Censor styring af lys - mulighed for frakobling.

Jeg har i min entre noget lys der bliver tændt og slukket af en bevægelses sensor der er koblet til mellem lampen og lampeudtaget.

Jeg kunne nu godt tænke mig at få lavet lidt om på det for katten tænder også lyset derude om natten. Så kunne godt tænkte mig at indskyde en timer så der ikke var strøm på i et vist tidsrum, men samtidig kunne jeg så også godt tænke mig at kunne overstyre det hele og så kunne tænde lyset manuelt, dog men sensoren, er det muligt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja.

Er dog ikke helt sikker på, hvad du mener med: "manuelt, dog men sensoren"
Der skulle så "manuelt, dog med sensoren"

Altså at man kan overrule at uret havde slukket fx hvis man en dag har gæster og det kunne være rart at der var lys i entreen. Det skulle også helst være en løsning der ikke kræver at man skal til at koble uret fra....
Hvis du har eller vil sætte et ur på, kan du overrule/bypasse både ur og sensor ved at forbinde en enpolet afbryder mellem fase og tændledning. Når den er tændt, brænder lyset indtil, du afbryder igen. Du kan også bruge urets eventuelle MAN knap til at tænde lyset konstant.

fase

Lyscensore kan godt finde på at stå tændt hele tiden. hvis man afbryder strømmen og slutter den igen.
Jeg vil foreslå du lader censoren stå konstant, med fase og nul.
Derimod kan du bruge udgangen fra censoren til lampe, der kan du sætte et ur til at bryde den, hvis du ikke ønsker, at censoren tænder lyset.
Ligeledes kan du bare lave en kontakt, der ligger fase på den udgang, på den anden side af brydekontakten i uret, så kan du tænde lydet efter behag.
(du skal naturligvis bruge samme fase/sikring, som der er i tilgangen på sensor)

Men kan du ikke skrue ned for følsomheden på censoren, så katten ikke tænder lyset.

Jeg har lige skiftet mine jo-el lyscensore ud, da de var noget ustabile (var beregnet til sparepære) med nogle af bedre kvalitet, jeg købte 4 stk Servodan hos den lokale elektrikker.
Ikke skræmmende dyre, og den gode Instalatør, tilbød ovenikøbet gratis telefon support, hvis det kneb med tilslutningen. (det blev nu ikke aktuelt)

mvh jens


 


 


 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis