Støbning af betongulv - familiekrise

Vi er i fuld gang med at renovere et gammelt hus, og inden hele projektet udvikler sig til en uoverskuelig familiekrise, så skal jeg lige have et godt råd med på vejen.

Vi har nu fået alt ud af det gamle hus, selv vægge og gulv, og skal igang med at støbe gulvet påny efter isolering osv.

Og så er det at krise opstår.

Min kæreste køber et halvt læs støbeblanding (støbemix), da han mener, at det er det, man bruger idag. Men min far (jep, vi har fået god hjælp fra ham, og han har arbejdet med byggeri igennem hele sit arbejdsliv) mener absolut ikke, det er sikkert at brug det, da det vil skride ud i blandingen, når man graver i det, så det vil ikke give en ensartet beton. Vi skal bruge sand og sten hver for sig!

Så nu går diskussionen jo på, hvad der er normen at bruge idag og hvad der er mest sikkert osv. Håber der er nogle herinde, som kan komme med et godt råd eller 5 inden det hele eskalerer her. (2 hanløver med hver sin mening - og stakkels mig i midten, som ikke aner en disse om byggeri.... )



 

 



 


 

Vi er i fuld gang med at renovere et gammelt hus... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vil bare lige advare mod 15 cm betonlag. Der vil gå 1 - 2 døgn inden varmen reguleres og der kan vejret nå at slå om flere gange. Jeg har 10 cm beton (flydebeton) og det er over 12 timer om at regulere. Det er derfor jeg har brændeovn hvis udetemperaturen falder hurtigt. Problemet går også den anden vej, men det er nemmere at leve med for meget varme end at det er for koldt. I 2011 har jeg slået rekord med laveste fjernvarmforbrug i de 18 år jeg har haft huset trods den koldeste vinter i mands minde. Gulvvarmen i stuen og køkken kom til i sommers. Brændeovnen tændes kun en gang i mellem, ofte for hyggens skyld.
Skrevet af Dette på 02 jan 2012 13:42
Vi har overvejet færdigbeton, men huset og indgangene ligger så upraktisk, at det ikke er en mulighed. 


Jeg snakkede med Unicon da jeg skulle have lavet, og de kom med en pumpebil!, den holdt 20 meter væl fra huset, og smed sin snabel ind over min stald, og så en slange lige ind af døren, og så rykkede man bare slangen rundt, de kan komme ind ALLE steder med sådan en fyr, og det var deres lille pumpebil

 


Mvh

Morten

Tak for de mange svar :o)

Og ja, gulvvarmeslangerne skal ovenpå rionettet, betongulvet bliver ialt på 12 cm (9+3) og Rionettet får "fødder" under sig. Fik jeg lige besked på af kæresten (kvinder ved bare ikk noget....  )

Og den med færdigbeton og pumpebil må vi lige overveje, hvis det andet bliver for stor en hårdknude at få løst.
Det koster et ret stort tillæg at få pumpet (som på billedet i et af indlæggene) betonen ind frem for udægning via bånd. Men det kan du se af de prislister betonværkerne har liggende på deres websites. Jeg kunne kun spare 35% (2000 kr) ved at lægge 40m2 selv og så gad jeg ikke bruge et helt døgn på at gøre det selv (plus svineriet). 40 minutter så var betonen hældt ud og jævnet/juttet og vi kunne slappe af (skulle kun rengøre gummistøvler og sprederen, jutteren (hjemmelavet)  forærede jeg til en anden der også skulle have flydebeton).
At få en pumpebil ud var peanuts i forhold til at gå og slæbe beton i flere dage, og i forhold til et helt hus renoverings budget Men ja Flydebeton er da SUPER nemt, vi havde aldrig prøvet det før, og mig + en god kammerat klarede det til ug+ med god vejledning fra pumpemesteren

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis