1.sal, renovering.

Hej LDSére!

Jeg står overfor renovering af 1.salen i mit hus. I forbindelse med vi købte huset, fulgte der en del materialer med, her i blandt 12 mm gulvspånplade. Det gamle massive gulv der ligger der nu, er jeg på begyndt optagning af. Planen er så at jeg vil rette gulvet op på de eksisterende bjælker med nogen 125*60 reglar og efter følgende ligge 2*4 regler på "maven" som underlag for gulvspånplade. Mit spørgsmål er så nu. Kan jeg supplere de 12 mm gulvspånplader op med andet underlag, så jeg kan bruge dem fremfor at gå ud og købe nye 22 mm spånplader? Tænkte om man kunne lave første lag plade i alm 12mm spånplade skruet i 2*4 reglarne og efterfølgende lægger andet lag (12mm gulvspånplade) flydende ovenpå? Min C/C afstand bliver 600 mm.....
Håber der er nogen der kan give mig et fornuftigt svar, ville være ærgeligt at lad alle de gode 12 mm spånplader gå til spilde (læs:de skal NOK blive brugt til andet)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige for at slå det fast, så mente jeg svømmende...ikke flydende :-P Det eneste flydende der skal bruges i forbindelse med renovering er, blod, sved og en enkelt tåre!.....Vil naturligvis heller ikke udelukke en enkelt øl! Og lige for at slå min forslåede fremgangsmåde helt fast, så det jeg havde forestillet mig, var at lægge den første alm spånplade i spær retningen og gulvspånpladen ovenpå modsat:-D Det gik lige hurtig nok for mig at oprette indlæg:-P

Nej, du ka ikke anvende dine 12 mm spånplader på den måde!


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svaret Orla. Kan du begrunde, hvorfor? Har nemlig også talt med en tømrer, som siger at man kan....han siger sågar at det vil blive en stærkere løsning end med en 22mm gulvspånplade.......
Det virker godt nok også som en gang klamp i mine ører...... gem dine 12 mm plader til noget andet, og få fat i noget 22 mm gulvspån til dit gulv.

http://www.lyrk.dk

12 mm spånplade kan ikke bære alene. men du kan selvfølgelig fuldlime/skrue dem sammen i 2 lag hvorved du får et 24 mm gulv ud af det.
Selv ville jeg ikke gide at have besværet med det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay. Planen var også at lime og skrue det sammen. Grunden til jeg tænkte i den lidt alternative løsning, var netop at jeg i forvejen har de 12 mm gulvspånplader og de står i forvejen på loftet.....jeg kan også få 12 mm spånplader til små penge gennem mit gamle arbejde, hvilket heller ikke er helt uvæsentligt :-D At det er en længere proces end at lægge en 22mm spånplade er for mig ligegyldigt....det er jo én man gør den slags og så skulle det gerne holde i mange år og at jeg så vil sparer i omegnen af 6.000 kr er heller ikke helt uden betydning. Hører fortsat gerne argumenter for og imod:-D
Ja, det er rigtigt at jeg skrev det..!:-D Det var heller ikke nemt at vide, at jeg i mellem tiden var kommet på andre tanker efter en lang snak med min nattevagts kollega, som viste sig at være uddannet tømrer:-D men den nye plan var at fuld lime og skrue det ned:-D Beklager den mangelfulde information...
Tak for info mht nedbøjning....en ikke helt uvæsentlig faktorer, når man ikke just er fluevægter ;-)
Skal der spares penge så:

Optager du de gamle gulvbrædder, laver opretning, genmonterer gulvbrædderne - med skruer fra oversiden - spartler og udlægger/fastskruer omtalte 12 mm spånplader som underlag for gulvbelægningen.
Voila. Endnu 6.000 sparet. (Og en juleferie forbrugt). :o)

De 12mm gulvplader du omtaler tror jeg er vægplader eller måske blot spånplader i al almindelighed.
Det var også en muglighed....desværre er de forømtalte gulvbrædder blevet et offer for rundsaven:-) Kan meget vel tænkes det er vægplader...jeg bed mig bare fast i at de havde fer/not og samme mål (1800*620) som de 22mm gulvspånplader jeg oprindelig havde kig på:-D Jeg må i starten af den kommende uge, ha talt med mit gamle job om mulighederne om det kan lad sig gøre at købe gulvspånplade igennem dem til en god pris eller om det ender med den anden løsning. Ville det være mere fordelagtigt med x-finer plader? i såfald hvilke dimension?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også