Kan jeg kræve selvrisiko fra lejer?

Hej

Jeg lejer et hus ud, og nu har lejer lavet en vandskade da hun skiftede et blandingsbatteri. Min forsikring har dækket skaden, men nu står jeg tilbage med en selvrisiko.
Kan jeg kræve selvrisikoen fra lejer, og med hvilken lovhjemmel??

Håber der er nogle der kan svare

På forhånd tak

Naj
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved så skal lejeren have en ansvars forsikring på det lejede, og da det er lejeren der har forvoldt skaden, skal lejerens ansvars forsikring også betale hvad en udbedring koster. Har vedkommende ikke en sådan, skal der betales af egen lomme.
Så ja du har ret til at få skillingerne. Du kan eventuelt trække det fra indskudet, så der bliver mindre at tilbage betale.
Det kommer an på hvad der står i lejekontrakten.
Et blandingsbatteri hører under "fast inventar" og hvis lejer har bedt dig som ejer om at skifte/reparere det f.eks fordi det var utæt, og du ikke har gjort det, så hænger du på selvrisikoen.
Har lejer orieteret dig om at der bliver skiftet i de faste instalationer, og du har gjort lejer opmærksom på at det må lejer IKKE, kan du sikkert få lejer dømt til at betale selvrisikoen.
Mener iøvrigt at et blandingsbatteri skal udskiftes af et VVS-firma. - men er ikke helt 100 på den.
Nogle udlejere prøver at skrive at "al vedligeholdelse overgår til lejer" men den går ikke i boligretten
F. eks vil ingen udlejer sikkert bryde sig om hvis en lejer begyndte at lave kloak m.m. om.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej

I lejekontrakten er aftalt at al indvendig vedligeholdelse påhviler lejer, også rep./udskiftning af blandingsbatteri hvis disse skulle gå i stykker...

Vh

Naj
Jeg mener det er din udlejers forsikring der skal dække.
Tænk tanken, hvis lejers tv går i brand, så skal lejers forsikring dække indbo men ikke selve bygningen.

Ligeledes mener jeg det er udlejers forsikring der skal dække skade på bygningen og ikke lejer.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af naj på 27 dec 2011 16:56
Hej

I lejekontrakten er aftalt at al indvendig vedligeholdelse påhviler lejer, også rep./udskiftning af blandingsbatteri hvis disse skulle gå i stykker...

Vh

Naj
Jamen så er der jo ikke så meget at rafle om, det er lejerens forsikring der skal dække skaderne.

Annonce
nu er verden jo ikke altid ligetil

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/721.html

"Selv om begrebet 'indvendig vedligeholdelse' umiddelbart får en til at tænke på alle former for istandsættelse inde i en lejlighed, så er det forkert. Den indvendige vedligeholdelse omfatter udelukkende 'tapetsering, maling og hvidtning', mens alt andet - som reparation af køkkenbord, gulve og døre - hører under 'udvendig vedligeholdelse'."

Hvis det ender i en retssag tror jeg du står dårligt selvom lejer har skrevet under på vedligeholdelse af andet.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Og hvis lejer ikke har en forsikring, så skal udlejeres forsikring dække..

Sådanne ting som selvrisiko skal være indregnet i lejen.. vandskade i boligen er også udlejer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for svarene

Er der nogle af jer som kan sætte en lov og en paragraf på jeres svar?? eller er det svar fra hoften i er kommet med?

Håber i kan hjælpe

Vh

Naj

Robert 8900_5 har jo givet dig et fint link, hvorfor så ikke benytte det.

Fordi svaret desværre ikke står i linket, så håber i kan komme med mere hjælp

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også