Avance på byggematerialer

Jeg har netop fået færdiggjort mit nye badeværelse, hvor jeg har haft et VVS firma til at stå for al VVS arbejde.

De blev færdige for ca. 1 uge siden, og i dag modtog jeg så regningen fra dem. Opgaven de havde udført tog i alt 20 timer inkl montør og lærlingetimer.

Arbejdet er udført til fuld tilfredsstillelse og de har overholdt alle aftaler.

Prisen for lærlinge og montørtimer er ganske rimelig, men jeg studsede meget da jeg så de samlede udgifter som løb op i 28.000 kr, hvoraf de 19.000 kr var til materialer.

Jeg har efterfølgende gået listen igennem, og der er ikke tvivl om at jeg har modtaget alle de beskrevne varer. Problemet er prisen, som jeg finder fuldstændig ublu!

Jeg har lavet en hurtig gennemgang af priserne, og fundet ud af, at havde jeg købt varerne på nettet, kunne jeg nemt have købt dem til 7500 kr!! Dvs. de har en avance på 11500 i forhold til hvad det ellers kan købes til

Mit spørgsmål er derfor om det er i orden at virksomheden tager så stor en avance på varerne, og om jeg bare skal betale regningen og intet kan stille op?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes da godt, du kan spørge vvs'eren, og vise ham de priser du har fundet.
Mon så ikke du kan få et afslag, mon ikke 5000 kr ville være passende.

mvh jens


 

VVS'en køber ikke på nettet. Det vil være for langsommeligt og meget andet bøvl for ham. Endvidere står han for garantien på tingene, hvilket også betyder noget for hans pris. Og endelig ligger en del af hans fortjeneste i avancen. Den fortjeneste, der skal gå til uforudsete udgifter såsom moms, husleje, skat osv.

Har du ikke fået et tilbud på udførelsen inden du skrev under?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg er helt med på at han ikke køber på nettet, og havde da bestemt ikke en forventning om, at prisen på materialer ville være på samme niveau som jeg kunne finde dem til på nettet, men jeg går da ud fra han også kan købe hjem til "fornuftige" priser, i og har aftaler med leverandører, som vi andre som privatpersoner ikke kan opnå. Derfor synes jeg også avancen påmaterialer er ALT for stor.

At han som VVS'er står for garantien er altså ikke helt korrekt, han kan altid på tilbage i leddet, hvis noget går galt

Jeg går udfra at det med uforudsete udgifter var for sjov, da hverken, moms, husleje eller skat burde opfattes som uforudsete udgifter.

Jeg havde desværre ikke fået et tilbud på udførelsen.

For en 3-4 år siden kom jeg ufrivilligt meget tæt på på VVS priser og -fakturaer, og jeg kan bekræfte, at der er disse fabelagtige avancer på sådanne varer, hvortil kommer bonus m.m. afhængig af omsætning osv.
Det er rigtig meget lukrativt.
Nogle VVSere kører så til gengæld med en relativ lav timepris, som kompenserer for disse smukke avancer. Du skal nok snarere se på den samlede pris ift projektets samlede omfang, vel vidende at netop badeværelser er abnormt dyre at etablere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 29 dec 2011 19:23
For en 3-4 år siden kom jeg ufrivilligt meget tæt på på VVS priser og -fakturaer, og jeg kan bekræfte, at der er disse fabelagtige avancer på sådanne varer, hvortil kommer bonus m.m. afhængig af omsætning osv.
Det er rigtig meget lukrativt.
Nogle VVSere kører så til gengæld med en relativ lav timepris, som kompenserer for disse smukke avancer. Du skal nok snarere se på den samlede pris ift projektets samlede omfang, vel vidende at netop badeværelser er abnormt dyre at etablere.

Jeg er naturligvis klar over at badeværelset er dyrt at etablere. Problemet er at jeg har lavet alt forarbejde selv.

Lærlingen var her 1. hel arbejdsdag, og montøren har været her 1. hel dag og været forbi og lave nogle småting ved siden af over 2 gange, hvor han brugte 4 timer den ene dag, og max 1. time den anden. Samlet set er der brugt 2½ hele arbejdsdage på projektet (20 timer).

Jeg ved ikke hvad lukrative timepriser er, men de er ikke voldsomt dyre på timepriserne, som incl moms koster omkring 500 kr i time for montøren og 350 for lærlingetimer. Det er vel meget normalt i Jylland?

28.000 kr. for 2 dages arbejde, hvoraf virksomheden "scorer" omkring 14.000-15.000 kr. når lønninger og materialeudgifter er trukket fra, synes jeg er voldsomt meget, men han skal naturligvis også have virksomheden til at køre rundt.
Annonce
Det var nu avancerne, jeg henviste til som værende lukrative.
Jeg kan forstå, at man er kommet godt med på timepriser, efter det du oplyser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 29 dec 2011 22:07
Det var nu avancerne, jeg henviste til som værende lukrative.
Jeg kan forstå, at man er kommet godt med på timepriser, efter det du oplyser.
Jeg har netop snakket med VVS firmaet, og de har lovet at gå det hele igennem og vende tilbage efter nytår. Så må vi se om man får noget ud af at brokke sig
Ærligtalt, så syntes jeg altså ikke man kan tillade sig at "handle" om prisen bagefter.

Sådan noget gør man før man begynder et projekt, så får man et tilbud på skrift, så acceptere man eller ej.

Eks. Jeg står på arbejdet, som er et byggemarked. Hr. Hansen kommer ind, og giver mig en liste over hvad han skal bruge, og siger det skal skrives på regningen, og leveres ved ham.

Fint, jeg laver en faktura på tingene og får dem leveret hos ham. Skulle jeg så stå der og tænke, arh, han skal sgu da lige have noget rabat. Nej vel, så fakturere man jo bare til vejledende priser. Havde han derimod bedt om et godt tilbud, så havde han selvfølgelig fået det.

Jeg syntes ikke man kan klage over regningen, så længe arbejdet er korrekt udført.

Mvh Thomas Hansen

Der er generelt meget høje avancer på mange materialer, det højeste jeg har set var at et firma hvor jeg arbejdede havde en rabat på 82% på rustfrie skrue- og boltevarer.

Et andet sted havde vi 60% på elmaterialer fra en af de helt store leverandører, tricket var at man lavede åbne tilbud, kunden kunne se "priserne" på alle materialer, men det var selvfølgelig katalogpriser.
Avancerne er nu meget normale. Hvis man driver en større virksomhed for man gerne en fornuftig rabat på sine varer. Det er jo derfor man kan drive forretning. Du kan gå din mekaniker på klingen og spørge ham om avancen, eller spørge de andre håndværkere hvad de iver for tingene. Men faktum er at de erhvervsdrivende skal leve af noget. Timelønnen dækker jo udgiften til folkene og deres sociale ydelser. Så materialerne er det der skal lave overskuddet i butikken, og der er mange ting der sluger af overskuddet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis