Højre/venstreløb på ældre boremaskine

Jeg har en ældre grøn bosch boremaskine på 500 w. den vil jeg prøve at bruge til at trække et mindre hæve/sænkebord. Der sidder jo en 1-faset vekselstrømsmotor i den, og den kan kun løbe i en retning.
Hvordan får jeg den til at kunne løbe i både højre og venstre retning, kan der laves en omskifter? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg lige husker det, køre den modsate vej, hvis du bytter de to ledninger som går til kullene....
mvh jens

 

Hej Jens tak for dit svar.
Har du nogen ide om hvad det er der får motoren til at køre den anden vej, hvis jeg bytter om på ledningerne til kullene?
Vil det svare til at bytte om på fase og nul eller hva? Den kører jo ikke modsat fordi jeg vender stikket i stikkontakten.

Hilsen TK

Hvis du vender ledningerne på kullene, bytter du jo ikke ledningerne på feltspolerne.
Så derfor vil den køre den modsatte vej.

mvh jens


 

Hej Jens. Både ja og nej har selv prøvet det med en vinkelsliber men det virker ikke så godt da den blev meget varm og ikke kunne trække, jeg tror at kulholderen skal drejes i forhold til feltspolen.

Mvh Jørgen.

Sidder kullene ikke midt for?
Her når jeg får tid, skal jeg have min borhanner adskilt, kontakten til h&v løb virker ikke mere.
Jeg laver den nok om så, der ikke er bak på, da jeg ikke bruger det.

Jeg skal nok prøve at se hvad der byttes rundt. (det kunne jo også være feltspolerne der byttes om på, men det burde give det samme)

mvh jens


 


 

 

Annonce
Når du har en alm. 1-faset motor, så sker der ingen retnings-skift ved at skifte om på fase og nul, hvad enten det er direkte på kullene elelr helt ude i stikket (Ved at vende det 180°).
Det er gear der skal til, og det er ikke sådan lige til.

 

Der er nu ikke korekt, når ledningerne til kullene byttes, så vendes de i forhold til feltspolerne, det bevirker så at den rotere modsat.
Næsten alle moderne boremaskiner, der kan køre "baglæns" gør de ved at polvende, enten kul, eller feltspoler....
Jeg har lige haft min AEG borhammer adskilt, fordi skiftekontakten var i udu, desværre lykkedes reperationen ikke, men det er en elektrisk omskifter, der kan krydsvende de to ledninger, altsår med 4 ledninger på kontakten.(jeg lagde bare ikke mærke til om det var kul eller feltspoler der blev polvendt)

mvh jens


 


 

det er måske at motoren i "snakker" om om den skal polvendes.
på begge veje. hvis en vinkel slibber skal bruges til at højdejusters
bordet. så kan man vende forhuset på vinkelslibberen.
men det ville kræve lidt fingersnild.!

det er måske at højre vendstre kontakten du ville bruge.!
eller boremaskine du ville bruge hvis den er lav geart til denne formål.!!!

Nu har jeg haft min AEG borhammer adskilt, og fjernet den defekte omskifterkontakt.
Og loddet de 4 ledninger sammen to og to, så den køre den rigtige vej.

Sådan en boremaskine er en seriemotor, de to feltspoler og ankeret er i serie.
Sådan at de to feltspoler, får fase og nul, på den en ledning.
de to andre går til kullene.
Man bytter så ledningerne til kullene, og så køre den baglæns, sådan er det på min AEG.

mvh jens


 


 


 


 

 

Hej Jens og i 2 andre der har prøvet at hjælpe.

Tak for jeres umage med at hjælpe mig.  Jenses meget fine og illustrative tegning  gjorde udslaget. Jeg har prøvet og det virkede også på min Bosch boremaskine.

Tak igen, jeg lukker tråden her.

MVH
TK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis