nyt tag/ isolering af udestue.

Hej, mig og min kone går med tanker om at få vores udestue lavet til en integreret del af huset, den blev lavet i 1975 muret op lavet med hårdt tag, og isoleret.

huset blev så købt i 79 af et nyt hold, de valgte så at få lavet flere vinduer fjerne taget og lægge gennemsigtigt termotag på, + at de fjernede radiatoren, huset var så ikke 145 m2 stort, men kun 117 m2, så kunne de jo spare på ejendoms skatten.

mit spørgsmål er så om jeg kan lave det om igen? altså lægge plader op, brænde pap på, isolere loftet, og føre varme derud, måske en radiator/brændeovn, eller begge dele.

hva ville det kræve af anmeldser, til kommune osv?

eller skal jeg bare lave være? '

vægge og gulv er jo isoleret?

Mvh Rasmus


En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En uopvarmet udestue/vinterstue (dvs uden centralvarme, men måske med varmepumpe eller brændeovn) indgår i ejendomsbeskatningen med 20% (det gør min udestue i hvert fald). Hvis du fører en radiator(eller evt. gulvvarme) derud, så vil du blive ejendomsbeskattet 100% på de 28m2.

Har sakset flg. :

"Opførelse af garage, carport og udhuse mv. under 50 m2 kræver ikke byggetilladelse, men skal anmeldes.

Udestuer er normalt uopvarmede på grund af det store glasareal. Hvis en udestue opvarmes, skal den opfylde kravene til varmeisolering for beboelsesrum."

Det sidste bliver nærmet umuligt at opfylde, da de nyeste krav er meget skrappe :
 
Link: http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+...tilbygning

Der skal også kompenseres for varmetabet i de store glaspartier. Glasset er nok ikke 3 lags ultra lavenergi.

Så det bedste alternativ er nok at sætte en varmepumpe eller brændeovn op i udestuen.

Har igen sakset flg. "Der må ikke installeres en fast varme kilde i en uopvarmet udestue fx radiator eller gulvvarme. En brændeovn anses ikke for en fast varmekilde."


 


 


 

Ja hvis den skal indlemmes i boligarealet, kræver det den overholder de krav der er til issolering mv. i dag.

Samt en byggetilladelse.
Så lav det du gerne vil, og lad være med at lave fast varmeinstalation.

Men vil du åbne op ind til huset, så er du jo nødt til at søge byggetilladelse, med hvad deraf følger.

mvh jens


 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis lov skal holdes, (og land bygges) så skal du søge om byggetilladelse.
Og det uanset varmeinstalationer eller ej. For det handler om hvorvidt der er tale om en arealudvidelse eller ej. I forhold til oplysningerne i BBR-registret.

Men der er en lille finte. For efter gældende Bygningsreglement SKAL din udestue, (på ca. 28 m2) nemlig indgå i beregningen af bla. bebyggelsprocent og andet.
Og jeg kan ikke helt overskue konsekvenserne af det forhold.

Jeg er ikke helt sikker på om varmeinstallationens art har nogen betydning?


Jeg tror, hvis jeg var dig:
Blot ville inddrage udestuen uden at spørge nogen som helst.

Fordi:
Du med 100% sikkerhed vil kunne få en byggetilladelse. (Medmindre din grund derved ville blive overbebygget).
Og du kan til enhver tid, f.eks. før et salg, indrapporterer ændringerne til BBR-registret.

Det der taler imod er:
Forsikrings forholdene, bla. om en brandforsikring vil dække fuldt ud. (Hvad den nu nok gør)
Det er lidt småulovligt mht. ejendomsbeskatningen og indraporteringspligten til BBR-registret. Men intet af det er noget du kan straffes for, fordi du kan hævde at være i "god tro"
jeg troede faktisk også jeg ville blive beskatte af en brændeovn?

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af Maleren. på 01 jan 2012 14:11
jeg troede faktisk også jeg ville blive beskatte af en brændeovn?
Ikke som reglerne er i dag.
Det koster kun det obligatoriske årlige gebyr til skorstensfejeren (jeg betaler ca. 500 årligt, har dog brændeovn i stuen, men det gør ingen forskel). Dertil kommer godkendelsen af skorstensfejeren inden ibrugtagelse (450 kr) + brændeovn >5000 (kvalitet) + stålskorsten >5000, så det løber op inden du kommer igang. Så det skal du opveje imod hvor meget I kommer til at bruge udestuen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også