Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ahhh, se det sidste vidste jeg ikke.
Et eller andet blåøjet tumpet og lettere infantilt troede det var lissom batteri celler, 1,5 volt per stk. Det er det sikkert også, men i hvert panel er der så bare mange celler sat sammen i serie. AHHHHHaaaaaa.
Kunne i høre tiøren falde for mig????

Mvh
Franz
Skrevet af Franz på 29 dec 2011 21:02
Ahhh, se det sidste vidste jeg ikke.
Et eller andet blåøjet tumpet og lettere infantilt troede det var lissom batteri celler, 1,5 volt per stk. Det er det sikkert også, men i hvert panel er der så bare mange celler sat sammen i serie. AHHHHHaaaaaa.
Kunne i høre tiøren falde for mig????

Mvh
Franz

...endnu en grund til ikke at købe "blåøjet" i udlandet. Det kan godt være at du har set lyset i at købe andre steder end i DK pga. prisen, men du må ikke glemme at du med i prisen får grundig vejledning og rådgivning. Pas på du ikke futter huset af 
Gider du ikke godt bare holde de ting for dig selv.
Jeg har arbejdet alt rigeligt med elektronik, og ved hvad det kan, der er bare nogle enkelte specs jeg ikke har styr på, og derfor spørger jeg. Jeg kunne sagtens finde dem andre steder ved at søge, men det ville tage længere tid, så derfor spørger jeg pænt om andre har erfaringer på dette punkt. Så hvis du ikke har noget konstruktivt at bidrage med, så beder jeg dig om at lade være med at skrive i denne tråd. Man skulle jo tro du var forhandler sådan som du fører dig frem.

Please, lad det dog falde, og lad andre svare som har lyst til at svare uden alle de kommentarer. Jeg deler da også gerne ud af mine erfaringer uden kritiske sideblik og hovne blikke.

På forhånd tak.

Mvh
Franz
Hej Franz!
En Lidt interasant problem stilling du der har.... lidt dumt at gå ud og handle noget man ikke helt har på plads i teorien...
Som udgangs pungt så er du nødtil at oplyse hvilken wekselretter du har købt + hvilke paneler ellers kan vi ikke hjælpe dig vider

Skrevet af je__ns på 29 dec 2011 19:05

Prøv at se hos Danfoss, mon ikke de opgiver de nødvendige data.
http://www.danfoss.com/BusinessArea...Indoor.htm

Nok ikke til Kinapriser, men mon ikke kvaliteten er en hel del bedre, Danfoss har jo årelaag erfaring med inverter teknikken.
Der er da også sælgere af solpaneler, der benytter Danfoss invertere. (sådan et firma ville jeg nok købe hos, hvis det blev aktuelt)

mvh jens


 


Ikke for at sværte Danfoss til, men hvis I vælger at købet et solcelleanlæg med Danfoss inverter, skal der beregnes ca. 100.000 kroner ekstra til den samlede investering.

Hvis man antager at solcelleanlægget lever i 30 år (hvilket det minimum gør), så vil man skulle skifte inverter 3-4 gange i løbet af disse 30 år = en merpris på ca. 100.000 kroner. Dette betyder at solcelleanlæggets tilbagebetalingstid bliver over 20 år, i modsætning til de ca. 10-12 år det ellers normalt er.

Der findes invertere på markedet der har en levetid på min. 25-30 år. Danfoss siger selv at deres har en levetid på 6-8 år - det siger noget om kvalitet og erfaring.
Annonce
Skrevet af crh på 31 dec 2011 00:25

Ikke for at sværte Danfoss til, men hvis I vælger at købet et solcelleanlæg med Danfoss inverter, skal der beregnes ca. 100.000 kroner ekstra til den samlede investering.

Hvis man antager at solcelleanlægget lever i 30 år (hvilket det minimum gør), så vil man skulle skifte inverter 3-4 gange i løbet af disse 30 år = en merpris på ca. 100.000 kroner. Dette betyder at solcelleanlæggets tilbagebetalingstid bliver over 20 år, i modsætning til de ca. 10-12 år det ellers normalt er.

Der findes invertere på markedet der har en levetid på min. 25-30 år. Danfoss siger selv at deres har en levetid på 6-8 år - det siger noget om kvalitet og erfaring.

Har du på tryk at Danfoss kun lover den forholdsvise korte levetid?
Det er ikke hvad jeg har fået oplyst, det var ikke det jeg fik oplyst, dog fra en sælger af solpanelermvh jens



 

Skrevet af je__ns på 31 dec 2011 01:04 

Har du på tryk at Danfoss kun lover den forholdsvise korte levetid?
Det er ikke hvad jeg har fået oplyst, det var ikke det jeg fik oplyst, dog fra en sælger af solpanelermvh jens


Ja jeg har tryk på at det er hvad Danfoss selv melder ud. Det er også noget de fleste sælgere af solcelleanlæg med Danfoss invertere siger. Det er også hvad der skrives i medierne, når der reklameres for solcelleanlæg i div. artikler.
Skrevet af k_jessen på 31 dec 2011 00:21
Hej Franz!
En Lidt interasant problem stilling du der har.... lidt dumt at gå ud og handle noget man ikke helt har på plads i teorien...
Som udgangs pungt så er du nødtil at oplyse hvilken wekselretter du har købt + hvilke paneler ellers kan vi ikke hjælpe dig vider


Hejsa.
Ja, se, det er jo lige det. Det er netop derfor jeg ikke har købt noget endnu, for lige at stikke fingeren i jorden, og hørt om andre har gjort sig nogle erfaringer med solceller og invertere. For den positiv liste er temmelig lang :-). Jeg ved ikke om det kan svare sig at køre lav volt med flere ampere eller højvolt med lavere ampere, men hælder til det sidste, for den skal ikke inverteres så meget. Faktisk har jeg en (ulovlig) inverter liggende som jeg ville have prøvet mig frem med. Men jeg kan ikke bruge den uden at bryde en masse regler, den er nemlig med island protection, og kan som så ikke konverterer noget uden at være bundet sammen med et eksisterende 230 volt net.
Men jeg syntes at kunne fornemme at man skal gå efter paneler der giver omkring 110 Volt??? Har jeg ret??

Mvh
Franz
Franz - Hvis vi tager udgangspunkt i et typisk 200W solcellepanel, så har de typisk en tomgangsspænding på 45V og en kortslutningsstrøm på godt 5A. Det er disse to værdier du skal gå efter. Så skal du finde ud af hvad dit elforbug er. Hvis du f.eks. bruger 4.000 kWh/år, så skal du have et 4kW solcelleanlæg (det helt præcise skal beregnes ud fra orientering mod syd, taghældning og om der er skyggende objekter). Et 4kW solcelleanlæg består af f.eks. 20 solcellepaneler. Nu skal du så finde en inverter der kan tage det ud fra værdierne på panelerne.
Hvis du syntes at listen er lang så har du set på den forkerte der er lige om kring 16 pruducenter der har lov til at sælge deres inverter i dk... der til er det forbundet med bøde og div. hved montage af en ulovlig inverter...

Nu skriver du i et tidligerer indlæg at du har forstand på elektronik??? Spænding- strøm og efegt hænger sammen...

så et 180W panel har ALTID mellem 34-36Vdc og fx et 200W panel har omk 44-46Vdc... 110V paneler-? Det kan kun være tyndfilm paneler... uaset hvad folk siger så hold dig fra dem...

Det er ikke spændingen der er afgørende men størelsen, og vægten. jo højer efekt jo tunger bliver et panel men samtidig og så fysisk støre.. 180-210 W paneler -> 16Kg... 210-250WPaneler 21Kg osv... så skal man stå og bøvle med det selv så er de store paneler meget tunge at bøvle med sevl men Wat prisen er ofte den samme...

Så enten snak med din udlanske PV pusser om hvad han kan anbefale til danmark for det har han helt sikkert erfaring med..(not) eller kom med nogle nærmere fakta om hvad du virkelig skal bruge i steden for at væve sådan...

Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis