Papirflet på snedkerstol

Jeg har været så heldig at købe 12 stk brugte spisebordsstole i egetræ med papirflet på sædet, til en rigtig god pris. Planen er at tage papirflettet af stolene, slibe og sæbebehandle træet, for så derefter at montere papirflet igen. Det koster i omegnen af 700 kr pr stol, er der noget der ved om der findes bøger, eller evt en hjemmeside der viser hvordan man kan gøre det selv ? Jeg er helt med på det tager lang tid pr stol og alt det der, men det er dyre stole, og det kan godt betale sig at bruge energien på det.

http://www.lyrk.dk
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du da overhovedet få gammeldags Papir snor, så vidt jeg husker blev det brugt under anden verdens krig p.g.a. mangel på matrialer.
Er mønster til hvordan de skal flettes tjah det findes sikkert, men hvor. Kan du ikke gemme noget af det gamle og så se hvordan det er lavet ?
papirflet bliver brugt i stor stil på snedkerlavede stole fra bla Wegner, Børge Mogensen, Kaare Klint mm. Det er Kaare Klint Kirkestole jeg har været så heldig at få fat i til en god pris, men der må være en bestemt teknik til at lave det.

http://moebelbasen.dk/images/BM+400+model++Kaare+Klint+kirkestol.jpeg?IamgeId=8247&ImageSize=big

Jo der er et mønster, men om det lige hedder noget bestemt ved jeg ikke.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af maskinsnedker på 30 dec 2011 13:09
Naveren

TM i Ikast har papirsnor. Til Y stole bla.

Mener det er ca 800 kr for snor til 4 stole.

Et firma jeg har handlet lidt med (møbel polstring)

PS: De har gratis tlf. rådgivning, så måske de kan give dig en vejledning desangående.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hejsa
Jeg kan flette dem billigt for dig, hvis det var noget?
Hej Naver - bare gå i gang.

Det er ikke så svært at lave det nogenlunde godt - bare læg snoren, ligesom det var oprindeligt.

Det svære er at lave det, så det ser helt professionelt ud - det er nemlig svært at give snoren den rette stramhed undervejs.
Enten bliver det for stramt, så flettet ikke folder rigtigt i vinklerne - eller for slapt, så snorene kravler over hinanden.

Har selv "om-snoret" nogen Børge Mogensen stole, og det blev godt det meste af det, og det er ikke blev så godt, kan jeg jo lave om en gang, hvor jeg ikke kan finde på andet :-)

God arbejdslyst. MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Hør Ellida har du nu også drukket af pispotten ?
Det er da første gang jeg ser dig besvare en så gammel tråd, sidst der var skriveri i den, var d. 13 januar 2012 det er nu mere end et år siden.
Ja - det er ikke altid man kigger på alle tallene og datoerne.

Det kan jo også være at han har brugt stolene til optænding - sådan er der så meget.

nvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis