Valg af tag til garage med tagåse ??

Jeg skal til at bygge garage på 7x11 meter med en taghældning på 20-30grader.
Den bygges omkring 4 stålrammer (stålspær) med ca 3,66m imellem.
Mine tanker løber lidt rundt om hvorledes og hvilken slags tag jeg skal vælge.
jeg har overvejet en tagpap, men synes det virker ret dyrt, og der er tegltag på vores hus så hvis det nu ligner det lidt passer det jo bedre sammen- om det så er beton eller teglsten er mig for så vidt ligegyldigt bare det er nogenlunde pænt at se på og helst ikke hundedyrt.

Nå men til sagen.
Jeg forestiller mig at bruge en 3x6 tagtømmer til tagåse (efter råd fra producenten af stålrammerne). og så kommer vi til hvad og hvordan..

1. Den nemme løsning.- sætte åserne med en cc-afstand(1070mm) så der kan lægges en b6(eller anden)-s tagplade med "teglfarve". 
 
2. Sætte åserne med en cc på 60-100cm (vil jeg tro ) Nogle gode tykke brædder vinkelret (cc ???) på åserne til at bære et undertag og taglægter (cc- efter producentens anvisning) til at bære tagsten.

Personligt vil jeg helst vælge nr 2, men er lidt bange for hvad den løsning løber op i og hvad jeg skal vælge for en slags "lavpris" tagsten.- man ser dem jo rundt om på diverse hjemmesider til alt fra 20-90kr pr m2 incl undertag.

Desuden har valget af tag jo også indflydelse på dimensionen af stålrammerne så jeg frygter lidt at budgettet løber helt løbsk hvis jeg ikke begrænser mig lidt.

anbefalinger, tanker og erfaringer modtages gerne.


MVh. Jesper
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal siges at stålrammer og tagsten ikke er den bedste kombination. Fordelene er netop at tagdækning i pladeform udnytter de kraftige dimensioner og afstande bedst.
Men hvis det mest handler om økonomi så må der jo regnes lidt på sagerne.
Gak hen til din tømmerhandler og lad den regne nogle priser.
B6 med alt tilbehør direkte på åsene koster vel 180 kr/m2 i materialepriser

Til tagstenene skal der oplægges spær pr. 100 cm. Derpå undertag, afstandslister, lægter pr. ca. 35 cm og tagsten. Prisen på tagstenene er jo ret afgørende, men husk osse alt det (tæskedyre) tilbehør der skal bruges.

Skal vi gætte på et sted mellem 270 og 360 for tagstensløsningen.

Derimod tror jeg ikke at rammerne bliver så meget dyrer, ved den taghældning er det aligevel snelasten er har størst betydning.

Hvis du kan leve med en stolpe midt i bygningen, kipbjælker og bjælkespær, samt bærende vægge er det muligt at den løsning er billigere, set i sammenhæng med tagstenene.
(Hvis rumhøjden ikke er så vigtig så alm. gitterspær eller saksespær med de 7 meter spænd)



mange tak for svaret

Ideen med stålrammer er netop at få en god lofthøjde. evt til en lift eller andet sjov.

Jeg må se om ikke jeg kan leve med at taget ikke matcher husets helt. Fordelene er jo til at tage at føle på mht. udførelse og pris.- anvendeligheden bliver jo i sidste ende den samme..

Ståltag er jo også en mulighed hvis man kan leve med larmen når det regner..der står en carport med de sædvanlige trapezplader nu...så måske det er det samme


MVh. Jesper
Ja, nu er det jo ikke mig der skal se på bygningen - nogensinde.
Nu er ståltegl ikke mit speciale.
Og idet der nok ikke produceres megen fugt i en garage - så du skal være opmærksom på kondens på stålpladers underside.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis