Flæskesteg

Er der mon nogen der ved hvad det vil sige at "ridse benene" inden stegen sættes i ovnen. Det skulle angiveligt være for lettere at kunne få benene ud bagefter.

Normalt køber jeg flæskesteg uden ben, men denne gang var det altså bare det kød der så bedst ud og i den rigtige størrelse...

Hvad med tid og temperatur, er der store ændringer i dette? Jeg syntes ikke at kunne finde noget brugbart ved hjælp af oraklet google...

 Gør det rigtigt fra starten!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du lægger et snit langs eller skal vi sige PÅ benet. Så bliver det lettere at få ud når stegen er færdig..
Det kan give mere smag at det sidder der under stegningen..

Der er stort set ingen forskel i tiden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du  skal bare stege den som du plejer. Når stegen er færdig og mør kan du lægge den på siden og skære langs benene, du behøver ikke at ridse i forvejen - og server dem sammen med stegen - de smager forrygende.
Jeg køber helst flæskesteg med ben - de giver smag til stegen.

vh
gug
Flæskesteg SKAL være med ben, spørger man mig. Er benene taget af inden stegningen er det et stort blødende sår, hvor saften løber fra = tør steg.

Stegetermometeret skal sættes et par cm fra benene. Det er det koldeste sted i stegen. Husker jeg rigtigt skal sluttemperaturen være 63-64ºC. Og så skal stegen ligge ca 15 og trække.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Lad da endelig benene blive i stegen under tilberedningen uden at snitte langs benene. Det vil kun give udsivning af saft fra stegen, hvilket er en meget stor synd.
Nå stegen skal skæres ud, kan man da bare skære på skrå efter benene, og så er det overhovedet ikke svært. De skrå endestykker med stegeskorpe på, kan du bare give til mig!
Er det en kamsteg, er det meget vigtigere at koncentrere sig om at få en sprød svær, og så kan man for min skyld beholde meget andet for sig selv. En ribbenssteg skal også bare steges med ben og skæres på skrå og så skal den være med så meget "krølfedt" på oversiden, som muligt.
Dertil gives rød vin i rigeligt mål, og efterfølgende en mulighed for en "morfar"
God Jul

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak til jer alle.

Der bliver rigeligt at det hele, men jeg får sku' nok ikke en morfar før alle gæsterne er gået og ungernes gaver samlet...
-mon så ikke der skulle være et stykke steg til natmad???

God Jul til jer alle

 Gør det rigtigt fra starten!

Annonce
Skrevet af ktm på 22 dec 2011 14:23

Er det en kamsteg.....

God Jul
Det er diskussionsemne med min svigerfamilie. De mener at flæskesteg er ribbenssteg, mens jeg mener det er kamsteg. De hævder at kamsteg altid bliver tør, hvilket jeg har modbevist gentagende gange.
Hvad mener I andre?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg holder på kam.

Ribbensteg er efter min overbevisning discount udgaven. Sværen er god, men der er ikke så meget kød på.

 Gør det rigtigt fra starten!

Chr.

Kan det være noget svigerfamilien hævder for at du skal lave kamsteg???

 Gør det rigtigt fra starten!

Skrevet af Mirage 28 på 22 dec 2011 19:39
Chr.

Kan det være noget svigerfamilien hævder for at du skal lave kamsteg???
Nej, bestemt ikke. Min svigermor så meget betænkelig id, da jeg et år kom med kamsteg og lovede at lave den selv. Hun bemærkede endda, at det var godt der også var and!

Well, hun har også engang sagt, at havde hun mig på kost, så havde hun ikke haft en trevl på kroppen, til hvilket jeg replicerede, at jeg ville stoppe med at spise i god tid inden det skete....

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.



Well, hun har også engang sagt, at havde hun mig på kost, så havde hun ikke haft en trevl på kroppen, til hvilket jeg replicerede, at jeg ville stoppe med at spise i god tid inden det skete....

Chr.

Du er dog i særklasse en klog og pragmatisk mand!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis