Ombygning af garderobeskab til skråvæg

Hejsa

Jeg vil gerne have lavet indbyggede skabe til mit soveværelse, men har ikke lyst til at bruge mange tusind kroner på det.

Så jeg overvejer at købe nogle Pax skabe brugt som 'indmad' og herefter købe låger til (ikke skydedøre).

Problemet er bare at jeg har 232 cm til loftet samt en skråvæg. Jeg vil gerne have at skabet går helt til loftet og derfor er Pax i højden 201 ikke højt nok mens den på 236 er for høj.

Jeg vil derfor gøre skabet lidt lavere samt skære det til i den side hvor der er skråvæg så det passer ind.

Derfor har jeg brug for nogle gode råd fra jer kyndige mennesker:-)

Skal jeg fjerne de overskydende cm fra toppen eller kan jeg gøre det i soklen?

Kan jeg 'bare' skære i toppen af sidestykkerne og så sætte selve topstykket på igen med nogle beslag?
Hvad skal jeg være opmærksom på ved tilpasningen af skabet ift skråvæggen?
Hvordan får jeg skåret lågerne til så det bliver pænest og ikke kan ses.

På forhånd tak for hjælpen.

VH Katja
PS det er ikke mig selv som kommer til at lave det hele men min far som er håndværker. Han har dog ikke prøvet at lave dette før og derfor jeg søger lidt gode råd.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Katja

Nu kender jeg ikke de omtalte Pax skabe? Så er lidt på bar bund med hensyn til dette.

Du skal have skåret af (er det på den lange led (bredden) kan være flere meter, eller bare et hjørne (dybden) typisk 600 mm. du skal ha skåret væk?

Det er nødvendigt at vide for at råde og hjælpe dig/jer.

Derpå skal du have din far til at sætte en plade (i samme smig som væggen) på sådan at siden af skabet og overdelen & bagklædning har forbindelse naturligvis. (giver skabilitet) i dit skab.

Det kan gøres ved at bruge nogle skruer som undersænkes, de bliver alligevel ikke at se. (for oven og på siden ind mod væggen) i borer for med et passende bor for ikke at flække materialet skabet er lavet af, evt. med en liste som forstærkning.

Kan i så ikke lave en form for fodfri (ligesom i et køkken) og en plade for oven til at lukke af med.

Et par fotos ville nok være nemmest at hjælpe ud fra billeder siger nogle gange mere enmange ord, hvis du forstår hvad jeg mener?

Lågen (kan være en Mdf plade) som kan males skæres ( med en håndrundsav hvis i har en sådan ) en' streg at save efter eller aller best en lang ret liste at "køre mod"til i samme smig som skabet således at lågen passer med "ydersiden af skabet" Hængsles efter eget ønske (der findes et utal af typer at vælge mellem.

Håber mit indlæg har hjulpet jer lidt på rette vej.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
Du skal save det af soklen, som er 68 mm høj, har selv lige lavet den operation pga. loftshøjden, det bliver pænest hvis det bliver savet med dyksav, ved din skråvæg er du nød til at save det ned i højden og så evt. samle det med en liste eller vinkler.

Mvh Steen

Hej Begge to
Tak for jeres svar.
Maskinsnedker: jeg viser lige min far dit svar for jeg er ikke sikker på ar jeg forstår det. Pax skabe et helt klassiske garderobeskabe fra IKEA hvor toppen skal kortes af så skabet bliver lavere ( evt i soklen som Steen skriver) samt have skåret et hjørne af side-delen af skabet. Lægger lige et billede op når jeg finder et.

Steen: Det lyder umiddelbart som den nemmeste løsning men kan jeg gøre det uden at påvirke stabiliteten?
Hvad med lågerne? Skal jeg skære dem til i top eller bund? Kan man skære højglanslåger uden de går istykker?
Vh Katja
klmaric

Da Steen ikke har svaret på dit spørgsmål ang. om du kan skære i højglans låger, vil jeg gerne komme med et lille indkast ang dette.

Det vil jeg mene, (ved ikke hvilket værktøj i råder over, men et gæt er en håndrundsav) med en ny eller ny-slebet hårdtmetals savklinge, som kun lige godt og vel kan nå igennem pladen, husk at bruge malertape eller andet kraftig tape hvor sav-snitter skal være.

Har du en stump låge, kan du lave en lille prøve med & uden tape inden det endelige snit.

Du/i trykker tapen godt i-mod lågen inden i skærer med en langsom & jævn bevægelse uden stop.

For at undgå ridser fra rundsaven på lågen kan du med fordel klæbe malertape på
"sålens underside"

Jeg vil mene at du bedst kan skære af i bunden.

Du skal have en plade sat i-mellem ( med nogle små møbel vinkler på indersiden, brug små og korte skruer hvor du har skåret hjørnet af for at få stabilitet på skabet igen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også