montering af udendørs timer, med tænd og sluk

hej har udendørs lamper, hvor jeg skal have timer på så de tænder om feks 17-23 om aften og 05-08 om morgen,

men vil også gerne have, så jeg kan tænde dem alm, men er ikke helt sikker på ,

hvad jeg skal bruge og hvordan jeg gør?

evt med et skumringsrelæ med timer.

og om jeg overhovet,selv må gøre det?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste er det letteste at svare på. Det må du ikke. Det skal du have en autoriseret til.

Men der er ikke noget vanskeligt i at lave det, så det vil ikke koste alverden, at få en elektriker til at lave det.
er sådan en meget påvirket af hunde/katte?

og hvad med om dagen?
Normalt bliver en bevægelses-sensor ikke påvirket af hunde og katte.

Nogle udgaver kan indstilles så de ikke er helt så fint-følende at de tager hunde og katte. I sensoren er indbygget et skumringsrelæ som man også indtiller, således at føleren ikke fungerer før det er så mørkt som man vil have det.

Hvor jeg arbejder bruger vi generelt kun servodans pir sensor, det har vi bedst erfaring med, og den kan indstilles med tid, skumring og følsomhed.

Med venlig hilsen Alex

Ja de billige lyscensore, de er ikke gode, de tænder i tide og utide.

Jeg har lige skiftet til Servodan, de virker som de skal.
(jeg gav 250 kr. pr stk, hos den lokale instalatør)

mvh jens

 

Annonce
ok, hvor mange skal man sætte op?

Det  afhænger jo af hvor mange steder, du ønsker der skal tænde lys, når du kommer ind i området.

Jeg har ved for, og bryggers dørene, samt i indkørsel og carport, mener man max kan have 5 stk på samme gruppe/fase.

Men det er jo heller ikke nogen dårlig ide, med et kontakt ur, det ser hyggeligt ud, når der er lys udendørs, og bruger du lavenergi pære, eller diodepære, er strømforbruget ikke overvældende.

mvh jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis