Solfanger XL10 fra Bilka til 2000,- Hva sir i?

Hej..


Jeg har overvejet, at erhverve mig denne solfanger fra Bilka Scansun XL10, montere den på syd siden af mit hus på galven et sted, hvor jeg så vil bruge den til at ventiliere/opvarme min uopvarmet (grundet, renovering, har jeg pillet alle radiatore ned) kælder.. Den er på ca. 60kvm, gamle vinduer lidt utætte, og utæt dør..

Der har været en del fugt, grundet nedgravne afløb fra tagrende, jeg har derfor fået lavet nyt afløb og sørget for vandet bliver led væk til en sandsfangsbrønd..


Jeg vil derfor bruge solfange anlægget til at ventilere og opvarme kælderen, indtil økonomien siger god for at sætte nye vinduer/døre, opgrave gulv og sænke gulvet samt smide isolering, gulvvarme osv. i kælderen, men da der nemt kan gå et års(flere års) tid, hvilket jeg ikke håber, vil jeg derfor gøre noget nu, så jeg i det mindste kan sove "godt" om natten, uden at skulle tænke på kulde og fugt i kælderen, da det også ville kunne hjælpe på min gulvvarme i stueetagen lidt forhåbentligt..


Men hvad siger i til sådan et anlæg? - Der ksal ikke være 20 grader i kælderen, det skal bare gøres så fugt frit som muligt, samt have en tempratur så det evt. kan bruges til lidt opbevaring og gerne være forholdsvist "varmt"..


Kan dette anlæg til 2000kr tjene sig selv ind, eller ville i investere i et par radiatore (Nye radiatore), samt et par udlufts ventiler i hver sin "ende" af kælderen som så burde sørge for sin egen ventilation?



 

På forhånd tak.

Link til solfangeren:  www.bilka.dk Tilbuds avis for denne uge, hvor den så er på side: 45/46 .

Link til tekniske detaljer samt specs: http://u127tnw.nixweb01.dandomain.d...0_doku.pdf


 


Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg har overvejet, at erhverve mig... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er blevet stillet spørgsmål om hvor meget varme solen giver pr. m2 , idag nåede vi op på 141w m2 , det vil sige at den der bilkavarmefidus på ca 0.5 m2 hvor en del er solceller vil yde ca 60 w i varme , men det var ved maxinum kl 12.41, det falder ret hurtigt og er nu kl. 14.15  36w. og vil ikke give varme af betydning.
Angående fugtihed så er min erfaring at en fugtstyret ventilator er en god måde at fjerne fugtighed fra uopvarmede udhuse/skure i vintertiden .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
@Hansen7717
Det er udmærket og forsåvidt iorden med ANS-manden.

Men idet jeg ikke har meget forstand på emnet så vil mit lille hoved slet ikke kunne rumme alle de data via en telefon.

Som (delvis) profesionel indkøber så vil jeg have data på skrift. Mange data, helst fra flere producenter, som jeg kan sammenligne. Dernæst kan jeg stille uddybende spørgsmål til de mest interessante.
Og så beslutter jeg mig. Og handler.
Og køber det forkerte. :o)
(På samme måde som DSB og Det Droninglige Danske Forsvar og andre store organisationer jo)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis