Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

107 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg forstår det må det max være på 6 kw, hvis du vil sende strømmen ud til elselskabet, og så hente den gratis igen, når du har behov.
mvh jens



 

 

Jeg har forstået det som at anlæget må godt være større, men du må max sende 6 kwp tilbage i nettet, dvs der skal være en dims på din omformer som gør at den max sender 6 kwp tilbage til nettet.

så du kan godt lave et større anlæg, men kun hvis du selv kan forbruge den ekstra strøm anlægget producerer, eller er det spild af penge at installere det..
Max effekten ud mod nettet er 6,0 kW.
Du har to muligheder for at begrænse anlægget. Enten ved at opsætte max 6,0 kW solpaneler, eller ved at have max 6,0 kW på inverterne.
Med mindre solen skinner fra en skyfri himmel fra den rigtige retning og højde, og der er noget luft/blæst til at køle panelerne producerer panelerne ikke alt hvad det kan. Det vil være tilfældet langt det meste af tiden. Derfor mener jeg at man med fordel kan opsætte flere paneler, lad os sige 15% ekstra, og lade inverterne begrænse ud mod nettet. Endvidere skal man også have i tankerne, at panelerne om 10 år har tabt ca 10% af kapaciteten. Det er man kommet i forkøbet ved at have sat lidt mere op. Omvendt, så sker der en rivende udvikling indenfor solteknologien, så måske er der om føje år bedre teknologi til lavere pris på markedet med alt deraf følgende, f.eks at det kan betale sig at skifte paneler til en ny slags. For slet ikke at nævne hvordan en politisk beslutning kan ændre alle forudsætninger.
Sætter man ekstra paneler op i forhold til inverterkapaciteten skal man imidlertid være opmærksom på, om ens invertere kan håndtere den ekstra effekt. Jeg har forsøgt at få et konkret svar fra diverse firmaer, men det bliver noget tågesnak. Egentlig burde det ikke være så svært. En simpel dyppekoger i varmtvandsbeholderen og en regulering der kobler den ind og ud burde ikke være så vanskelig at lave, men pt har jeg altså ikke fundet et brugbart svar.

En meget vigtig betragtning inden man begynder på alverdens overvejelser er, at man selv skal kunne aftage den samme mængde strøm som man producerer målt over et år. Den strøm man selv forbruger modregnes og har derfor en værdi på godt 2 kr pr kWh, mens den overskydende strøm, som sælges til nettet, kun har en værdi på 0,60 kr pr kWh.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Først og fremmest: det er ikke 6kWh men 6kW du må ligge ud på nettet. kWh er en enhed for energi og kW er en enhed for effekt. Du må lave alle de kWh du overhoved kan, der er ingen begrænsning på dem, kun på den mænge af effekt du smider ud på nettet på én gang.

Som Chr. siger, så er den bedste løsning at du lader inverteren være den bedste faktor. Det er ikke solcellernes effekt der bestemmer hvor stort dit anlæg er, men inverterens mærkeeffekt. Der er en virksomhed her i DK, der har en 6kW inverter der kan tage 12,5kW solceller. Denne løsning kan give op til 10.000kWh om året og nettomålerordningen kan bruges.

Mvh Carl
Jeg tror du mener Carl.
Jeg vil også gerne vide mere om den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af KentAJ på 25 dec 2011 11:44
Chr. Hvad hedder den danskeproducent? Vil gerne læse lidt mere om det.

Er det mig du mener? Mit brugernavn er crh og ham de skriver før mig kalder sig Chr. Sjovt tilfælde 

Mvh Carl
Det er ikke en dansk producent, men en dansk virksomhed der importerer inverteren. Invteren er europæisk designet og produceret.

Princippet er at man tager en stor inverter og begrænser udgangen til kun at lukke 6kW effekt ud på elnettet. I det her tilfælde, tages der en 10kW inverter, som har et max. input på 12,5kW solceller. Inverteren "nedgraderes" med et stykke software, så AC siden er på 6kW.

Det der sker, er at inverteren starter tidligere op end f.eks. en ren 6kW inverter, og den når max punktet hurtigt i løbet af dagen. Så holder den denne max produktion længere tid og går senere "i seng". Hvis der monteres 12,5kW solceller, optimalt placeret, er den beregnet til at kunne levere op til 10.000kWh på en gennemsnitlig dansk sommer. Og eftersom den er begrænset til 6kW output, så kan der anvendes nettoafregning på dette anlæg. Inverteren er også godkent af Energinet.dk og er på deres positivliste.
Skrevet af crh på 25 dec 2011 12:20

Er det mig du mener? Mit brugernavn er crh og ham de skriver før mig kalder sig Chr. Sjovt tilfælde 

Mvh Carl

oops. Ja, jeg havde læst brugernavnet omvendt. Det var dig, som jeg mente. 
Og takker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for alle svarende

Der er mange ting til at forholde sig til, kan jeg høre. For lige at sumerere dem op indtil videre:
1. Der må max kunne sendes 6kwp ud på nettet med nettomålsordningen
2. Den må godt være større end 6kwp, men så skal den begrænses til 6kwp
3. Solcellerne falder 10-15% i ydelse, så det skal man lægge på i antallet af solcellerne, for at beholde max kapacitet efter 10 år
4.?

2 spørgsmål, skal Inverteren være godkendt i DK (ud over CE godkendelse), eller er det nok at el installatøren godkender den?

Hvis jeg forbruger 5kwh årligt, men producerer 11kwh, må jeg så bruge nettomålsordningen og få betaling for det overproducerede strøm, samt få dækket mit eget forbrug, eller er det ikke lovligt?

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Der er yderligere 97 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis