Gammel lampeudtag/roset - hjælp

Hej

Jer er lige flyttet og vil gerne i gang med at hænge lamper op. Mit problem er at lampeudtagene er meget gamle, og har tydeligvis været overmalet mange gange. De lamper jeg skal hænge op er uden jord. Som det ses af nedenstående billede er der tre forskellige skruehuse til montering af ledninger. Mit spørgsmål er så hvilke to jeg skal bruge?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp





4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De lampe udtag ser ud til at være meget gamle, så gamle at ledningerne på bagsiden formentlig er det, der blev kaldt vulkaniseret ledning. Lad endelig være med at tage udløbsrosetten ned, hvis du vil undgå problemer med smuldrende isolation. Hvilke ledninger du skal forbinde til er umuligt at afgøre ud fra dit billede, men prøv at skrabe malingen væk og se om der står noget udfor de enkelte klemmer. Du skal lede efter 0 og M. Ellers må du prøve at finde en klemme, der kun er spænding, på når afbryderen er tændt, det kræver en polsøger. Når du har fundet den, og forbundet den ene lampeledning til den klemme, sætter du den anden ledning på den af de resterende klemmer, der får lampen til at lyse.

fase
Der skulle vel aldrig være 2 tryk/ afbrydere til det rum? Men du kan roligt prøve dig frem ved at slukke for sikringen eller hpfi (den tager hele lejligheden) derefter bare bruge de to klemmer der falder dig først ind, hvis det ikke virker så må du jo bare prøve igen. Du kan ikke brænde noget af, det vildeste der kan ske, er at du ikke kan slukke lyset, eller at der slet ikke er lys  og så må du prøve igen, om ikke andet er der jo kun 3 forskellige kombinationer...

______

 MVH AL

Jeg ville tænde for loftlyset og så med en polsøger finde fasen og mellemledningen , så er den sidste nullen , som du skal bruge til lampen , så slukker du for abryderen og den klemme der stadig er strøm på er fasen som du ikke skal bruge .
Det er en rigtig gammel roset/lampeudtag måske med kun 1 kvadrat stofledninger fra jævnstrømmens tid som tiden har godt godt møre , i siden på roseten ved klemmerne er der 2 skruer en stor og en lille,  du skal bruge den lille skrue og det lille klemhul til din lampe . Brug max 10 A sikringer.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Rettelse : det er ikke en roset med skruer i siden , den her er endnu ældre.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også