Isolering af kælderydrevæg samt omfangsdræn.

Hej alle sammen.

Jeg har et hus fra 1960 med fugtig kælder, som er "høj" og væggene er opført i let-gasbetonblokke.

I sommers gravede jeg et lille stykke ned, og opdagede at fundamentet var fuldstændigt bart, jeg kunne se blokkene og cementen imellem dem - ikke så godt, det skal der laves om på.

Jeg har kigget lidt på platonplader, men bryder mig ikke om, at de bliver afsluttet med en kantliste, hvad findes der af alternativer?

Jeg havde forestillet mig følgende fremgangsmåde: 

berappe væggene så de bliver tætte.
Pudse dem op.
(tjærer???)
Isoleringsmåtter
Platonplader - alternativ til dette!
Lekakugler, eller hvad der nu kan lede vandet væk.

I bunden, min slange til omfangsdrænet.

Er der nogle anbefalinger, hvornår man burde lave dette arbejde? Selvfølgelig ikke om vinteren når jorden er hård, men er der ellers nogle kriterier?

Jeg skal grave ca. 1,5 meter ned, har det nogen indflydelse på mine sandfang, kan jeg risikere at disse bliver ustabile?

God jul og på forhånd tak for jeres svar.
Hej alle sammen. Jeg har et hus fra 1960 med... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fis, hornlygter og omfangsdræn!

Rigtig godt at dit dræn virker HHA

Det gælder for omfangsdræn og udvendig kældervægsisolering at det er svært at inspicerer og dyrt at reparere når det er etableret.

Derfor kan det give større sikkerhed for funktionen når der anvendes gennemprøvede materialer og metoder. Som Platonplade + udvendig isoering med flamongo.

Når man ibrugtager hjemmestrikkede metoder mangler erfaringsgrundlaget og usikkerheden på effekt og virkning er langt større.

Man tager altså en chance ved at bruge ikke afprøvede metoder og skal vurderer risikoen derved. Husk det! .o)

Det kan godt ske jeg spørger dumt,

men hvorfor gør man det ikke i denne rækkefølge: isolering, grundmursplade og profil øverst,

Eller er det kun hvis man bruger rockwool batts som isolering?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis