95mm reglar og 98mm sømpistol?!

Hejsa alle.

Jeg har flere steder herinde læst at tømrene bruger en sømpistol til at sætte 95mm reglar op til isolering, med 98mm søm..

Så jeg har købt en deWalt Link sømpistol, og en bunke 98mm ringsøm dertil.
Idag ville jeg så teste vidundret, og sømmet kommer jo max 2mm ud på den anden side af reglaren, det kan intet jo sidde fast med, jeg har justeret pistolen så den skydder sømmene så langt ned som den kan..

Hvad hulen gør jeg forkert?
Kan det være min luftslange der er for lille indvendig ø er 8mm.
Eller skal jeg fuske lidt med pistolen, så den skydder sømmet endnu længere ned i reglaren?

Gode råd modtages, inden jeg bare køber en flok rigtigt lange skruer

Mvh
Morten


 


Mvh

Morten

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du justeret lufttrykket op til max, som er 8.3 bar?
En 8 mm slange, mener jeg er ok, hvis den er max 6-8 meter lang.
mvh jens


 


 

Men sømmet bliver vel ikke slået længere ind end stempelet kan nå?

Hvordan forestiller du dig at sømhovedet skulle ende f.eks. 50 mm inde i træet?

Hvis du derimod bruger en boltpistol, med patron, virker den som et gevær der "fyrer bolten/sømmet af"

Vil jeg tro! :o)
Jeg ved ikke hvad jeg har forestillet mig, alle siger bare at det er hvad tømrene gør, jeg har hele tiden tænkt "aaarrrhhh kan det overhovedet lade sig gøre", men nu får den en tykkere slange og lidt mere tryk

Mvh

Morten

Haha jojoo det kunne jeg godt have gættet mig til Men har flere steder læst at tømrene gør det andet, og så bare skyder 2 søm pr spær krydsning..

Mvh

Morten

Hvad skruer skal man så bruge til 95mm reglar, til at sætte dem på spærene med? Og skal der forbores i reglarne? Er 6 x 120mm eller 6 x 140mm skruer godt nok, og hvor mange pr spær?

Mvh

Morten

Mener tommelfingerreglen er 2/3 af skruen skal være gennem materialet

 

Jeg ville bruge nogle "sømbeslag" af passende udformning, og så skrue dem fast, med beslagsskruer...

mvh jens

Skruer er langt nemmere at håndterer end beslag.

Hvis det er rigtig forstået at skruerne skal igennem de 95 mm regel inden de bider i spæret så er 140 mm nok passende. Og med en almindelig kraftig bore/skruemaskine kan du mageligt iskrue uden forboring - i alm. blødt fyrretræ. Hvis du anvender lange bits kan du endda undersænke skruerne et par cm eller 4.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis