Flamingo som isolering?

Hej,

Jeg er blevet belært om at Flaming skal støbes i beton, ellers dækker forsikringen ikke, da der er brandfare.

Jeg håber at min kilde er forkert på den, da jeg allerede har bygget en isoleret udestue, og her har lagt 50mm Flamingo direkte på jorden, og herpå, 22mm gulvspån.

samtidig har jeg lukket garagen, isoleret vægge og loft med Rockwool, men lagt 50mm Flamingo på betongulvet, herpå, 38mm gulvplanker.

Jeg har plander om at efterisolere garagen udvendig med 50mm Flamingo og Sporplader.

Hvad siger I?


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht lovlighed er jeg på glatis's. Men med hensyn til isoleringsevnen er 50 mm alt for lidt. Du skal min have 100 allerhelst 300 mm. Ligesådan den påtænkte isolering af garagevægge ... 100 mm min. Da din isolering i gulvet af udestuen ligger direkte på jorden optager den fugt og det vil komme til at lugte med tiden.

 

Der kan man bare se, - både hos XL i Rødby, og "demfranordlunde", siges det at 50mm Flamingo isolerer som 100mm Rockwool (der er ingen kullebroer, da begge gulve er lagt flydende), - det ER isoleret, og jeg er helt færdig, så det vil bive "noget" problematisk at skulle lave det om (kun hvis det skulle vise sig at det er ulovligt), - og, så ser jeg på dit svar at jeg glemte at skrive at jeg selvfølgelig har lagt dampspærrer under i udestuen og på betongulvet, samt vægge og loft :-)
og at der er 200mm Rockwool i loftet og 150mm i væggene. (ellers var der ikke plads til det rummet skulle bruges til, samt ståhøjde)....
Endelig, så var det udvendig, - jeg påtænkte at efterisolere (da der jo ikke er "plads" til mere indvendig).

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
http://www.styrolit.dk/p29.asp siger:
"EPS-isoleringsmateriale som alle andre isoleringsmaterialer skal anvendes i overensstemmelse med Bygningsreglementet, herunder skal reglementets forskrifter vedrørende sikkerhed ved brand følges. Bygningsreglementet kræver bl.a., at isoleringsmateriale af EPS skal være tilstrækkelig beskyttet mod smeltning og antændelse. EPS-isoleringsmateriale bliver blødt ved ca. 100ºC, smelter ved ca. 300ºC og selvantænder ved ca. 490ºC. Er uheldet ude, og en brand opstår, vil vægge, der i overenstemmelse med Bygningsreglementet er beklædt med 13 mm gipsplader, give en tilstrækkelig brandbeskyttelse, da den bagvedliggende isolering af EPS kun vil opnå en temperatur på ca. 140ºC efter 20 minutters brand. EPS-isoleringsmaterialet er derfor fuldt forsvarligt ved isolering af såvel boligbyggeri som erhvervsbyggeri."

Mht. isoleringsevne, så har EPS en lambda-værdi på 38 mW/mK, hviket er ca. det samme som mineraluld.

Mange tak Jens,

Så vil jeg sove roligt om natten.

Men jeg forstår det sådan at jeg IKKE skal bruge Flamingo udvendig, kun bag sporplader, - og da du nu siger at lambda værdien er den samme, kan jeg jo lige så godt bruge 50mm Rockwool udvendig....

Tak for svaret.


Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis