Hjælp til at bygge garage sammen med eksisterende bygning

Hej og glædelig jul

Skal til sommer igang med mit garage projekt, og er næsten klar med alle detaljer, 
MEN

der er stadig en detalje som bliver ved med at drille.
Jeg skal have bygget en garage med tilhørende skur bagefter, garage og skur er med sadeltag, og skal bygges om af det eksisterende hus´s endegavl, men kan ikke finde ud af hvordan det bliver pænest, Vil gerne at man kan gå fra min bryggersdør og ud i garagen uden at blive våd.

Billede 1
et billede som det evt. kunne laves, men ville gerne et mere stilfuldt resultat Nogen ideer?


Billed 2 Den garage vi skal have bygget.


Billede 3 huset det skal bygges op af. Garagen skal ca. gå hen til hvor skraldespanden står  


Spær til den nye garage kan hvile på det eksisterende hus´s mur. Så måske man kunne lade det nye tag fortsætte ind under husets udhæng ?

Ideér og evt billeder modtages med kyshånd

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår det sådan at CARPORTEN skal have samme længde som gavlen er bred på dit hus. Og at dit hus er det på billede 3.

Men der er jo visse begrænsninger i bygningsreglementet som skal overholdes. Primært gælder at carporten ikke må være mere end 2,5 meter høj indtil en afstand af 2,5 meter fra skel.
(Hvilket reelt udelukker løsningen på billede 2).

Reglerne fremgår af BR10, men læses nok nemmest i SBI 230:

http://anvisninger.dk/Publikationer/Sider/@6b25a9a487c7470d0025794b005a9ae2

Udover ovennævnte 2,5 meters regler er der "Det skrå højdegrænseplan" og undtagelsen fra det skrå højdegrænseplan vedr. gavltrekanter. (du kommer alligevel til at sætte dig lidt ind i dem hvis du selv vil lave ansøgningen om byggetilladelse)


En mulig løsning i dit tilfælde ville være at lave carporttaget som en valm. En såkaldt helvalm. Hvis du forestillede dig at du forlængede taget på dit hus helt ud til skel. Og med en kæmpe brødkniv bortskar den del der der lå over 2,5 meter i skel og gavslpidsen på dit nuværende tag. Sådan ca.

Prøv at Google på "tag valm"

Men ved nærmere eftertanke skal taget starte i meget lav højde ude ved skel for at det kan lade sig gøre.

Der er nok en grund til at langt de fleste carporte i skel er med (næsten) flat tag. Men der er mange andre muligheder, vent og se! :o)
Hej, carporten skal ikke have samme længde som gavlen er bred, den skal stoppe lidt før halvt inde. lidt ligesom på billede 1.

Ang. bygningsreglementet, kan jeg se bort fra dette, da der i vores lokalplan står at vi må bygge helt op til naboskel, dog maks op til 8,5 meter i højde, maks 12 meter langt, og maks 50 m2.
Det tror jeg ikke et øjeblik på. :o)

For det du påstår er at du må bygge en 8,5 meter høj, 12 meter lang og 4 meter bred, (svarende til 50 m2), carport i skel.
Den bygning skal nok vække jubel hos din nabo til højre. :o)

Der må foreligge en misforståelse. Prøv evt. at linke til pågældende lokalplan.
Årsagen til at det har været muligt at opføre en carport som på billede 1 er (formodentlig) at den ligger mindst 2,5 meter fra vejen.
http://soap.plansystem.dk/pdfarchive/20_1057547_APPROVED_1193694361656.pdf

stk 7.1.5

har haft en plan og miljø ingeniører fra Rambøl, som til dagligt arbejder med dette, til at læse lokal planen igennem, og derfra har jeg fået fortalt at dette var muligt, da det er de samme regler der er gældende som i bygningsrelegmentet, dog at når man bygger i skel her, gælder der de samme regler som efter de 2,5 meter fra skel efter bygningsreglementet.

(skal lige oplyse at min nabos garage er 12 meter lang, 3,5 meter høj med fladttag, og stå i skel, og deres er blevet godkendt)



Annonce
Det må stå sløjt til hos Rambøll for tiden!

§ 7.1.5 andet afsnit: Under iagttagelse af bygningsreglementets bestemmelser må ……. osv.

Betyder lige præcis at bygningsreglementets krav skal overholdes.

(Bortset fra kravet om 1 meters afstand fra sti og legeplads, som er en ændring i forhold til bygningsreglememtet)

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id38/0/42/2

Hvis din nabos garage er godkendt med den udformning er det fordi der er givet dispensation.

Hvilket du jo formodentlig osse kan få, både i forhold til lokalplanen og BR10.

Få en snak med din komune om det.

Hvis jeg ikke har misforstået det hele, vil du bygge som billede 1, det tror jeg ikke der er noget der forhindrer det, men snak med naboen før du begynder.

Her er en pjece der i forståeligt sprog fortæller om reglerne: http://www.byggepjecer.dk/pdf/4740-garager.pdf

Med hensyn til udseendet er det bedst at taghældning og materiale er det samme som på huset, hvis carportdelen er bred nok bør du tænke på at lave den del som lukket garage.

Er det bryggersdøren man kan se midt i gavlen på billede 3?
Kan den flyttes hen mod hjørnet så man kan gå direkte ud i carporten?
Hej AKSELJ

Tak for linket, det kunne godt gå hen og blive meget brugbart

Det er nemlig præcis som på billede 1 at det skal laves, men som sagt håbede jeg på en ide til en lidt mere elegant løsning på tag og gavl sammenbygningen.

Måske lidt ligesom i dette


Men ville jo egentlig helst at carportstaget kunne gå ud i fuld længte inden det blev bygget sammen med gavlen.

Ang: bryggersdøren, så sidder den ca 1 m fra hjønet af huset, så det er ikke noget problem at få den ind under carporten.

Du kunne jo lave dit tag om på huset, med valmede gavle, og så lave en løsning som den her.
Det syes jeg er pænt.
 
En løsning som billede 1 bliver nok aldrig elegant, så hellere et fladt tag på carporten...

mvh jens


 


 

Hej Je_ns

Tror ikke rigtigt at mit hus vil egne sig til valm tag, men flot ser det ud

Dog er jeg heller ikke ude på at skulle lave hele min tag konstruktion om "bare" pga en ny garage.

Tror måske bare at det bliver en af nedenstående muligheder.

Enten bygget sammen med et lille stykke fladt tag:


eller bare den fritstående model:


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis