Måling af antennesignaletsstyrke/ kvalitet?

Hej med jer alle.

Jeg har en udfordring! Det drejer sig om kvaliteten af mit antennesignal er lidt ringe... Hvordan måler man signalets styrke og kvalitet? Principilet kan der være problemer flere steder. Jeg er med i en tvungen antenneforening. De leverer signalet ved en stander i skel.

  • Er signalet OK i dette skab?
  • Er signalet OK når det når frem til min fordeling / krydsfelt?
  • Er signalet OK efter fordelings boksen?
  • Er signalet Ok når det når ud til de enkelte antennestik rundt om i huset?

Hvordan måler man signalets styrke og kvalitet?

Hvad skal man have af målegrej for at kunne lave disse målinger?

MVH Njord  Godt nytår til jer alle

 


MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan måler man signalets styrke og kvalitet?

Signalet måles typisk i dB over uV.

Hvad skal man have af målegrej for at kunne lave disse målinger?

Du skal bruge en feltstyrkemåler. Det er et pi... dyrt instrument. Desuden skal du vide noget om at bruge det. Jeg vil tro, at du kan få firmaet, som vedligeholder anteneanlægget, til at foretage målingerne for dig. Nogle elinstallatører kan også lave det. I begge tilfælde skal du regne med at slippe noget mønt for ulejligheden. Dog må det vel være sådan, at såfremt der er fejl på anlægget, uden for din egen installation, må fejlretningen være på ejeren af antenneanlæggets regning. Få evt. en måleattest med udskrift af signalniveauer.

 


fase
ØV...

Det lyder ganske som jeg frygtede... nemlig at der skal en masse penge op af lommen.. og iuden man egentligt ved om der er noget galt....

Må lige se om jeg skulle kende nogen der er i nærheden af en feltstyrke måler....

Andre gode forslag modtages fortsat med tak:-)

MVH Njord

MVH Njord
Er det et analogt eller et digitalt antennesignal?

Er det analogt burde du blot kunne tilslutte et TV til de punkter, som du vil måle på. Det giver godt nok ingen talværdier for feltstyrken, men hvis billedet er godt, kan tallet jo også være ligegyldigt.

Hvis det er et digitalt signal, ved jeg ikke om der sker nogen konvertering i det som du kalder fordelingsboksen, men i hvert fald på udgangen af denne burde du kunne teste signalet med et TV.
Jeg ville tilslutte tv'et de forskellige steder og se om kvaliteten blev anderledes. Du kan nok ikke sætte det til i skabet ude i vejen, men så start der hvor det kommer ind i huset og arbejd dig frem, hvis signalet her er ok.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De fleste digi modtagere har en visning af signalstyrke og bitfejl, tilslut et TV direkte til det antennestik der kommer ind fra vejen, hvis signalstyrken ikke er i orden der er det antenneforeningens problem, hvis det går galt senere er det dit problem.

His fejlen ligger i installationen skal du starte med at kontrollere at der er brugt HF tætte stik og dåser overalt, kablerne skal også være dobbeltskærmede. Der må ikke være åbne udgange i fordelingsboxen.
Annonce
Antenneforeningen må ligge inde med en målerapport som redegør for signalets styrke i afleveringspunkterne! Signalet skal ligge omkring 60-74dB, så vidt jeg husker. Måling af signalet er ret simpelt og kan foretages direkte med et lille håndholdt apperat og operationen kræver kun at teknikker kan få adgang til tilslutningen. Det burde kunne gøres indenfor en arbejdstime inkl. kørsel!


 Certificeret Statiker

Fra min hukommelses dybe afgrund mener jeg at huske at have læst noget engang om et tilsvarende problem.

Det kan være et af apparaterne, eller en antenneledning, der laver støj.
Tag alle antenneledningerne -undtagen et- ud af stikkene rundt om i huset og se om det giver bedre kvalitet på billedet. Gør det ikke det, så tag denne ledning ud og prøv med et andet apparat (det kunne jo være det du prøver med der laver støjen).

Giver det en bedre kvalitet, så tilslutter du de andre apparater et efter et og ser om det gør nogen forskel indtil du har fundet synderen.

Har du haft problemet længe, eller er det noget nyt? Har du evt en hændelse (nyt apparat etc, gravet i nærheden af kablet ) du kan forbinde med forringelsen?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er billedet dårligt både på analog (dårlig billedkvalitet) og digital (pixelering og billedudfald?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis