Ophængning af fladskærm

Jeg har en fladskærm der pt står på et Tv-møbel. Grunden til at det står der er at jeg indtil nu har været lidt nervøs over at væghænge det.

Jeg bor i et gammelt hus fra 1925 og mine erfaringer igennem de 11 år jeg har boet her er, at væggene er for porøse til at holde på en alt for stor vægt.

Men som tiden går bliver jeg mere og mere hooked på at få TV'et op at hænge og er så småt begyndt at overbevise mig selv at det bare er et spørgsmål om tilpas store og tilpas mange rawlplugs og skruer så skal det nok holde.

Nu er jeg ikke den store gør-det-selv mand. Men huller kan jeg da bore og rawlplugs kan jeg også finde ud af at bruge.

Det der er mit egentlige spørgsmål er: Er der andre ting jeg kan gøre for at forbedre chancen for at TV'et bliver der hvor jeg sætter det op. Jeg tænker i baner så som at preppe hullerne med et eller andet før rawlplugsen ryger i?






 


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Tjune" huller til rauglplugs til en fladskærm. :o)

Som altid handler det udelukkende om størrelse!
Store lange skruer i passende plugs i passende huller er hvad der skal til.

Men det er klart at hvis ophænget er af den svingbare type og du anvender skærmen som reck ved din morgengymna så er der brug for solide løsninger.

Svingbar vil være at friste skæbnen - det er jeg helt sikker på.

Det beslag jeg har kigget på er dette Chief Fusion  LFUS-LTMU fra AV-connections. http://www.av-connection.dk/?PGr=3624&ML=1044 Men det fremgår ikke af deres side eller producentens side hvor mange skruer de anbefaler eller hvor mange skruer man kan montere beslaget med.

Så vidt jeg har forstået er det normalt muligt at montere flere skruer end dem der følger med. Ikke at jeg havde tænkt mig at benytte de skruer der følger med, vil jeg da lige nævne som en sidebemærkning.
 




 

 

Noget billig skrammel.
Mon ikke stativet fås i børstet rustfrit stål for kun et par tusinde mere?
Gå nu til biddet og køb et originalt VOGEL ophæng. Jeg har et der er svingbart med TO led, så det kan drejes 180 grader og trækket ud fra væggen. Der følger 4 franske skruer og rawl plus med. Mit ophæng hænger på en 10 cm skillerumsvæg af gasbeton og hænger godt. Det bærer et 40 tommer fl.tv.
Go arbejdsløs(kan købes på nettet)

 

Gå nu til biddet og køb et originalt VOGEL ophæng. Jeg har et der er svingbart med TO led, så det kan drejes 180 grader og trækket ud fra væggen. Der følger 4 franske skruer og rawl plus med. Mit ophæng hænger på en 10 cm skillerumsvæg af gasbeton og hænger godt. Det bærer et 40 tommer fl.tv.
Go arbejdsløs(kan købes på nettet)

 

Annonce
Gå nu til biddet og køb et originalt VOGEL ophæng. Jeg har et der er svingbart med TO led, så det kan drejes 180 grader og trækket ud fra væggen. Der følger 4 franske skruer og rawl plus med. Mit ophæng hænger på en 10 cm skillerumsvæg af gasbeton og hænger godt. Det bærer et 40 tommer fl.tv.
Go arbejdsløs(kan købes på nettet)

 

Se det hele handler jo om hvad din væg er lavet af.
Der findes plugs, til gips, mursten, beton, gasbeton, hulrum og sågar meget porrøse vægge.

Så du er nød til at finde ud væggens opbygning først. Ligegyldigt hvilket ophæng du vælger, vil det komme ned af væggen med et brag. hvis du bruger en forkert fastgørelse (du binder jo heller ikke campingvongnen fast til bilen med et stykke snor) .
Husk på at producenten af ophænget kan jo ikke sige noget om hvad væg du vælger at hænge op på, han skal kun garentere at det kan klare vægten af skærmen hvis det er fastgjort forsvarligt.

Når du ved hvilken væg du har, så tager du i byggemarkedet og leder efter de plugs der er beregnet til netop din væg (husk eventuelt at købe den rigtige størrelse bor og bits, hvis du ikke har det i forvejen).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Her har du det bedste råd til dato :-)

Lige meget hvilket ophæng og type væg der er tale om, så skal du bruge et stykke plade ca 1 cm tyk, og tilpasse det til dit ophæng, derefter limer du det på vægen med monteringslim, og venter til næste dag. Dagen efter monterer du ophænget på din plade, og vupti så kan du hænge en traktor på vægen :-)

Det dur

100% klamp

Skrevet af klamp på 26 dec 2011 17:31
Her har du det bedste råd til dato :-)

Lige meget hvilket ophæng og type væg der er tale om, så skal du bruge et stykke plade ca 1 cm tyk, og tilpasse det til dit ophæng, derefter limer du det på vægen med monteringslim, og venter til næste dag. Dagen efter monterer du ophænget på din plade, og vupti så kan du hænge en traktor på vægen :-)

Det dur

Væggen bliver jo ikke stærkere af du sætter en plade op på størrelse med beslaget. Dine skruer vil have mere at bide i, men det gør, jo ikke pladen stærkere. 


og mht. til beslaget, så køb da et af dem fra harald nyborg til ca 1000.- mindre. Det andet er da helt hen i vejret. Dem fra harald nyborg kan fint gøre jobbet. 

og hvis du alligevel ikke skal kippe skærmen op, ned eller til en af siderne kunne du overveje at hænge det op med wire. Så vil du kunne få det helt ind til væggen, og spare de der 10cm eller hvor meget et beslag fylder.


Og du skal ikke være i tvivl om din væg kan holde, for det kan den. Du kan sågar hænge et 42"plasma skærm op på en et lags gips væg.  Som nævnt før, skal du bare bruge de rigtige remedier    Skruer og plugs der passer sammen.
Med wire.
Hvordan det?
I loftet!
Kommer skærmen så ikke til at hænge og blafre. Når no'en smækker med dørene måske. :o)
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis