Behandling af beton bordplade med billede

Jeg har støbt denne beton bordplade for godt 2 måneder siden, jeg fik den først af forskallet godt 3 uger efter den var støbt.
Her efter stod den godt 1 måned ude i garagen på bukke, men som billedet viser vil den ikke helt tørre.

Jeg valgte at tage bordpladen inden for for at se om det kunne hjælpe.
Den har nu stået godt 2 uger inde i varmen, det er blevet noget bedre, men syntes den er gået lidt i stå

Den er støbt på "plyffer" plader de helt glatte.

Kommer bordpladen nogensinde til at blive ens i farven?
Vis jeg behandler den med Bivoks skal den så have noget støvbinder inden?

Er Bivoks den rigtige behandling at give det ? eller skal jeg over i noget 2 komponent epoxy behandling?

Alle gode råd vil blive varmt modtaget 

Vh Ronnie

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke at det er ikke fugt.

Derimod tror jeg at det kan være næsten alt andet. Ingen eller forkert formolie/slipmiddel, afsmitning fra ny støbeplade, uensartet udstøbning eller vibrering.

(Jeg har set det massevis af gange, men kan ikke præcis huske hvad det skyldes)

Nedenstående et link til Nordic Cement som forklarer hvordan en sådan plade støbes. Er der noget du kan genkende?

http://www.aalborgportland.dk/go.aspx?to=default.aspx%3fm%3d4%26i%3d269%26pi%3d33%26pr%3d0&navn=S%e5dan+laver+du+en+bordplade+i+beton

Du kan faktisk osse sende billede og tekst til N.C. og bede om en forklaring.

Det er helt sikkert at en sandblæsning vil gøre pladen ensartet. Måske kan en afslibning med rystepudser gøre det!



Ville en sandblæsning ikke ødelægge den glatte struktur ?

Disse pletter har været noget mørkere i farven, de 2 uger inde i varmen har gjort dem noget lysere, dog som billedet viser, slet ikke nok.

Når man kører hånden over pladen er "pletterne" også noget glattere, end resten af pladen.

Hvad med behandlingen af pladen? hvis jeg for gjort pladens farve ensartet, hvilken ville du bruge?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Men set i forhold til "opskriften" fra Nordic Cement hvad har du så gjort anderledes?

Jo, sandblæsning vil rugøre pladen. Men næsten osse med sikkerhed gøre overfladen ensartet. Og sandblæsning er nok osse for wildt. Men sandblæsning er jo bare en form for hurtig slibning af en overflade. Rystepudseren med korn 40 sandpapir gør det samme. det tager bare 10 gange så lang tid.

Men uanset slibning eller ej hvad så er en sådan betonoverflade jo overordentlig modtagelig for snavs. Og du skal under alle omstændigheder behandle den med et eller andet, formodentlig lak.
Kun hvis du sætter lighedstegn mellem snavs og patina så skal overfladen ikke behandles :o)
Er uddannet bygnings struktør, jeg arbejder dog ikke med det mere.
Jeg har mere eller mindre fulgt den opskrift, med hensyn til betonen der ringede jeg til Marlon og fik anbefalet et af deres produkter der er særlig stærk.
Der er glasfiber armering plus Rionet da glasfiberen alene ikke var nok.

Det er som sagt støbt på en støbeplade og med hensyn til vibreringen klarede jeg det med en hammer. ( det er sku nok der fejler ligger ØV! )

Jeg er bange for at slibningen vil gøre pladen meget ru og de små luftbobler der måske er lige under overfladen vil blive meget synlig.
Men det bliver vel glat igen vis jeg givet det en epoxy behandling eller lign.?

Er der nogen der har erfaring med at påfører en Lak eller Epoxy behandling selv er det til ? eller skal man kontakte nogen med mere forstand.
Svært at sige.

Jeg tror nu mere at det er betonen.
Jeg kender ikke Marlon eller deres produkter, men et kik på deres produkter antyder div. tilsætningsstoffer som ikke findes i almindelig standardcement.

Hvad mon Marlon siger tilresultatet.

Eftersom det jo er støbeundersiden du nu har vendt opad vil der formodentligt ikke være nogle bobler lige under overfladen. Slet ikke hvis du har fordelt hammerbankningen nogenlunde jævnt på formen.
hvis du ka leve med udsenet så vælg en klar epoxy støvbinder, farve vil bare fremhæve evt. pinhuller. Hvis du vælger at slibe pladen og efter følgende epoxy behandle, så skal du nok ud i en fuldspartling og en gang farve.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også