Sammen limning af bordplader

Nu skal jeg til at være færdig med mit køkken projekt. Og har set der nogle skarp kantede borplader på tilbud. Men hvordan limer jeg to 40 mm plader sammen. Forudser lidt problemer da jeg ikke kan sætte en 3 meters plade i spænd med det udstyr jeg har til rådighed. Skal jeg lave den med snyde kant og hvordan går man det bedst muligt.??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fiagth

Du kan købe et par spændebeslag til at lægge ind i undersiden af din bordplade.

Går ud fra at der er tale om en spånplade med laminat på begge sider og forkant.

De kan fås næsten alle bygge markeder, det er et 6mm gevindstykke med et bøjet stykke stål i hver ende.

Du lægger beslaget på bagsiden af pladen og mærker op hvor der skal fræses & bores.

Du borer med eks. 35mm forstner-bor lidt over halvvejs gennem bordpladen for at gøre plads for dette stykke stål i hver ende, og laver en not til gevindstykket.

Endelig skal/kan du bruge en lamello lamelfræser for at få pladen til at "lande" brug vandfast lim, gerne en PU lim som skummer op ved fugt, så du fugter lidt med en hårdt opvredet klud inden du påfører limen, eller en special lim til netop dette formål, sæt et stykke malertape nøjagtigt ud til kanten på forsiden for at undgå lim.

Ellers laver du en forkant liste i enten laminat eller træ efter behag (tæ sort) og limer denne på med vandfast lim, høvler (forsigtigt) og pudser (hvis træ) ellers skæres og slibes kanten af til sidst med meget fint sandpapir.

Håber du kan bruge og forstår min lille vejledning.

Godt nytår til jer alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu fortæller du ikke hvilket materiale de bordplader er lavet af.

Men selve sammenspændingen kan jo gøres på mange måder.
Lægge pladerne ud på gulvet, på pinde, og bruge 2 laststropper
Lægge pladerne ud på gulvet, imellem 2 vægge, og med tømmer og brædder samt kiler spænde imod de 2 vægge.
Lægge pladerne ud på bukke, skrue kraftige vinkler eller lægter på bagsiden og spænde med skruetvinger på disse. Afmonteres efter brug.
Det samme kan osse gøres på på selve pladsen, ovenpå underskabene, hvor pladen skal ligge. Alt efter samlingens placering og skabenes udformning jo.
Endeligt er der "kødbensmetoden"

Alle metoder kræver rettidig omhu. At pladerne ligger helt rigtigt, således at der ikke opstår skævheder eller forskydning i limsamlingen i forb. med sammenspændingen.
Du bør anvende sløjfe, dyvler eller fisk/kiks i samlingen, dels for styrke, men osse for at styre den præcist ved sammenspændingen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med ovenstående ekspert-rådgivning skulle den lille ged vist være pærenem at rundbarbere. :o)

"6mm gevindstykke med et bøjet stykke stål i hver ende" & kødben; Er det samme.
Ligeså er lamello lamelfræser & "fisk/kiks" direkte sammenhørende.

Lige præsist.

Rigtigt godt Nytår til alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Undskyld de skal jo limes sammen til en 80 mm plade. Men som jeg læser det kan jeg spænde det sammen med nogen 2x4 på tværs holdt sammen med nogle båndstrammer i den store klasse. Er det korrekt forstået??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nå på den måde!

Så vil det nok være at anbefale med en snydekant.

Alternativt kunne du jo skrue de to hele plader sammen nedenfra, hvis du vil lime to hele plader sammen.

(brug skruetvinger rundt i kanten, hvis du ikke vil have synlige skruer der)

mvh jens


 

Faigth

Som je_ns skriver hvorfor ikke bare skære en liste af i bredden af den ene plade og lime/skrue den på fra bagsiden, så ser det ud som en 80 mm tyk plade.

Ellers bruger du bare lim & nogle skruer fra bagsiden, (50 - 55mm) det virker ligeså godt som skruetvinger


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også