forsatsvæg i hus fra år 1900

Hej med jer.

Jeg vil gerne isolere vores gamle hus noget mere, da det om vinteren er lidt koldt, og det trækker hist og her. Jeg vil opsætte en forsatsvæg, men er der noget man skal ekstra opmærksom på i den forbindelse, da det jo er et gammelt hus. Det er blevet hulmursisoleret, men det har kun haft begrænset virkning. Væggene indvendigt er malet med plastik maling. Skal jeg evt udelade dampspærre efter isoleringen (på den varme side), eller sker der ikke noget ved det? Tænker om der kan komme fugt mellem den nuværende væg og den nye gipsvæg, grundet konstruktionen.

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da lidt mærkeligt at hulmursisoleringen kun har haft begrænset effekt???
Hvor gammelt er huset og hvilken type er det?

Hvis du vil lave en forsatsvæg med lægter, mineraluld og gips skal der dampspærre på den varme side af isolerinen - altid!

Plastmalingen er ikke nødvendigvis dampspærrende, men du kan jo skrabe/slibe lidt i den for at sikre at overfladen er diffusuionsåben.

Huset er fra år 1900. Det er ikke mere hulmur, end ca 5-6 cm, så det er ingenting. Vi fik rockwool i. Tror også der er en del mørtel mellem murene. Tror det er derfor, det ikke har virket optimalt. VI har samtidig fået lagt 300 mm flamingo i gulvene og lavet gulvvarme, men den kan slet ikke følge med, når det er rigtig koldt udenfor. Så kan det ikke blive varmere end ca 20 grader. Godt vi har brændeovn.

Jeg har en kammerat, der er tømrer og han siger jeg skal undlade dampspærren, da det er så gammelt et hus. Jeg kan risikerer at der kommer fugt mellem væggen og de nye gipsplader.?


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Selvfølgelig skal du have dampspærre i konstruktionen, men læs BYG-ERFA blad: Erfaringsblad (31) 09 10 29

Gulvvarme er kun egnet i velisolerede bygninger, så tag et tjek af loftsisoleringen, vinduer, kuldebroer o.l.

Det ses forøvrigt ofte at gulvvarmesystemerne fungerer dårligt, med luft i slangerne, indreguleringen i fordelingsshunten er forkert, A-pumpen er indstillet forkert for blot at nævne nogle af mulighederne.
Ja, det kan være lidt af en videnskab at indstille sådan et anlæg. Så må man bare prøve sig frem. Jeg har ellers en kammerat, som er tømrer, og han siger han har set tilfælde hvor der er brugt damspærre i ældre huse, hvor det har resulteret i mug og svamp, fordi fugten bliver fandet mellem eks. mur og den nye gipsvæg med dampspærren..??

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ja, det kan være lidt af en videnskab at indstille sådan et anlæg. Så må man bare prøve sig frem. Jeg har ellers en kammerat, som er tømrer, og han siger han har set tilfælde hvor der er brugt damspærre i ældre huse, hvor det har resulteret i mug og svamp, fordi fugten bliver fandet mellem eks. mur og den nye gipsvæg med dampspærren..??

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Jeg har lige et spørgsmål mere. Nu er der jo ikke de store ben i, at sætte et skelet op, bare man holder afstand til den eks. væg, for at undgå kuldebroer.
Mit spørgsmål går på, om man må fylde det "hulrum" ud der bliver mellem skelet og eks mur, med isolering? Må isoleringen godt have kontakt med den eks. mur, eller SKAL der være et hult luft rum?

Mvh Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

ja min mening er som følger,,,, nyere huse fra 60 og frem er mange gange angrabet af svamp og skimmel fordi der netop er kommet alle disse regler man skal følge som gør huse for tætte. bor selv i et gammelt fra 1900 og det er kun hulmurs isoleret, skimmel nej svamp nej, der er nemlig den nødvendige ventilation.
så her vil der hverken blivet bygget efter br eller andet lort som de kloge tror virker. for det er jo netop bevist det ikke er i orden med alle de regler om dampspærrer osv. Så ifølge mig bør du isolere hvor du mener der skal og ellers stikke resten af bygningsreglementet op et hvis sted, det er jo ikke for sjov de river bygninger ned er kun er få år gamle, som de kloge har sagt vi ved bedre end jer,,,,, det gør de så ikke.
Men du svarer ikke på mit spørgsmål.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej har også haft et gammelt bindingsværkshus og gjort den erfaring at det er trækken man skal gå efter. Pået tidspunkt satte jeg en indervæg bag sofaen i OSB-plade, et fremragende materiale, længder foran spånplade og bedre og billigere end krydsfiner, nå det er måske en anden historie, uden isolering og bestemt uden dampspærre. Den væg føltes aldrig kold og da var der istapper til jorden. Så min respekt for div. skrivebordsreglementer kan være på et lille sted.De gamle huse skal kunne ånde, ellers går det helt galt.

 varmetossen

jo det gjorde jeg. men siger det gerne lige ud. nej Efter min mening skal du ikke bruge dampspærrer, netop fordi de gamle huse skal kunne ånde.
Jeg ved godt det gyser i visse folk når man undviger div regler for dette men de regler er lavet for nybyg og renoveringer, og jeg er sikker på konsekvenserne ved at lave dampspærrer i den væg vil føre til mug/skimmel med tid.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også