Dampspærre og betonloft

Vi har et lille badeværelse (ca. 8 m2) som vi er ved at renovere.
En del af arbejdet er at sætte nyt sænket loft op.

Og så er det jeg har et spørgsmål om dampspærre

Over badeværelset er der opvarmet rum - så der er ingen kold etage adskillelse.
Gulvet ovenover er ikke med dampspærre - ville ikke hjælpe da det er køkken, og laminatgulvet kun går til køkkenskabe.

Etageadskillelse er lavet af Leca beton blokke (det er 64' byggeri)

Skal jeg sætte dampspærren direkte mod beton loftet, eller på de nedsænkede lægter der skal holde det nye loft ?

Det skal siges der er el installations kabler over loftet til den nye el installation i badeværelset.

Da der er bruser i badeværelset mener jeg det er fornuftigt med dampspærre selvom der er lavet fugtstyret ventilation ... eller ?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det SKAL INGEN dampspærre monteres.
Når der er den lovbefalede ventilation fra badeværelset.

Jeg ved ikke om der er krav til ventilation over nedsænkede lofter, men det kan være uhensigtsmæssigt om der fremkommer et helt lukket hulrum uden ventilation.
I dit tilfælde vil det være absolut uheldigt at monterer en dampspærre.
Hvis den monteres direkte på betondækket og rummet mellem nedhængt loft og betondæk er uventileret er virkningerne nærmest uforudsigelige.
Tilsvarende såfremt du monterer dampspærren i det nedhængte loft.

Det kan iøvrigt være formålstjenligt at der er adgang til de skjulte installationer i loftet.

Tak for svar hpox .... men er der ikke risiko for at der kan trække fugt gennem træ-loftet hvorefter det går gennem betonloftet ?

Ville det evnt. være bedre at sætte et loft op ad vådrumsgips eller "de der plader af træspåner med cement belægning" ?

De skjulte installationer er kun faste kabler til stikkontakter - så der skulle ikke være brug for at ændre på installationen.
Men der er ikke særligt fugtigt på et badeværelse, netop fordi der SKAL være ventilation i et badeværelse, altså tilgang af luft evt. under døren og fragang via ventilen i loftet.
Risikoen for at der trænger fugt op ad i konstruktionen er beskeden fordi der ikke er nogen temperaturforskel imellem de to etager eller rum.
(Når der trænger fugt ud igennem f.eks. en isoleret tagkonstruktion er det pga. det udadgående damptryk der opstår pga. temperaturforskellen)
Men iøvrigt er det helt uden betydning med opstigende fugt igennen etageadskillelsen. Hvis væggene ikke er flisebeklædte sker det osse igennem dem.

Fugtig luft i en bolig er kun et problem hvis der er formeget af det - i for lang tid.
Men DU holder naturligvis øje med fugtigheden i din bolig - ved daglige inspektion af det til formålet indkøbte hygrometer. :o)

Det gør ingen forskel om du opsætter alm. loftbrædder, vådrumsgips eller Troltexplader. Alle tre materialer er gode til at optage og afgive fugt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis