Hærdning af reparationer i beton før gulvspartel

Hejsa,

Jeg er i gang med at renovere badeværelse, og har i den forbindelse fået lagt pex-rør samt nyt gulvafløb i det eksisterende betondæk. Rillerne til rørene og hullet ved afløbet har jeg fyldt med beton, og det er nu tanken at der skal et lag selvnivellerende gulvspartel på for at få gulvet op i den rette højde, derefter et lag alm. gulvspartel til at lave fald på gulvet, og endelig vådrumsmembran og fliser.

Iflg. producenten af gulvspartlen skal første lag hærde ca. 1 døgn, før næste lag kan lægges, og dette lag skal så hærde yderligere 5-7 døgn, før vådrumsmembranen kan påføres.

Mit spørgsmål er nu, hvor længe beton-reparationerne skal hærde, før jeg kan hælde gulvspartel på?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vente et par dage med at hælde noget på.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ok, tak for det hurtige svar!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er umidelbart ingen ide i at udlægge selvnivelerende spartelmasse inde du etablerer fald.

Alt andet lige er det nemmere at udlægge ledere og trække af efter dem.
(Og husk at kontrolerer fald og retning omhyggeligt - inden du begynder på fliseudlægningen).
Grunden til at jeg ville lave to lag spartel er, at der skal omkring 7-8 cm på hvor der skal mest, og så vidt jeg kunne se på pakken er det for meget til ét lag. Da der skal lægges ca 3 cm på overalt for at komme op til afløbet tænkte jeg, at første lag lige så godt kunne være selvnivellerende. Jeg kan godt se, at man kan lave det ad én omgang med beton, men så løber jeg vel ind i en noget længere hærdetid?
Men så skynd dig at udlægge alm. spartel i 2 omgange.
(Jeg mener at flydespartes dels er alt for dyrt og er til finudjævning inden gulvbelægning - udelukkende)
(Måske så du får en rimelig ensartet tykkelse af øverste lag. Al religion siger at et slidlag helst skal være ensartet i tykkelse for ikke at revne).
Det gælder i hvertfald for alm. slidlagsmørtel/-beton.
Men måske hvis den gulvspartel du anvender er noget Fiberfprstærket halløj med snask :o), så er det uden betydning.
I hvertfald skal du overholde brugsanvisningen mht. hærdetider osv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tjah, flydespartlen var faktisk den billigste. Jeg vil lige tjekke op på hvor mange gode fibersager der er i, men umiddelbart burde det vel godt kunne klare at det øverste lag ikke er lige tykt. overalt - det er vel alt andet lige forudsætningen når der skal laves fald.. Jeg mener producenten skrev at det kunne klare op til 50 mm lagtykkelse, så lidt mere end finjævning bør det vel kunne klare...
Nu har weber et stort udvalg af flydemørtler/flydespartler, prøv evt. at besøge deres hjemmeside..

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Nu har jeg læst lidt videre på produkt-databladet (LIP). Det ser ud til, at jeg kan blande sand i, og opnå et flydemål, der er lavt nok til, at jeg burde kunne lave faldet i gulvet med det samme. Desuden kan den selvnivellerende anvendes i vilkårligt tykke lag, hvorimod den almindelige gulvspartel kun kan bruges i op til 25 mm lag. Derudover hærder den selvnivellerende på kun 24 timer, hvorimod den almindelige hærder på 7 døgn...
Men så er sagen jo klar.

(Og hvis det lykkes dig at lave det fald helt korrekt så kan du glæde dig over at tilhøre den ½-del af befolkningen der har fornøjelsen af et sådant gulv. Tror jeg.)

Vi andre svabrer vand bort fra lunkerne - hver dag! :o)
Nå, jeg kunne så ikke få fat i grus med den rigtige kornstørrelse (4-8 mm), kun 0-4 mm. Jeg prøvede en blanding med det 0-4 mm - sandet, men det gjorde ikke blandingen tyk nok, så jeg er tilbage til 2-lags løsningen.
Det betyder, at jeg skal bruge alm. gulvspartel til at bygge faldet, men den skal jo hærde i 7 døgn. Nu overvejer jeg så, om man f.eks. kan gøre væggene klar med vådrumsmembran og fliser mens gulvet hærder, og så klare det til sidst? Vådrumsmembranen fra gulv og væg mødes jo alligevel over kantbåndet, så er det ikke muligt at lave det hver for sig? Det er vel heller ikke særlig smart at rende rundt på et membranbelagt gulv og sætte vægfliser op?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også