakkels mig i midten, som ikke aner en disse om byggeri.... )



 

 



 


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Støbemix er ganske udmærket, bedst hvis man har en tvangsblander.
En fritfaldsblander/tromleblander er ikke så effektiv, og kræver at den køre længe på en blanding, dessuden skal der bruges lidt mere vand, i forhold til med tvangsblanderen.
Så den stærkeste beton bliver med en tvangsblander.

Er i usikker på støbemixen, så stik den lidt extra cement. (og husk at lavpriscement ikke har samme styrke, som kvalitetscement fra Ålborg portland)

Har i overvejet færdigblandet beton, det er faktisk ikke så meget dyre, men en hel del nemmere.

mvh jens


 


 

Til et helt hus?? Har iovervejet hvilke evigheder det vil tage, og hvor meget i skal slæbe for at støbe gulve i et helt hus? Jeg bestilte en betonkanon, et par timer, så var det ordnet og man får en ensartet beton..


Mvh

Morten

Hej,

Over en periode på 3 år har vi selv klaret al støbning af gulv i køkken, badeværelse, garage og kontor - i alt ca. 80 - 90 kvm. Det er lidt af et arbejde men ikke så svært når man har hjælp fra en svigerfar (murer) der virkelig kan knokle for 2 trods en alder på 61 år. Hvis ikke lige man er så heldig at have en svigerfar som min, vil 3 gennemsnits mænd være optimalt  én til at stå for blandingen, én til at køre trillebøre og én til at udjævne støbelaget med en rive.

Vi købte en brugt tromleblander (Der osse er halv-død i dag). I hvert rum er der lagt 150 mm flamingobats, ca. 8 cm "grovlag" bestående af støbemix, vand + cement. Herefter ca. 2 cm fint pudselag bestående af sand, vand + cement. Der er lagt 4 mm rionet i hvert gulv. Blandeforholdene kan findes på Ålborg Portlands hjemmeside.

Inden der f.eks lægges trægulv anbefaler jeg at der bruges en del tid på at rette gulvene helt af med selvnivellerende gulvspartelmasse. Min erfaring er at det er svært at undgå "lunker" og andre ujævnheder. Forhøjninger har jeg slebet væk med en kaborondum-sten + en grov rasp.

Prismæssigt vil jeg mene at man kan gøre det hele selv til 1/3-del af prisen set i forhold til at få det med betonkanon.

F.eks fandt jeg ud af at man kan afhente højstyrke cement (62,5) til omkring 1.000 kr for 1 ton i bigbag på Randers havn.

Selvom det er har været et ret stort arbejde, vil jeg uden tvivl støbe selv igen.
Vi har overvejet færdigbeton, men huset og indgangene ligger så upraktisk, at det ikke er en mulighed.

Vi har købt en tvangsbalnder, så den er klar til arbejdet. Og har et sjak klar til den weekend, det hele skal ske i.

Planen er at når alle koldtvandsrør og elrør er trukket, samt lutfindsugning til brændeovn og centralstøvsugerslange er lagt, så bliver der lagt 250 mm flamingo isolering, derefter varmvandsslanger og gulvvarmeslangerne, herefter rionet og tilsidst - men ikke mindst - 12 cm beton samt 3 cm slidlag.

Problemet er "bare" ueningheden om, man skal bruge sand og sten eller en færdiblandet støbemix.
Jeg har ikke oplevet nogen problemer i at bruge færdig støbemix og selv om vi "kun" har 8 cm beton + 2 cm slidlag er der ikke opstået hverken revner eller sætninger i de gulve vi har støbt. Selv ikke i garagegulvet som er belastet 2 biler.

Jeg kan ikke lige forstå bekymringen omkring færdig støbemix??

Annonce
Det ser ud til at i har nogenlunde styr på tingene, og der er ingen problermer i at anvende støbemix, selv om man måske kan få en bedre beton fra fabrik.

Husk at de isolerede varmtvandsslanger og isolerede fremføringsrør til gulvvarme m.m. ikke må lægges oppe i betonen, da den derved bliver svækket og risikrere at revne.
Enten laves der en forsænket kanal eller de enkelte rør "fræses" ned i isoleringen.

Forøvrigt opfylder 250 mm isolering ikke umiddelbart bygningsreglementets krav i forbindelse med ombygninger, hvis der regnes med en lambda værdi på 0,041, men der er måske et kapillarbrydende lag under ??

Mon ikke problemet med støbemix contre grus & sten leveret hverforsig allermest handler om at den unge hanløve ikke har spurgt den gamle hanløve til råds! :o)

Gamle mænd, som undertegnede, ææælsker at blive spurgt til råds og accepterer ikke at blive overset eller -hørt. Bla. gider vi ikke at beskæftige os med, endsige arbejde på, gratis!!! :o), andres byggeopgaver hvis vi ikke har bestemmende indflydelse. Eller gives det indtryk. ;o)

Det er fuldstændigt forvrøvlet at støbemix skulle give en ringere beton - hvilket det jo så er op til dig at overbevise (sviger)far om.

Det handler bare om lidt psykologi, kvindelist og at trykke på de rigtige knapper.

Vi har nu alle dage brugt støbemix i firmaet når vi selv har blandet, jeg har heller ikke brugt andet her hjemme. Så det er der ingen problemer i.

Sten lommer som din far tænker på, opstår når man laver betonen for tynd, og enten køre over ujævnt underlag med trillebøren, eller vibrere betonen.

I kan med fordel bruge mørtelplast, som tilsættes i betonen, så kan i reducere vandforbruget med 30-60% og i får ikke en så stor fugt påvirkning i huset.

Mvh Thomas Hansen

Husk at gulvvarmeslangerne skal oven på rionettet og ikke omvendt, som du beskriver :o)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis rionettet som gulvvarmeslangerne fastgøres til ikke løftes op på "fødder" eller lignnde. er det en god løsning at lægge et 5 eller 6 mm rionet ovenpå gulvvarmeslangerne, da rionettet elllers ingen reel virkning har, når det ligger nede på isoleringen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis