Solfanger XL10 fra Bilka til 2000,- Hva sir i?

Hej..


Jeg har overvejet, at erhverve mig denne solfanger fra Bilka Scansun XL10, montere den på syd siden af mit hus på galven et sted, hvor jeg så vil bruge den til at ventiliere/opvarme min uopvarmet (grundet, renovering, har jeg pillet alle radiatore ned) kælder.. Den er på ca. 60kvm, gamle vinduer lidt utætte, og utæt dør..

Der har været en del fugt, grundet nedgravne afløb fra tagrende, jeg har derfor fået lavet nyt afløb og sørget for vandet bliver led væk til en sandsfangsbrønd..


Jeg vil derfor bruge solfange anlægget til at ventilere og opvarme kælderen, indtil økonomien siger god for at sætte nye vinduer/døre, opgrave gulv og sænke gulvet samt smide isolering, gulvvarme osv. i kælderen, men da der nemt kan gå et års(flere års) tid, hvilket jeg ikke håber, vil jeg derfor gøre noget nu, så jeg i det mindste kan sove "godt" om natten, uden at skulle tænke på kulde og fugt i kælderen, da det også ville kunne hjælpe på min gulvvarme i stueetagen lidt forhåbentligt..


Men hvad siger i til sådan et anlæg? - Der ksal ikke være 20 grader i kælderen, det skal bare gøres så fugt frit som muligt, samt have en tempratur så det evt. kan bruges til lidt opbevaring og gerne være forholdsvist "varmt"..


Kan dette anlæg til 2000kr tjene sig selv ind, eller ville i investere i et par radiatore (Nye radiatore), samt et par udlufts ventiler i hver sin "ende" af kælderen som så burde sørge for sin egen ventilation?



 

På forhånd tak.

Link til solfangeren:  www.bilka.dk Tilbuds avis for denne uge, hvor den så er på side: 45/46 .

Link til tekniske detaljer samt specs: http://u127tnw.nixweb01.dandomain.d...0_doku.pdf


 


Be Smart - Not Stupid..

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
umiddelbart vil jeg sige det er spild af penge, jo den kan godt varme når solen skinner, men opvarme 60 kvm, det tvivler jeg på. problemet er jo at solen ikke skiner hele tiden, den skinner faktisk ikke ret meget lige for tiden så der vil være rimelig koldt bortset fra de få tidspunkter når solen skinner i længere tid af gangen..

Pizzabager , Det skal heller ikke være en garanti for konstant varme, det skal være et supplement så jeg er fri for at skulle tænke på at have en varmeblæser konstant tændt,.

Er helt opsat på det er supplement til varme og ventilation og ikke en konstant energi jeg har adgang til.

men for 2000kr, som burde være et engangs beløb og så har jeg gratis "supplement" til ventilation og varme til kælderen indtil at jeg får den renoveret..

Be Smart - Not Stupid..

Lige pt er den eneste varmekilde i kælderen de uisoleret rør til varmt vand i huset, samt de små huller der er i glasset i vinderne og ved fodbrættet ved kælder døren, så solfange sættet kan jo kun være en forbedring.

Be Smart - Not Stupid..

Nej..nej det er absolut næsten intet værd varmemæsigt set , du får lige så meget varme fra solen gennem et sydvindue, med samme m2, som fra en varmluftsolfanger ifølge DTU, her i DK er det ikke meget varme vi får fra solen i de 3 vintermåneder dels fordi solen står meget lavt over horizonten i ganske få timer , men det kan også være overskyet i lange perioder.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu skal der jo ikke direkte sol på en solfanger før den virker, det er også mere for at skabe ventilation og skifte luften ud, samtidig kan den supplere kælder varmen osv. Når kælderen bliver renoveret..

Nu er der jo kun kælder vinduer sp det er begrænset hvor meget der kommer igennem det, samt den jo skal køre hele året og ikke kun i vintermånederne..

Slet ingen positive kommentarer?

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Det jeg mener er at du får mere solvarme igennem et sydvendt vindue på 0.5 m2 end du får fra denne her solfidus , faktisk får du meget mere varme fra vinduet, da en del af solfangerens overflade er solceller som laver strøm til ventilatoren.
En fugtstyret ventilaror sammen med et stort syd vindue virker ligeså godt omend ikke bedre på indeklimaet i fx. et sommerhus , det var det DTU kom frem til da de testede varmluftsolfangere........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Har du et link der understøtter teroien?

Be Smart - Not Stupid..

Nu er det en gammel sag , det var et firma der lavede luftsolfangere, solarventi ,  som primært var til at holde kolonihavehuse og sommerhuse fugtigfri og tørre i vinterperioden som reklamerede med at de var tested og godkendt af DTU , det var dog ikke helt rigtigt
Prøv at søg på DTU.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tror du ikke disse nye modeller så er det bedre?

Be Smart - Not Stupid..

Nu er det jo ikke så højteknologisk, så ret meget bedre er de næppe.

Du kunne jo bygge en øldåse-solfanger, det er jo næsten gratis.
Der er mindst en tråd herinde om emnet.

mvh jens


 


 

 


 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis