Vaskemaskine - udskiftning af lejer

Hej LDS´ere,

Jeg har en 4 år gammel AEG Electrolux Lavamat vaskemaskine hvor lejerne er gået. Jeg har skrevet til AEG og fået oplyst at en udskiftning af disse af deres montør vil koste et sted imellem kr.  4.000 - 5.000,- hvilket jeg ikke er interesseret i, da maskinen har en nypris på kr. 7.000,-

Jeg har derfor overvejet at undersøge reservedels prisen for nogle nye lejere og så udskifte dem selv. Er der nogle af Jer der har erfaringer med dette og kan sige om det er til? Kræver det speciel værktøj og er det meget tidskrævende?

Jeg er jo elektriker og LDS´er, så værktøj er ikke fremmede for mig

Men har hørt nogle sige at det er noget værre møg at skifte og nogle siger at det er nemt!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Wezio

Da ingen anden har svaret endnu vil jeg gerne give mit besyv med.

Uden jeg på nogen måde har en hel masse erfaringer med noget sådant.

Den eneste måde (som jeg ser det) at finde ud af det på er at skille vaskemaskinen ad, så se du hvor svært det vil være at skifte, jeg har hørt fra en elektriker at han har skiftet lejer i vaskemaskiner.

Så hvis du ikke medregner en service montørs timeløn transport osv. kan det helt sikkert godt betale sig.

Har erfaring for at man ikke skal være bange for at undersøge tingene, selv om min viden om det pågældende kan ligge på et meget lille sted.

Alternativet er at købe helt nyt eller en "dyr" reparation af en hvide-vareservice som koster mange penge.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
prøv at tage låget af vaskemaskinen og se om på bagsiden af den.Hvis der sidder et lejekryds er det ikke så slemt at skifte lejer da de sidder der i og krydset kan ret nemt pilles af og lejer kan slås ud med en dorn.Der sidder sandsynligvis osse en pakning denne skal osse skiftes til en ny
Hvis der ikke er noget lejekryds er det straks værre da tromlen skal ud og skilles ad da lejerne sidder der i (det tager ca 4 -5 timer så er den samlet igen)du kan dog osse vælge at købe en helt ny tromle til den (koster ca 2000)hvis du vælger at skille den ad så skal du huske at give samlingerne i tromlen noget flydende pakning/silikone da den ellers ikke er tæt længere

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
prøv at tage låget af vaskemaskinen og se om bagsiden af den.Hvis der sidder et lejekryds er det ikke så slemt at skifte lejer da de sidder der i og krydset kan ret nemt pilles af og lejer kan slås ud med en dorn.Der sidder sandsynligvis osse en pakning denne skal osse skiftes til en ny
Hvis der ikke er noget lejekryds er det straks værre da tromlen skal ud og skilles ad da lejerne sidder der i (det tager ca 4 -5 timer så er den samlet igen)du kan dog osse vælge at købe en helt ny tromle til den (koster ca 2000)hvis du vælger at skille den ad så skal du huske at give samlingerne i tromlen noget flydende pakning/silikone da den ellers ikke er tæt længere

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Jeg skiftede selv lejerne i en AEG, for nogle år siden, det var modellen, med et lejekryds bag på, under den store remskive.
Det gik ganske udmærket, det er meget vigtigt, at du køber en ny pakdåse, ofte går lejerne i stykker, nettop pga, en defekt pakdåse.

PS. 2 måneder efter omgangen med de nye lejer, brændte motoren af, tja så røg den ud

mvh jens


 

Hej.
Jeg har selv arbejdet med vaskemaskiner for mange år siden.
Dengang regnede vi med at det tog 4 timer at skifte lejer. Du skal som det allerede er nævnt altid skifte begge lejer og pakninger samtidig. Det er vigtigt at du efterfølgende kontrollerer at det er tæt, inden du lukker maskinen. Er den ikke det skal du have tingene af igen. Ellers ryger lejerne i løbet af kort tid. Du skal også kontrollere akslen der går ind til tromlen. Hvis den er slidt/ødelagt nytter det ikke at montere nye lejer. Så må tromlen også skiftes, og så kan det nok ikke betale sig længere.

 

det er alle de ting der er uden om lejerne der koster i timeløn.
og tit mere end matrialer.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis