Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. spænding er der forskel på 5" og 6" paneler. Jeg tror k.jessen henviser til et 5" panel. Et 6" panel med 240 wp har fx en tomgangsspænding på 34,0-36,7V og en driftsspændng på ca. 27-30V.

Den 31.12.11 udløber dispensationen for vekselrettere uden indbygget beskyttelse  for netsikkerhed (volt og frekvens), så listen over godkendte vekselretter leverandører er efter i dag ikke særlig lang - rent faktisk er der kun fire vekselrettere godkendt efter 31.12.11. Den seneste liste er fra 16.12.11. 

En vekselretter købt i udlandet kan udover at være ulovlig også være en gammel model, der ikke kan honorere de nye krav per 1.1.12. Derudover vil mange vekselrettere låse indstillingerne efter meget kort tid (minutter ikke timer), så der kræves en pin-kode for at ændre indstillinger, og den udleveres ikke per automatik!  

Mvh

Niels Lund

[email protected]

Http://www.solarglas.dk 

Skrevet af nlund på 31 dec 2011 12:24
Mht. spænding er der forskel på 5" og 6" paneler. Jeg tror k.jessen henviser til et 5" panel. Et 6" panel med 240 wp har fx en tomgangsspænding på 34,0-36,7V og en driftsspændng på ca. 27-30V.

Den 31.12.11 udløber dispensationen for vekselrettere uden indbygget beskyttelse  for netsikkerhed (volt og frekvens), så listen over godkendte vekselretter leverandører er efter i dag ikke særlig lang - rent faktisk er der kun fire vekselrettere godkendt efter 31.12.11. Den seneste liste er fra 16.12.11. 

En vekselretter købt i udlandet kan udover at være ulovlig også være en gammel model, der ikke kan honorere de nye krav per 1.1.12. Derudover vil mange vekselrettere låse indstillingerne efter meget kort tid (minutter ikke timer), så der kræves en pin-kode for at ændre indstillinger, og den udleveres ikke per automatik!  

Hvad er det for 4 der er godkendt til 01.02.2012?
1 stk. fra en kinesisk producent GESOLAR og 3 stk. fra en anden kinesisk producent Vertipower. De er godkendt til brug efter 31.12.2011 og har ingen udløbsdato fr godkendelsen.

Mvh

Niels Lund

[email protected]

Http://www.solarglas.dk 

Ok. Men jeg ved så at der er andre på listen som får blåstemplet i januar. Alle inverterproducenter har fået frem til 31.01.2012 til at få tilrettet til de nye krav.
Skrevet af k_jessen på 31 dec 2011 11:09
Hvis du syntes at listen er lang så har du set på den forkerte der er lige om kring 16 pruducenter der har lov til at sælge deres inverter i dk... der til er det forbundet med bøde og div. hved montage af en ulovlig inverter...

Nu skriver du i et tidligerer indlæg at du har forstand på elektronik??? Spænding- strøm og efegt hænger sammen...

så et 180W panel har ALTID mellem 34-36Vdc og fx et 200W panel har omk 44-46Vdc... 110V paneler-? Det kan kun være tyndfilm paneler... uaset hvad folk siger så hold dig fra dem...

Det er ikke spændingen der er afgørende men størelsen, og vægten. jo højer efekt jo tunger bliver et panel men samtidig og så fysisk støre.. 180-210 W paneler -> 16Kg... 210-250WPaneler 21Kg osv... så skal man stå og bøvle med det selv så er de store paneler meget tunge at bøvle med sevl men Wat prisen er ofte den samme...

Så enten snak med din udlanske PV pusser om hvad han kan anbefale til danmark for det har han helt sikkert erfaring med..(not) eller kom med nogle nærmere fakta om hvad du virkelig skal bruge i steden for at væve sådan...


Ja, jeg syntes listen er lang, det er rigtigt der ikke er flere end 16 producenter, men de har altså temmeligt mange produkter hver især. Hov hov, jeg skrev at jeg har arbejdet alt rigeligt med det til at vide hvad det kan. . Jeg kan lave ting ud fra et diagram, lave printet og samle komponenterne. Men se, nu har jeg jo allerede fået en masse info.
Jeg syntes ikke jeg væver, overhovedet ikke. Jeg spørger konklret om hvad det ville være den bedste opstilning, det kan da ikke være så svært at svare på????
De inverterer må vel et eller andet sted ligge på et ønsket indgangs spændning, og den må vel være nogenlunde global?
Hvis de data du er kommet med omkring ydeevnen til solpanelerne er rigtige, så ved jeg jo allerede derfra hvor mange der skal i serie når jeg ser inverterens datablad. Og så er det jo nemt at gange det op for at få det ønskede antal Watt.

Annonce
Jamen Franz... så er det bare at komme i gang...
Når du nu har fundet de her billige paneler og regnet fragten til dk ud med inverter, montage stativ, kabler+++ så er jeg sikker på at vi er mange der gerne ville vide hvad du har fundet....

Vi har da vist helt tabt trådstarteren

mvh jens

Ja du har fuldstændig ret. Tråden handlede om solceller og nettomålerordningen. Hvis nogen ønsker mere info vedrørende nettoafregning, så kan der læses lidt om det her: www.solia.dk/nettoafregning.php
ja jo rigtigt undskyld...
syntes egentlig bare selve svaret var kommet frem....
Tjaaa, indtil videre har jeg fundet priser frem til et anlæg der har et produktion på 3000 KW per år, CIRKA.
Og det vil koste mig omkring 48000 kr, inkl godkendt inverter (afhænger lidt af at man jo ikke rigtigt ved hvad der bliver godkendt ud fra den liste der findes). Har ringet til en del i DK der leverer anlæg, og deres pris starter ved 78000 kr for et gør det selv anlæg. Så 30000 er da hjemme. Men, ååhjo, kritikerne skal nok finde fejl og mangler ved mine data :-)
Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis