Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan også finde billige anlæg i tyskland... har du husket at medtage de 19% skat...
48000+19%->57000.- Sådan et anlæg kan jeg nesten også finde her i DK 64000.- (3,2KwP)
Skrevet af k_jessen på 03 jan 2012 08:17
Jeg kan også finde billige anlæg i tyskland... har du husket at medtage de 19% skat...
48000+19%->57000.- Sådan et anlæg kan jeg nesten også finde her i DK 64000.- (3,2KwP)

Ja, desuden vil inverteren ikke blive købt i Tyskland.
De 48000 er alt inkl.  Men nu skal vi jo lige vente til februar før vi ved hvem der må levere
Invertere, og jeg HADER at vente :-)
Har lige snakket med Energi Fyn, og har fundet ud af hvad ændringer som der kræves før de invertere kan godkendes herhjemme ifølge TF 3.2.1.

http://www.solutronic.de/files/werbemittel/englisch/SOLPLUS_Flyer_SP100-120_english.pdf

De har allerede en godkendt på det danske marked.
Solplus 100 - Monteret i min kælder.
Skrevet af Søren Dalhoff på 03 jan 2012 19:55
http://www.solutronic.de/files/werbemittel/englisch/SOLPLUS_Flyer_SP100-120_english.pdf

De har allerede en godkendt på det danske marked.
Solplus 100 - Monteret i min kælder.

Hvad koster sådan et dyr? Den ser godt nok fancy ud :-)
Skrevet af Franz på 03 jan 2012 21:10

Hvad koster sådan et dyr? Den ser godt nok fancy ud :-)

http://www.solar-panels.dk/produkter/net-invertere.html

Der kan du købe den, jeg fik prisen på et tidspunkt men kan ikke lige finde den nu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
1. hvad skal du med en 6Kw inverter til et 3Kw anlæg... lad vær med det det kan ikke svare sig da du vil miste efegt da du er langt uden for dens arbejts område....

2. har info som siger mig at hvis i vil have den så skal i skynde jer... en omprogrameret inverter fra 10- til 6Kw har ikke lov til at lave mere over peaking på mer en maks 100W egentlig har den slet ikke lov men da nogle useriøse producenter ikke kan kontrolere deres DSP. så er der åben baret nok politisk præs til at flytte rundt på lovgivningen... Hura for gummi danmark.

3. deres de ising ting har fået div kretik der hærsker lidt tvivl om hvorvidt waferne i længden kan holde til denne form for negativ feedbak.

4. Jeg ved godt at på siden er der også andre inverter... fra samme firma... som nok ville passe fint til dit formål... men så er der da også andre firmaer der selger inverter seperat... prøv fx eltego.dk de har AROS inverter som på photon de sidste 3 år har ligget på top 5 i tyskland
Heeee He var lige inde og tjekke deres opstarts spænding...... 280VDC.... Jubi Juli måned opstart kl 8... andre starter kl 5 om morgenen... ved en DC spænding på 120VDC ( FX en aros Inverter)
Undskyld jeg lige blander mig her. Har Idag elopvarmet hus og sidste år lå vi på ca 13000 kWh. Vil jeg kunne opsætte tidligere nævnte paneler og denne 12,5 kw inverter der maks giver 6 kw, via. Nettoordningen?
Kunne man forestille sig lidt flere paneler så jeg kunne producere ca 13000 kWh på årsbasis?
Tænker på jeg har en ca. Udgift på 22000 pr år og for x antal kroner mere og en deler ( når det er tilbagebetaltes) vil kunne grine hele vejen til netbanken.
Vi får leveret strøm af seas/nve der lige har opsat nye målere der selv tilbagemelder forbruget til elselskab og jeg mener afregning kommer til at foregå hvert kvartal fra 2013 - her er det så det faktiske forbrug og ikke et aconto beløb udfra sidste års forbrug. Hvordan kommer Nettoordningen til at virke med denne type afregning? Betaler man om vinteren men får penge retur hele sommeren .

Mvh.

Mikkel
Skrevet af Mukker på 09 jan 2012 23:11
Undskyld jeg lige blander mig her. Har Idag elopvarmet hus og sidste år lå vi på ca 13000 kWh. Vil jeg kunne opsætte tidligere nævnte paneler og denne 12,5 kw inverter der maks giver 6 kw, via. Nettoordningen?
Kunne man forestille sig lidt flere paneler så jeg kunne producere ca 13000 kWh på årsbasis?
Tænker på jeg har en ca. Udgift på 22000 pr år og for x antal kroner mere og en deler ( når det er tilbagebetaltes) vil kunne grine hele vejen til netbanken.
Vi får leveret strøm af seas/nve der lige har opsat nye målere der selv tilbagemelder forbruget til elselskab og jeg mener afregning kommer til at foregå hvert kvartal fra 2013 - her er det så det faktiske forbrug og ikke et aconto beløb udfra sidste års forbrug. Hvordan kommer Nettoordningen til at virke med denne type afregning? Betaler man om vinteren men får penge retur hele sommeren .

Mvh.

Mikkel

Du vil ikke kunne få 13.000 kWh på denne inverter, "kun" ca. 10.000 kWh/år, fordi den allerede er fyldt max. op.
Men hvis du gør regnestykket op, så er 22.000,- divideret med 13.000 kWh ca. 1,7 kr/kWh, det vil sige at du sparer 17.000,- om året og kun skal betale 5.000,-. Det er mange penge at spare, uanset om hele dit forbrug ikke dækkes.

Og 1,7 kr/kWh er ikke galt...
Skrevet af Mukker på 09 jan 2012 23:11
Undskyld jeg lige blander mig her. Har Idag elopvarmet hus og sidste år lå vi på ca 13000 kWh. Vil jeg kunne opsætte tidligere nævnte paneler og denne 12,5 kw inverter der maks giver 6 kw, via. Nettoordningen?
Kunne man forestille sig lidt flere paneler så jeg kunne producere ca 13000 kWh på årsbasis?
Tænker på jeg har en ca. Udgift på 22000 pr år og for x antal kroner mere og en deler ( når det er tilbagebetaltes) vil kunne grine hele vejen til netbanken.
Vi får leveret strøm af seas/nve der lige har opsat nye målere der selv tilbagemelder forbruget til elselskab og jeg mener afregning kommer til at foregå hvert kvartal fra 2013 - her er det så det faktiske forbrug og ikke et aconto beløb udfra sidste års forbrug. Hvordan kommer Nettoordningen til at virke med denne type afregning? Betaler man om vinteren men får penge retur hele sommeren .

Mvh.

Mikkel


Var det ikke bare nemmere med en billigere varmekilde?? elvarme er åndsvagt dyrt..

Ud over det så vil en solcelleanlæg der kan producere 13 kwh strøm om året nok koste på den forkerte side af 250.000 kr, også skal du finde over 100kvm sydvendt tag uden skygge  eller lign for at sætte dem op.

også er det også surt at se så utrolig mange gode kwh gå til spilde når omformeren kun sender 6kwp tilbage til nettet mens anlægget producere 13kwp. 7 kwp lige ud i luften, du kan sætte 3 2500w elradiatore som kan køre på fulde knald og varme dit hus op til 90 grader, da det jo er i juni/juli måned hvor du ikke kan bruge spild strømmen til noget som helst...

Meget dum løsning hvis du spørger mig.. der findes mange billigere måder at få varme i sit hus, og samtidig få et mindre solcelle anlæg op til at klare det almindelige strømforbrug..

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis