vibration af sand og PEX Rør

Jeg er igang med flere projekter i huset jeg netop har købt.

Der er nogle ting jeg godt kunne tænke mig at vide før jeg går videre:

Må man godt bruge PEXrør til brugsvand som rørføring i væggen?   Jeg ved godt man ikke må have skjulte samlinger på den slags.

Jeg har nu brugt store dele af min dag på at vibrere sand i det der gerne skal blive til en stue engang. Men de 32m2 er rimelig svært at få 100% plant over alt salt med pladevibratoren. Hvor plant skal sandet være før man stopper flamingo?  Jeg tænker lidt at det måske ikke gør så meget at det varierer 2-3cm fra ende til anden eftersom der kommer beton ovenpå, men er det ok?

Samtidigt skal jeg have lavet gulvvarme og jeg er i fasen hvor jeg skal have købt dele ind til det.   Jeg har købt slange men hvad mangler man mere?
jeg skyder lige i tågen: fordelerrør, styring via termostat; ellers andet?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. sandet så kan ud ikke vibrerer det plant.
Du skal vibrerer på samme måde som til havefliser.
Vibrér til en-to cm under færdigt niveau og træk af efter ledere med et bræt til rette højde.

Det er rigtigt at betonen udligner ujævnhederne, men beton er dyrt nok i forvejen så om du kan ramme præcist på højderne. +/- ½ cm så er det fint.

(Skal det være luxus så vander du de steder hvor det er svært at komme til med vibratoren)
Selv tak. :o)
Ja hvad med dem!

Det er pærenemt.

Du skriver bare gulvvarme på Google og så holder du snuden i sporet indtil du ved alt om "gulvarmeslanger indstøbt i betondæk i isolerede terrændæk"

(Som en lille hint så skal du lede efter de firmaer der producerer slangerne. De vil osse gerne fortælle hvordan de bruges)
Sry, Selvfølgelig tak for dit første indlæg

Det ville nu være rart at få nogle svar på de to andre spørgsmål jeg har stillet ud over "google it"....

 

Skrevet af Lee på 27 dec 2011 20:34
Jeg har nu brugt store dele af min dag på at vibrere sand i det der gerne skal blive til en stue engang. Men de 32m2 er rimelig svært at få 100% plant over alt salt med pladevibratoren. Hvor plant skal sandet være før man stopper flamingo?  Jeg tænker lidt at det måske ikke gør så meget at det varierer 2-3cm fra ende til anden eftersom der kommer beton ovenpå, men er det ok?
Jeg gjorde det på en anden måde, jeg satte min nivellerings laser op, og trak sandet med en lægte ca 1cm højere end det skulle være, så det hele var helt plant, og så vibrerede jeg det Det vigtigste er at styrolit pladerne ikke ligger hulter til bulter, så varmen pisser ned forbi dem.. så hvis du bare har en plan flade, så kan du justere de 2-3 cm væk med betonen

Skrevet af Lee på 27 dec 2011 20:34

Samtidigt skal jeg have lavet gulvvarme og jeg er i fasen hvor jeg skal have købt dele ind til det.   Jeg har købt slange men hvad mangler man mere?
jeg skyder lige i tågen: fordelerrør, styring via termostat; ellers andet?
Kommer jo an på hvad du ellers har i huset.. Om du vil køre kredsen med en termostat, eller der skal en fordelershunt på..


Mvh

Morten

Annonce
Skrevet af Lee på 31 dec 2011 00:07
Jeg har også radiatorer i huset og det vil blive besværlig at tilkoble det i varmeskabet som det er nu så jeg havde håbet på at jeg kan få det koblet til på varmerørene som tidligere var brugt til radiatorne i stuen. På den måde hvad skal jeg så bruge ud over manifold?

Det skal gerne være sådan at der kan komme 3-4 rum på ialt

 

Hvis du skal have 3-4rum på, ville jeg lave en foldelerkreds med shunt, så du kan få ordenlig styring på det. Hvis du skal have trægulve, skal du jo også kunne sikre, at der max kommer 27grader varmt vand i kredsen.. Ellers skal du have en shunt ude ved hver kreds, og kønt er det ikke.. Den slags skal efter min mening gemmes væk.

Mvh

Morten

Der kommer beton med klinker ovenpå over det hele

Så jeg kan samle det hel f.eks. ude under trappen med en shunt og så kører det ellers derfra rundt til de forskellige rum? I første omgang er der tale om Badeværelset som ligger lige ved trappen og 30m2 stue der ligger lige ved siden af

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis