Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ja, der er mange der gerne vil sælge solceller, og tak for henvisningen til vores økonomiberegner fra Solarglas. Kommentarer til økonomien ved solceller senere i indlægget.

I 2011 er interessen for solceller i Danmark vokset enormt, herunder de spørgsmål der bliver stillet på diverse fora, bl.a. den tråd du læser lige nu, og ja der er mange der byder sig til. Desværre er en del af firmaerne og deres produkter ikke seriøse. I Danmark er der næsten ingen solceller installeret per indbygger ift. Tyskland. Danmark er således et meget jomfrueligt marked for solceller, og der vil formentlig indenfor kort tid opstå en masse problemer med nogen af de kvalitetsmæssigt dårligste anlæg. 

Årsagen er, at det meste af debatten i medierne og på Internettet består i at forstå Nettomålerordningen og hvor man kan finde den billigste pris for et anlæg. Hvis det er de to spørgsmål , der styrer købsbeslutningen, vil vi se problemerne. 

Der er meget andet, der skal tages hensyn til inden valget træffes, og det kræver en seriøs rådgivning:
- selve solcellepanelerne - er der plus/minus tolerance eller kun plus tolerance? Hvordan er den mekaniske stabilitet (rammedybde, skruet eller presset sammen), glastykkelse, er de testet for saltvand, hagl eller ammoniak (tæt på stalde)? Godkendt til standard vindtryk på 2.400 Pa eller godkendt efter den udvidede norm på 5.400 Pa.
- garantier - hvem giver garantien og hvordan får man fat på vedkommende efter 15 år? Er der mulighed for tillægsforsikring?
- montagestel (type, kvalitet m.m.) - der er ligeså mange typer montagestel, som der er forskellige typer tage. Der er altså ikke noget, der hedder et standardmontagestel. Der skal tages hensyn til statik, dvs. snelast og vindtryk ift. de omgivelser taget befinder sig i (indre by eller åbent landskab).
- Vekselretter - er den godkendt af Energinet og overholder den de nye regler fra 2012. Hvordan er den effektivitet? Hvor meget støjer den? Lukker den ned ved et overdimensioneret anlæg eller konverterer den overproduktionen til varme?

Ovenstående spørgsmål er ikke udtømmende og blot for at illustrere, at solceller ikke umiddelbart er et gør-det-selv projekt. Solcellerne skal ligge på taget i 30-50 år, og producenternes lange garantier forudsætter en korrekt projektering og montage. Med vejledning fra en kyndig fagmand, er der dog meget der kan gøres selv.

Bedøm selv de enkelte leverandører om de er seriøse og om de kan rådgive dig som kunde. I Solarglas har vi valgt udelukkende at sælge tysk topkvalitet produceret i Tyskland (nej ikke produceret i Kina og ompakket i Tyskland).

En kort kommentar omkring degenerering tidligere i tråden. Der har været forskellige bud på degenerering. Erfaringerne fra Tyskland har vist, at solceller degenerer med ca. 6% over en 20-årig periode. Det giver 0,33% per år. Igen er der forskel på kvaliteten af solcellerne. Alle leverandører skriver dog vejledende 0,5% per år.

Økonomiberegner
I et tidligere indlæg blev der henvist til vores økonomiberegner: http://www.solarglas.dk/finansiering.aspx - midt på siden er et link.

Den er udviklet i 2011 med den ambition, at den er den mest fyldestgørende på markedet, dvs. tager hensyn til finansieringsomkostninger, evt. realkreditbidrag, BoligJobfradrag/håndværkerfradrag og en del mere. Desuden kan den både vise resultatet af en investering med og uden saldoafskrivninger på solcellerne (både ved Topskat og Bundskat).

Derudover har vi fire vinkler, som beregneren skal illustrere afhængig af kundetype:
- Tilbagebetalingstid - hvor lang tid tager det at betale investeringen hjem? Et simpelt begreb, der ikke siger ret meget, når det sammenlignes med andre typer investeringer!
- Nettobesparelse/Indtjening - hvor meget har jeg sparet/tjent?
- Intern rente - sammenligner med andre investeringer.
- Likviditet - skal jeg have penge op af lommen?
De fire vinkler illustrerer de forskellige typer af købere. De skal hver især have svar på det spørgsmål, der er vigtigst lige dnetop for dem.

Til sidst vil jeg igen opfordre til selv at bedømme de enkelte udbydere på kvalitet, troværdighed og seriøsitet. 


Mvh

Niels Lund

[email protected]

Http://www.solarglas.dk 

Det kan i DEN grad svare sig at købe tingene i udlandet. Bare inverteren koster næsten kun halvdelen i tyskland. Endnu mindre hvis du går efter visse kinesiske modeller. Og ja, det priser er hentet ud fra positiv listen. Solceller er også billigere via Ebay.
Mit spørgsmål er hvad disse invertere skal have af Volt ind, eller det er måske lige meget, den inverterer bare hvad den kan få fat i????? Skal nemlig selv til at sætte et sammen, men mangler lige at hitte ud af hvad solceller der bedst kan svare sig.

Mvh
Franz
Undskyld, fik lagt 2 indlæg ind :-)
Skrevet af Franz på 29 dec 2011 17:27
Det kan i DEN grad svare sig at købe tingene i udlandet. Bare inverteren koster næsten kun halvdelen i tyskland. Endnu mindre hvis du går efter visse kinesiske modeller. Og ja, det priser er hentet ud fra positiv listen. Solceller er også billigere via Ebay.
Mit spørgsmål er hvad disse invertere skal have af Volt ind, eller det er måske lige meget, den inverterer bare hvad den kan få fat i????? Skal nemlig selv til at sætte et sammen, men mangler lige at hitte ud af hvad solceller der bedst kan svare sig.

Mvh
Franz

Det er ikke ligemeget med hvilken spænding du føder inverteren med. Og du skal nok ikke regne med at få hjælp fra nogen af de danske solcelleforhandlere/importører . . . det er nok lidt at pisse på deres ryg at købe i udlandet og bagefter spørge om råd og vejledning i DK.
Det er jo så også lissom derfor at jeg spørger her. Men okay, skal da nok trække mit spørgsmål tilbage. Kan da heldigvis henvende mig til sælgerne af inverterne.
Tak for hjælpen....
Annonce
Skrevet af Franz på 29 dec 2011 17:27
Det kan i DEN grad svare sig at købe tingene i udlandet. Bare inverteren koster næsten kun halvdelen i tyskland. Endnu mindre hvis du går efter visse kinesiske modeller. Og ja, det priser er hentet ud fra positiv listen. Solceller er også billigere via Ebay.
Mit spørgsmål er hvad disse invertere skal have af Volt ind, eller det er måske lige meget, den inverterer bare hvad den kan få fat i????? Skal nemlig selv til at sætte et sammen, men mangler lige at hitte ud af hvad solceller der bedst kan svare sig.

Mvh
Franz

Det er ikke bare lige at finde ud af, men det er dog muligt. F.eks. hvis du vælger SMA (sonny boy), de har et program (Sonnydesign) på deres side, hvor du kan finde ud af hvor mange paneler, du skal/kan sætte på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at se hos Danfoss, mon ikke de opgiver de nødvendige data.
http://www.danfoss.com/BusinessArea...Indoor.htm

Nok ikke til Kinapriser, men mon ikke kvaliteten er en hel del bedre, Danfoss har jo årelaag erfaring med inverter teknikken.
Der er da også sælgere af solpaneler, der benytter Danfoss invertere. (sådan et firma ville jeg nok købe hos, hvis det blev aktuelt)

mvh jens


 

Tusind tak, dejligt med et sagligt indlæg :-)
Har været inde på deres side, men det eneste jeg kan finde er en udregning baseret på 12 volt forbrug.
Kunne du måske hitte et link, pretty pretty please :-)

Mvh
Franz
Til Jens.

Hvad jeg kan se ud fra datasheet på deres ULX1800, så vil det dælens monstrum gerne have et sted mellem 180 og 310 Volt ind, kan det virkeligt passe?
http://danfoss.ipapercms.dk/Drives/DSI/Brochures/UK/UniLynxGB/

Doughh det er mange volt :-)

Mvh
Franz
Skrevet af Franz på 29 dec 2011 19:56
Til Jens.

Hvad jeg kan se ud fra datasheet på deres ULX1800, så vil det dælens monstrum gerne have et sted mellem 180 og 310 Volt ind, kan det virkeligt passe?
http://danfoss.ipapercms.dk/Drives/DSI/Brochures/UK/UniLynxGB/

Doughh det er mange volt :-)

Mvh
Franz

Det er helt normalt, per solcelle panel kommer der jo 60 -80 volt ud af, og de bliver sat i serie.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 77 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis