Koge mad med damp

Jeg har hørt at maden smager bedre og er sundere, hvis det dampkoges fremfor vandkogning. Er det mon sandt?

Hvor kan man købe dampudstyr, så man kan bruge sin gryde til at dampe mad?
Jeg gider nemlig ikke have en dampkoger til at fylde op i mit lille køkken.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja nu har den stået længe nok, utroligt at ingen gider besvare dit spørgsmål.
Men ja især grønsager bliver meget bedre og bevare mange af vitaminerne, hvis du dampkoger, tilberednings tiden formindskes også.
Og du behøver ikke købe dig fagtig i dyre damp kogere, du kan købe sådan en fix lille indsats til at stille i bunden af gryden, så grønsagerne ikke kommer i direkte berøring med vandet. Jeg bruger den også når jeg koger fisk og bager brød i båden.
Nu kan pasta altså ikke koges ved damp alene, grunden til at der er en kurv i en pasta gryde er en helt anden. Pasta er faktisk en følsom sag at koge, hvis du vil have den optimale oplevelse ud af pastaen. der skal lige så mange liter vand i som vægten der kommer i, d.v.s. hvis du koger 500 g. pasta skal du have 5 liter vand i gryden, pastaen må først komme i vandet når dette spilkoger  og du har tilsat den rette mængde salt, det er 7 g. salt pr. liter vand. Når pastaen har kogt det antal minutter der er angivet på pakken, skal det strakt flyttes over i is koldt vand i få sekunder. Så stoppes kogningen også inden i pastaen, og du oplever ikke at pastaen bliver fed og klistret. Det er grunden til at der er en kurv i en pasta gryde. 
 Lidt ren oliven olie og reven ægte Parmasan ost, mums det er mad.
Bedre sent end aldrig. Jeg har købt en sag i en kineserbutik, det er en kurv i bambus, til at sætte over en passende størrelse gryde hvori vandet koges, den er i 3 aftagelige etager, øverst et låg. super nemt og lækkert.
Jeg er kok, og på den kro i agerskov hvor jeg arbejder tilbereder vi kun grønsagerne med damp i specielle ovne, de behøver ingen salt, smager væsentlig bedre, end dem kogt i vand, selv kartoflerne bliver kogt deri. Kan kun anbefale sådan en, den er iøvrigt ikke særlig dyr, jeg gav en 50ér. Lille tip, hvis du skulle anskaffe dig sådan en, den skal vaskes grundigt, og dampes uden indhold første gang, ellers smager det deri underligt, jeg vaskede kun min godt, det smagte lidt af træ, ikke så heldigt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tjah !
Når jeg varmer mine frosne grønsager, foregår det på følgende måde: prikke nogle huller i plastposen, ind i microen i 6-7 minutter og de er friskkogte og stadig sprøde.
Jeg er rimeligt tosset med rosenkål, kan godt finde på at varme en pose op, hælde dem i en skål med en klat smør over. Så sidder jeg og gnasker rosenkål medens jeg ser TV.
Annonce
ja ja håndværker, det er jo ungkale metoden, du kan da også få beholdere til at dampe i mikroovnen. det dur bare ikke med de dyre poser, hvor der er metalfolie indeni , rosenkål er nu også godt,
Prøv min ynglingsmåde, at skære løg fra top til rod, bacon i grove tern, først i gryden brunes let, så hælder du de frosne rosenkål deri, lidt groft peber, låg på og dampe lidt ved svag varme til de kun lige er tøet op, det er kræs. frosne grønsager som rosenkål, ærter bønner, er gode og sunde da de bliver frosset med det samme og vitaminer og smag bevares. MEN de der poser med blandet frost så som blomkålsblandinger, fy føj da, ligemeget hvor forsigtig du koger dem bliver det til noget smat, dem er jeg ikke fan af, føj da.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Nu er jeg jo så også en halvgammel Ungkarl, så det er lige mig. Desværre kan jeg ikke med røget flæsk, det giver omgående "ræserrøv"
Men en af mine hofretter er at blangere et par hakkede løg i olie og så et halv kg. af den fedtfattige danske hakket oksekød, ned oven i Vende vende til det begynder at tage farve, så smider jeg et kg. frosne grønsager i gryden hælder lidt vand ved kryderierne har jeg tilsat ved løgene. På med et låg og så får det lov til at stå og småsimre 20 minutter, Det er mums og det mætter dejligt.
så mangler der da bare kartofler så er det en grønsags labskovs

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis