Isolering af tag uden undertag

Jeg er ved at lave lidt reperationer på isoleringen bag en skråvæg inden jeg sætter gipslofter op (der havde været dyr inde og hygge sig i den gamle isolering). I den forbindelse er jeg kommet lidt i tvivl om den krævede afstand mellem og isolering. Taget er lavet med en type tagsten der ikke kræver undertag, hvorfor et sådant ikke findes. Jeg går dog ud fra at der stadig skal være en ventilations spalte mellem de trælægter tagstenene hænger på og ned til sioleringen. men hvor bred skal denne være ?

Isoleringen der hænger i forvejen er ca 175 mm tyk, jeg har købt flexibats 100 mm (var hvad det lokale byggemarked kunne klare af tykkelse) så under alle omstændigheder kommer jeg ikke til at kunne ramme den gamle tykkelse på isoleringen.

I den nuværende konstruktion er der 230 mm fra hvor dampspærre skal sidde ig ud til lægterne hvor tagstenene hænger på... altså vil der med 200 mm isolering være en luftspalte på 30 mm. Er dette nok ?

På forhånd tak for hjælpen.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grundprincippet er, at der altid skal være 50 mm ventilationspalte mellem isolering og underside af lægter, men man kan dog ved meget bølgeformede tagprodukter (eternitbølgeplader) regne ventilationen i bølgerne med i denne spalte.

Ok... så må jeg flytte loftet lidt ind mod rummet.

Der sidder i forvejen nogle aftands stykker skruet på spærrene ind mod loftet. De aktuelle er på 60 mm, kan jeg bare smække endnu et afstandsstykke udenpå så der bliver plads til isoleringen ?

Når du renoverer en sådan skråvæg, skal du overholde kravene i Bygningsreglementet (BR10), som kræver 285 mm mineraluld af den type du beskriver.

Der er dog undtagelser som skal bevises med en rentabilitetsberegning, men hvis du har hele skråvæggen blotlagt, er der jo ikke nogen særlige ekstraomkostninger at tage hensyn til.

Det er dog altid en fordel, at have et velisoleret hus og det øger komforten, samtidig den fremtidige salgsværdi hvor man nok skal se i øjnene, at de dårligst isolerede og dermed mest energiforbrugende huse ikke bliver solgt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis